سینماسینما، محمد حمیدی:
“فراری” تابلوی پررنگی از تضادهاست. تابلویی که با کمک تصاویر واقعی و ملموس از دنیای واقعی، به خوبی سعی کرده خود را از اتهام سیاه نمایی مبرا کند و واقعا به سختی می توان چنین برچسبی را بر این فیلم زد. انتخاب نام فیلم (فراری) و تیتراژ آغازین با نماهایی متعدد از یک پیکان رنگ و رو رفته و کهنه، به این تضادهای بی پایان اشاره دارد. تضاد بین زندگی و تربیت ساده و روستایی شخصیت گلنار (ترلان پروانه) و ذهنیت درگیر او در تجملات و برندهای شهری، همچنین سادگی و خامی بیش از حد او با اطلاعات فنی و تخصصی اش در خصوص برندها و سلبریتی ها، تعصب ناموسی و چشم پاکی و سادگی گفتار کارکتر نادر با زن بارگی و هوسرانی و چرب زبانی های شخصیت بکتاش (محمدرضا داوودنژاد)، شلوغی و تراکم محله های مرکز و جنوب شهر و محلات خلوت و آرام شمال شهر با خانه های فوق لوکس، تضاد وضعیت امروز حاجی روی تختخواب خانه با حاج آقاهایی که فیلمساز به نوعی اشاره می کند که زمانی با آنها در ارتباط بوده و هنوز حرمت صحبت قدیم را نگه می دارند، ولی زندگی آقازاده های شان بیان از چرخشی کامل در سبک و سیاق زندگی دارد و در نهایت تضاد بین آن اهدافی که حاجی برای آن از جسم و جانش گذشته است، با آنچه که امروز با شگفتی و بهت شاهد آن است و حتی از شنیدن آنها حالش دگرگون می شود. داستانی که می توان آن را تخیلی و یا استثنایی فرض کرد (فرار یک دختر از خانه برای دیدن یک ماشین فوق لوکس در تهران) بستری شده است برای بیان واقعیت هایی که برای بیننده ایرانی کاملا ملموس و بدیهی هستند.
شاید اغراق نباشد اگر بگوییم تاثیرگذارترین شخصیت محوری فیلم کسی است که کمترین دیالوگ و تحرک را دارد و این هنر کامبوزیا پرتوی به عنوان فیلمنامه نویس اثر است. محور اصلی فیلم حول شخصیت حاجی است که نه می تواند به راحتی صحبت کند، نه حرکت و حتی زمان کمی از فیلم به او اختصاص دارد، لیکن آن هم کلید حل معمای فیلم بوده و هم جهت گیری کل داستان به سوی اوست. حاجی که به روایت مادرش روزی جوان رعنایی بوده که بر سر دفاع از آرمان هایش به این روز افتاده است و اکنون با درماندگی، شنونده چیزهایی است که فوق طاقت او و باعث دگرگونی حالش می شود. کلیدی ترین دیالوگ فیلم نیز جمله شخصیت نادر (محسن تنابنده) است که به حاجی می گوید: “هی می گفتی بیرون چه خبره، بیرون چه خبره ! بیرون را برداشتم قشنگ برات آوردم تو” و آن بیرون چه حدیثی دارد جز هویت جویی جوانان در برندها و خیال بافی های لاکچری و پرستش سلبریتی های داخلی و خارجی، فرار از خانه، هوسبازی مردان متمول در کنار مسابقه تجمل و دور دور با ماشین های مدل بالا، روابط دختر و پسرها مبتنی بر بلوف و ادعاهای تو خالی، آقازادگی فرزندان همرزمان سابق، دستفروشی مادران در مترو، قاچاق یا فرار دختران به کشورهای همسایه به امیدهای واهی، شغل مرموز مادر لیلا با تغییر دکوراسیون هر روزه و سفر به خانه های شمال شهر و … و این اتفاقات چنان در چشم بیننده امروز طبیعی هستند که نمی توان برچسب سیاه نمایی و اغراق را به سازنده اثر چسباند.
در میانه این تضادهاست که نسلی از مدافعان قدیم کشور، بدون ادعا و خطابه و وعظ (که لهجه و گفتار ساده و بی پیرایه نادر آن را نمایندگی می کند) سعی در عبور دادن گلنار از میانه خطرها و بلایا دارد تا با همدلی و همراهی با او، وی را به سلامت به مامن و منزلگاه واقعی اش برگرداند، ولی تراکم و احاطه تضادها و غلبه تباهی ها، تلاش های آنها را عقیم گذاشته و نابودی و هلاک را به سرنوشتی محتوم و غیرقابل اجتناب تبدیل می سازد که اگر تصادف نیز رخ نمی داد، می توانست سرنوشتی به مراتب بدتر را رقم بزند. هجوم تضادها و آوار حوادث چنان درماندگی را به مادر گلنار تحمیل می کند که تنها راه پیش پای او، انکار و فراموشی چیزی است که بر خانواده او رفته است. استفاده هنرمندانه فیلمساز از صحنه واقعی تصادف جنجالی بی ام و آخرین مدل در تهران که به کشته شدن دو تن از سرنشینان انجامید را می توان تلاش جالبی در مستندسازی ادعای فیلم قلمداد نمود.
از نقاط ضعف فیلمنامه اثر می توان به استفاده مکرر از صحنه های کلوزآپ بازجویی از مطلعین و متهمین اشاره کرد که برای جبران ضعف روایی داستان و کنترل زمان فیلم از آنها استفاده شده است، چرا که زمان در سکانس های طولانی و کم اثر خیابان گردی با ماشین و خرید شارژ موبایل و دستگیری دوست پسر گلنار و … با گشاده دستی و اسرافکارانه صرف شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- «مصائب شیرین ۲»؛ این بهار را خزان نیست
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- فیلم اکراننشده رضا داودنژاد به سینما میآید
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- انتقاد اروپاییها از بازی آمریکاییها در نقش آنها/ تصاحب فرهنگ
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- مایکل مان یک فیلم آسیایی را برای اقتباس انتخاب کرد
- مرد هزار چهره / درباره محسن تنابنده
- تجربه وحشتناک آدام درایور/ یک اشتباه مساوی با مرگ است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





