سینماسینما، عزیزالله حاجی مشهدی
گاه با نگاه کردن به دستساختههای بشری، به گونهای که در وجود موجوداتی بیجان، شباهتهای انسانی را به ذهن ما متبادر سازد، بهسادگی میتوان جذابیتها و گیراییهای خاصی را پیدا کرد. بهویژه که جدا از نحوه ساخت و تولید و تکثیر این پیکرههای پلاستیکی (مانکنها)، با هدف کاربردی به نمایش گذاشتن لباسها و تنپوشهای جدید در جعبه آینه فروشگاههای لباس و محفظههای شفاف فروشگاهی، در فیلم مستندی مثل «مانکنهای قلعه حسنخان» ساخته سام کلانتری کوشش میشود با قیاسی غیرمستقیم و گاه حاشیهای و بهظاهر با نوعی زبان کنایه، به شباهتهای زندگی و سرنوشت این پیکرههای بیجان نیز اشاره شود.
با تماشای چند تصویر بهنسبت آشنا از یک کارگاه حاشیه شهری ساخت پیکرههای پلاستیکی، که بیشتر به انباری متروک شباهت دارد، در فضایی نیمهروشن، در هالهای از سایه لرزان و سیاه و سفید یک بادبزن بزرگ برقی که مثل دریچهای روی دیوار کارگاه نصب شده است، نمایی از قالبگیریها و سوهانکاریها و صیقل زدن پیکرههای پلاستیکی، به دست داده میشود. در نمایی که نیمههای دو گانه قالبهای فلزی روی هم گذاشته میشود و با پیچ و مهرههایی محکم بسته میشود، تماشای نیمتنهها و پیکرههای آدمکوار با چهرههای جدی، متفکر، خندان و گاه با نگاههای مات، بیشترین شباهتها را با یک مجموعه انسانی در نگاه تماشاگر فیلم زنده میکند! پیکرههای آماده فروش، درحالیکه حالا دیگر رنگولعابی تازه به خود گرفتهاند و پس از کشیدن خطوطی ظریف از چشمها و ابروها و افزودن طرح مردمک چشمهایشان، گویی جانی تازه پیدا میکنند و بسیار ظریف و تمیز و زیبا به نظر میرسند و خیلی زود، زیر پوششی از کیسههای بزرگ نایلونی، در فضای پشت یک وانت بار شهری، از کنار خطوط راهآهن عبور داده میشوند. گاه در نماهایی که گویی از نگاه پیکرههای بیجان به جاده و قطار در حال گذر و درختها و سگهای ولگرد، تصاویری متفاوت به ما ارائه میشود، به پایان کار آنها و قدم گذاشتن به مرحله تازهای از زندگیشان اشاره میشود.
پیکرههای بیجان آدمکگونه، در شهری شلوغ و پرهیاهو، با مناظری تازه و گاه پرشگفت روبهرو میشوند! نماهای پرتنوع عبور از خیابانهای شلوغ و پررفتوآمد، پیکرههای لباس پوشیده پشت محفظههای شفاف شیشهای (ویترینها)، انبوه زبالههای تلنبارشده در کنار زبالهدانهای بزرگ چهارگوش، آدمهایی که با شتاب از کنار هم میگذرند و… از نگاه این پیکرههای بیجان، گویی فضایی ترسآور برای آنها پدید میآورد. بهویژه جایی که چند نمای درشت از چهره پیکرهها ارائه میشود، شگفتزدگی آنها آشکارتر به رخ کشیده میشود.
نشان دادن اولین پیکره آماده تحویل به مشتری سفارشدهنده و پردهبرداری از چهره آدمکوار یک پیکره بیجان، لحظه آغاز ورود به مرحله تازهای از زندگی او را رقم میزند. تکرار همین روند، هرچند با تفاوتهایی بهنسبت جزئی، در خیابانها و مکانهای دیگری از شهر شلوغ، چیزی بر دانستههای ما نمیافزاید. با این همه، شاید به گشتوگذار آن جوانک کارگر حمل این پیکرههای بیجان، حالوهوایی جستوجوگرانه میدهد و به نوعی زندگی و کار روزانه او را به ما معرفی میکند. در نمای ساندویچ خوردن مرد در کنار پیکرهای که کشیدهقامت و بالابلند در کنارش سرد و خاموش ایستاده است، تصویری روشن از سختی کار هر روزه او ارائه میشود.
در فصل دیگری از فیلم، در فضایی که با حالوهوای بازار و فروشگاه لباس و کفش و کلاه تفاوت آشکاری دارد، مجموعهای از پیکرههای کامل و ناقص و درهمشکسته، به حیاطی تحویل داده میشوند که کمی بعد در فضایی شبیه یک نمایشگاه و محل عرضه کارهای هنری، همان پیکرهها، به گونهای متفاوت به مخاطبان آنها عرضه میگردد. در این ایستگاه آخر، با فضایی بهراستی دیگرگونه و گاه بدیع روبهرو میشویم که گویی به یک نمایشگاه هنر مفهومی (Conceptual ArtL) وارد شدهایم و حالا دیگر از فضای آن کارگاه انبارمانند منطقه قلعه حسنخان، آشکارا فاصله میگیریم و در پسزمینه یک تصویر بزرگشده روی یک صفحه نمایشگر، تصویری خوشآبورنگ، به همراه موسیقی ملایمی، پیکرهای پوشیده در لباس عروسی را میبینیم که گویی روزگاری تازه را آغاز میکند. در گوشهای دیگر، روی تصویر در حال نمایشِ نماهایی از تصاویر یک جنین در حال رشد، با استفاده از امواج فراصوتی به شیوه «صوتنگاری»، تصویری از همین آدمکهای پلاستیکی با تصاویر سونوگرافی در هم میآمیزد و صحنههایی بدیع و خلاقانه پدید میآید.
فیلمنامه این فیلم بهعنوان کار مشترک سام کلانتری و سیدعلی میرفتاح، با زبانی غیرمستقیم و با ظرافت بسیار میکوشد تا ضمن پرهیز از کاربرد هرگونه کلام، لحنی طنزآمیز به خود بگیرد. در کنار فیلمبرداری کمنقص رضا تیموری، کار انسیه ملکی در زمینه طراحی و ترکیب صداها و درنهایت تدوین فیلم «مانکنهای قلعه حسنخان» (کار روزبه فرازمند) نیز ستودنی است.
اگر در همین نوشتار کوتاه و با نگاهی گذرا با استفاده از همین تصاویر گذرا از فیلم، دریافته باشیم که در توصیف محتوایی چنین اثری چه حرفهایی پوشیده و پنهان است و سازنده اثر در انتخاب روشهای بیانی مناسب، تا چه میزان موفق بوده است، میتوانیم بر موفقیت چنین فیلمی در توان برقراری ارتباط با مخاطبان خود، مهر تایید بزنیم.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- ابوالفضل جلیلی: مشکل فیلمهای من این است که مردم را به فکر میاندازد
- آئین دیدار با عوامل فیلم «یلدا» برگزار شد/ گپی با فروغ قجابگلو بازیگر فیلم مسعود بخشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز