با اعلام رسمی بودجه سالانه نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی، بازخوانی جداولی که هر یک از این نهادها در زمینه حمایت از تولیدات سینمایی منتشر کرده بودند حائز نکات قابل تاملی است.
به گزارش سینماسینما، سازمان سینمایی گام دیگری در راستای تحقق شفافسازی مالی برداشت و هرچند بهطور ناقص اما بخشی از بودجه سالانه تخصیص یافته به زیرمجموعههای خود را در قالب یک جدول و به تفکیک منتشر کرد؛ جدولی که ارقام بودجه بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، موسسه رسانههای تصویری و موزه سینما را از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ در خود جای داده است.
اقدام به شفافیت در این حوزه زمانی کامل تر می شود که سازمان سینمایی ریز بودجه مرتبط با سالهای ۹۲ به بعد که مربوط به دوره سکانداری مدیران همین دولت است هم با همین شرایط اعلام کند، اما تا همین جا هم اتفاق مبارکی رخ داده است.
انتشار جدول بودجه زیرمجموعههای سازمان سینمایی در حالی صورت گرفته است که طی هفتههای پیشتر برخی از این زیرمجموعهها اقدام به انتشار جداولی در تشریح میزان حمایت مالی از فیلمهای تولیدشده سینمایی در دورههای زمانی مختلف کرده بودند. در نظر گرفتن بودجه مجموع هر یک از این زیرمجموعهها و قیاس آن با مجموعه بودجهای که مشخصا در حوزه «تولید» صرف شده میتواند وجوه تازهای را از چرخه اقتصادی و مالی هر یک از این مجموعهها و سهم هر یک در تولیدات سینمایی عیان کند.
در این گزارش با تمرکز بر دورههای زمانی مشترک در جداول منتشرشده سه زیرمجموعه اصلی سازمان سینمایی با جدول پرداخت به هر یک از این زیرمجموعهها، بهدنبال طرح شفافتر مسالهها و ابهاماتی هستیم که پاسخ به آنها شرط لازم و ضروری تحقق شعار «شفافیت» است.
اعداد و ارقام مورد استناد در این گزارش مستند به جداول منتشر شده از سوی سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و موسسه رسانههای تصویری است که در برخی موارد برای رسیدن به اعداد قابل قیاس و بررسی، از طریق گرد کردن اعداد، مجموع ارقام بهصورت حدودی و البته با احتساب حداقل خطا محاسبه شده است.
بنیاد سینمایی فارابی؛ پرچمدار تولید
در طول تمام سالهای شکلگیری بدنه سیاستگذاری و مدیریت سینمای ایران همواره بنیاد سینمایی فارابی بهعنوان بازوی حمایتی دولت در حوزه سینما معرفی شده است؛ بازویی که انتشار جداول مرتبط با حمایتهای مالی آن از پروژههای سینمایی سالهای اخیر با واکنشهای بسیاری نیز همراه شد و همین نشان از جایگاه حساس و البته پرابهام آن در معادلات اقتصادی سینمای ایران در دهههای اخیر دارد.
بنیاد سینمایی فارابی بنابر جدول منتشر شده از سوی سازمان سینمایی همواره بیشترین سهم را از بودجه سالانه این سازمان در قیاس با دیگر زیرمجموعهها داشته و در حد فاصل سالهای ۸۷ تا ۹۲ بودجه آن از حدود ۱۵.۵ میلیارد تومان به ۲۲ میلیارد تومان در سال افزایش یافته است.
در مقایسه جدول پروژههای مورد حمایت این بنیاد که از سال ۹۰ تا ۹۶ را شامل میشود با بودجه تفکیکی سالانه تخصیص یافته از سوی سازمان سینمایی میتوان به بررسی موردی بودجه دو سال ۹۰ و ۹۱ پرداخت.
فارابی در سال ۹۰ بیشترین بودجه را نسبت به سالهای قبل و بعد از خود در فهرست منتشرشده سازمان سینمایی از آن خود کرده و از ۲۸.۵ میلیارد تومان بودجه یک ساله خود، مجموعاً با مشارکت و حمایت از تولید ۶۳ فیلم، مبلغ ۱۸.۴ میلیارد تومان معادل ۶۵ درصد بودجه یک سال خود را به «حمایت از تولید» اختصاص داده است.
این بنیاد در سال بعد با کاهش بودجه مواجه شده و احتمالا به همین دلیل تعداد فیلمهای بهرهمند از حمایتهای آن از ۶۳ فیلم به ۴۵ فیلم در سال رسیده است. در سال ۹۱ فارابی از ۲۲ میلیارد تومان بودجهای که در اختیار داشته است، حدود ۱۳.۸ میلیارد را به «تولید» اختصاص داده است. نکته اما اینجاست که سهم درصدی بودجه حمایتی در این سال ۶۳ درصد کل بودجه بوده که عددی متناسب با سهم سال قبلتر به نظر میرسد.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی؛ تضاد ماموریتها!
بعد از بنیاد فارابی اما باید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را مهمترین بازوی حمایتی سازمان سینمایی به حساب آورد؛ بازویی که البته ماموریتهای متفاوتی در دوره سکانداری مدیران مختلف داشته و به نظر میرسد در مواردی با تضاد ماموریتها مواجه بوده و این اتفاق در فرازوفرود سهم این مرکز در فرآِیند تولید سینمای ایران بیتاثیر نبوده است.
بودجه مرکز گسترش در حد فاصل سالهای ۸۷ تا ۹۱ با یک شیب همواره صعودی از حدود ۴.۳ میلیارد تومان به بیش از ۱۲.۵ میلیارد تومان رسیده است.
برخلاف روند ثابت تخصیص بودجه اما بنابر جدول منتشرشده از فیلمهای سینمایی مورد حمایت این مرکز، سهم مالی آن از چرخه تولید بهشدت فرازوفرود داشته است. مرکزی که در سال ۸۷ با ۸۱ درصد بودجه سالانه خود توانسته از ۲۲ فیلم سینمایی حمایت کند، تنها سه سال بعد و در سال ۹۰ تنها ۳.۵ درصد بودجهاش به تولید اختصاص پیدا کرده و تنها یک فیلم سینمایی با حمایت آن به سرانجام رسیده است.
جالب اینکه دقیقا سال بعد یعنی در سال ۹۱ دوباره همه چیز تغییر کرده و مرکز گسترش با اختصاص ۱۰ میلیارد تومان از بودجه حدود ۱۲.۵ میلیاردی یک ساله خود، ۸۵ درصد از بودجه خود را صرف «تولید» میکند! بماند که برخلاف سال ۸۷ این حمایت ۸۵ درصدی تنها شامل حال ۶ فیلم سینمایی شده است.
البته همانطور که اشاره شد بخشی از این فرازوفرود بیتاثیر از تغییر ماموریتهای این مرکز در دورههای مختلف نیست به ویژه که باید این نکته را مدنظر داشت که جدول بودجه حمایتی تخصیص داده شده به تولید از سوی مرکز گسترش تنها شامل آثار سینمایی میشود و اشاره به حمایت مالی از تولید فیلمهای کوتاه و مستند و انیمیشن کوتاه در آن نشده است.
موسسه رسانههای تصویری؛ حمایت پس از تولید
یکی دیگر از زیرمجموعههای حمایتی سازمان سینمایی که پس از انتشار فهرست حمایتهای مالی آن از پروژههای سینمایی مشخص شد نقشش در پشتیبانی مالی چندان کمتر از فارابی و مرکز گسترش نبوده، موسسه رسانههای تصویری است؛ موسسهای که فارغ از ورود به چرخه تولید در برخی موارد، تمرکز اصلی رویکرد حمایتی خود را بر خرید حق پخش آثار سینمایی در شبکه نمایش خانگی متمرکز کرده است.
موسسه رسانهها در حدفاصل سالهای گزارش شده از سوی سازمان سینمایی در قیاس با فارابی و مرکز گسترش، جهش بودجهای بیشتری داشته و از ۱.۸ میلیاردتومان در سال ۸۷ به بودجه ۱۳.۳ میلیاردتومانی در سال ۹۱ رسیده است.
هرچند نقش حمایتی موسسه رسانههای تصویری غالباً ناظر به فرآیند پس از پایان تولید و عرضه میشود اما فیلمسازان همواره برای تکمیل فرآیند اقتصادی و تضمین محاسبات مالی و درآمدی، حساب ویژهای روی پشتیبانی این موسسه باز کردهاند. البته مستند به گزارشهای آماری سهم «حمایت از فیلمها» از بودجه سالانه این موسسه سیر نزولی داشته و از ۷۶ درصد در سال ۸۷ به ۲۹ درصد در سال ۹۱ رسیده است.
حمایتهای موسسه رسانههای تصویری در اکثر موارد در قالب خرید حقوق ثبت شده و به نظر میرسد تکرار برخی نامهای خاص در فهرست واگذارکنندگان این حقوق، به ویژه در سال ۸۸ قابل تامل است.
پاسخگویی؛ قطعه گمشده پازل شفافسازی
آنچه در این گزارش مرور شد صرفاً تصویری لانگ شات از آن چیزی است که در فرآیند حمایتهای دولتی از تولیدات سینمای ایران در جریان است؛ تصویری که صدالبته در جزییات میتواند با ابهاماتی پررنگتر و جدیتر مواجه شود. کمااینکه بخشی از این ابهامات طی هفتههای اخیر در قالب بررسی موردی رسانهها بر جداول منتشر شده از سوی زیرمجموعههای سازمان سینمایی رسانهای هم شده اما هنوز جواب درخوری از سوی مسئولان امر دریافت نکرده است.
انتشار جزییات اسناد مالی حتما گامی ارزشمند محسوب میشود اما تا زمانی که این دست شفافسازیها صرفا ناظر به گذشتهها است و ابهامات نیز پاسخ داده نمی شود، درها همچنان بر همان پاشنه سابق خواهد چرخید و تنها پرده تازهای بر پردههای قبل افزوده میشود، هرچقدر هم که نقش و نگار پرده تازه نشان از شفافیت داشته باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- چه بودیم و چه شد!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد