سینماسینما، صبا کریمی در روزنامه قدس نوشت:
«نگهبان شب» فیلم قابل اعتنایی است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد؛ فیلمی که حاصل تلاش جمعی است و یک اتفاق جدی در ادامه فیلمسازی میرکریمی به حساب می آید.
چند روز پیش از آغاز جشنواره فجر وقتی رضا میرکریمی پلانی از «نگهبان شب» را به عنوان تیزر منتشر کرد مشخص بود جوانی که کنار محسن کیایی نشسته و نقش یک کارگر ساده را ایفا می کند، قرار است با بازی گیرا و درخشانش حسابی سر و صدا کند و حالا با نمایش فیلم به نظر می رسد که این حدس و گمان دور از واقعیت نبوده و سینمای ایران امروز یک بازیگر تازه نفس را در جمع خود دیده است.
رضا میرکریمی از معدود فیلمسازانی است که قصه گویی در سینما را بلد است، او به خوبی می داند چطور داستانش را تعریف کند و یک رمان تصویری جذاب را پیش روی مخاطب بگذارد. اتفاقی که آن را به درستی در فیلمهایش همچون «خیلی دور، خیلی نزدیک»، «زیر نور ماه»، «دختر» و «قصر شیرین» و گل سر سبد آنها «یه حبه قند» رقم زد. او حالا با «نگهبان شب» بازگشته است؛ فیلمی که بار سنگین آن روی دوش تورج الوند، علی اکبر اصانلو و لاله مرزبان است و در هماهنگی با بازی خوب محسن کیایی یک تیم سرپا و درجه یک را شکل می دهند.
تبحری مثال زدنی در هدایت بازیگر
این در حالی است که شاید از وجهه دیگر میرکریمی در مقام کارگردان و بازی گرفتن از بازیگرانش هم نباید به سادگی عبور کرد. او در عین حال که بازیگر شش دانگ و تازه نفسی را به سینما معرفی کرده، بارها ثابت کرده هنرش فقط همکاری با چهره های معروف و شناخته شده نیست و بلد است چطور شخصیت داستان را از بازیگری که چندان تجربه جدی جلوی دوربین ندارد، بیرون بیاورد.
فیلمنامه از دیگر نقاط قوت «نگهبان شب» است، داستانی سرراست و ساده که بی ادعا و فارغ از هیاهو روایت می شود. «نگهبان شب» قصه رسول جوان شهرستانی است که ناامید از یافتن کار، آماده بازگشت به روستایش است که به طور اتفاقی به مهندس (با بازی محسن کیایی) بر می خورد و او را برای نگهبانی شب از ساختمانی نیمه کاره استخدام می کند.
حرف هایی در لفافه اما صریح
این زندگی تازه رسول در کانکسی کوچک در یک ساختمان بزرگ نیمه کاره است، دایی که نقش آن را علی اکبر اصانلو ایفا می کند باغش را در ازای یک واحد آپارتمان به مهندس داده؛ از همان اول توجه دایی به رسول جلب می شود و این آغاز ماجراهای «نگهبان شب» است. شاید بتوان «نگهبان شب» را نسبت به دیگر آثار میرکریمی چیزی فراتر از قصه ای دانست که در حال روایت شدن است. فیلمی که ارجاعات سیاسی و اجتماعی بسیاری دارد و با این که ترجیح فیلمساز این است که حرفش را در لفافه بزند و بگذارد مخاطب برداشت خودش را از آن داشته باشد اما «نگهبان شب» آنقدری صریح هست که به سادگی بتوان متوجه آنها شد اما روحیات میرکریمی اقتضا می کند که دوز محدودی از این گزاره ها را به مخاطب بدهد و قضاوت و برداشت از لایه های فیلم را به او واگذار می کند.
«نگهبان شب» فیلم قابل اعتنایی است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد. فیلمی که حاصل تلاش جمعی است و یک اتفاق جدی در ادامه فیلمسازی میرکریمی به حساب می آید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- نمایش «نگهبان شب» در جشنواره تفلیس
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- یاد عباس کیارستمی افتادم که میگفت خدا کند میرکریمی، همان سیدرضای کودک و سرباز بماند
- «نگهبان شب»، مناسب برای معرفی به اسکار
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری






