سینماسینما، ابراهیم عمران
در تعریف بی حسی موضعی از دیدگاه پزشکی آمده است که بی حس کردن ناحیه ای از بدن که درد مورد توجه قرار نگیرد و بر این اساس آزار و اذیت کمتری، بیمار دریافت می کند و عمل مورد نظر نیز با آسودگی بهتری انجام میگیرد لامحاله. خب با این تعریف یک خطی از این میانبر پزشکی می توانیم فیلم نامه «بی حسی موضعی» حسین مهکام را بهتر درک کنیم. فیلمی که با مدت زمان هفتاد و پنج دقیقه اش تقریبا همین حس پزشکی را در عالم سینما به ذهن متبادر میکند؛ فارغ از اینکه در پی علت و معلولی سکانس های آن باشیم. جلال برادر ماری، خواهری دارد که به عقد مردی مسن تر از خود در میآید. جلال در خیابان سوار تاکسیای میشود که باب دوستی میان او و راننده شکل میگیرد و راننده تاکسی هم به خانه دوست جلال، ناصر میرود که بهمن نام دارد. کل داستان اتفاقهای چند ساعت شب این چهار مرد است به اضافه خواهر جلال و زنی دیگر. نمی توان قصه خاصی برای آن تعریف کرد. و نمیشود آن را هم یک خطی دانست. آنچه سبب میشود فیلم آزارت ندهد؛ همان بی حسی لحظه ای است که فیلم وارد نورون های مغزی ات میکند. انگار نوعی تمسخر زمان و مکان و حال موجود است. صدا و تصویر فوتبال به سخره گرفته میشود در برخی پلانها. و آدمهای فیلم زیاد در پی مچ گیری از هم نیستند. اوج بی تفاوتی شخصیت های فیلم در جلال(حبیب رضایی) مشهود است. توجه شود به سکانسی در اتوبوس که پیرمردی به او میگوید به دنبالش آمده تا بگوید ته سیگارش را در اولین فرصت به سطل آشغال بیندازد. و جلال باتعجب میگوید: «از شماها مگر هنوز کسی مانده». فیلم عامدانه نوعی سرخوشی ناخواسته و از روی شرایط سخت را به تصویر میکشد. نوعی بلاتکلیفی افراد در زندگی روزمره. حال چه شد که بدین روز افتاده اند؛ برایش مهم نیست و در ورطه چرایی آن نیست. هر چند زیر پوستی چند دیالوگی را میپراند. آنجا که پزشک در بیمارستان تقاضای خون میکند و ماری(باران کوثری) دست اش را بالا میبرد. و جلال میگوید تو که هنوز دنبال انقلابی! از جمله بی آزاری های این بی حسی که تزریق میشود به ذهن مخاطب صدا و تصویر فوتبال است که افیون همگی شده است و درچند سکانس نشان داده میشود؛ مردم آنچنان سرگرم و پیگیر آن هستند که روز و شب ندارند و مانند شاهرخ(پارسا پیروزفر) در شرط بندی اش نیز حضور دارند و شاید به نوعی جانشان را نیز در قبضه آن قرار میدهند. حسین مهکام که فیلمنامه نویس فیلمهایی چون «چهارشنبه نوزده اردیبهشت»، «برف» و «هیچ» است و مسائل اجتماعی را به خوبی در فیلمنامه هایش پرورش میدهد این بار هم با چاشنی بی تفاوتی و در لحظه بودن آدمها، نوع دیگری از معضلات جامعه پیرامون خود را از منظری دیگر به تصویر میکشد. و نماد همه این تصاویر شاید کوله پشتی و ماشین تحریر جلال باشد که به قول خودش «نوشتن درد دارد». ماشین تحریری که می تواند داستان و قصه همه را بنویسد و بر پرده سینما آورد. آنسان که داستان ماری و شاهرخ را نشان داد. بی حسی موضعی با سکانس خوشایند رقص و حرکات موزون در پایان فیلم؛ بار دیگر یاد آور نکته ای بود که همگان شاید برای ساعات و دقایقی بدان نیاز داریم. کمی بی حس شویم شاید درد هایی که وجود دارد، کمبود های مان، نقصان های موجود و بی تفاوتی و بی عدالتی را در دقایقی به بوته فراموشی بسپاریم. می ماند نوشته تیتراژ پایانی فیلم که تشکر کرد از همه آنانی که مانع شدند تا این فیلم ساخته نشود و چه اشاره بهت آوری در ساز و کار سینمای شاید کمی متفاوتی که قصد نشان دادن امری جدا از فکر و نظر دیگران دارد. فیلم مهکام به حتم مخاطب عام پیدا نمی کند و اکران آنلاین و قاچاق بعد از آن نیز شاید غیر مستقیم در دیده شدن بیشترش کمک کند. هفتاد و پنج دقیقه ای که آنچنان بی حس ات میکند که بعد از پایان بی حسی از خود میپرسی این دقایق، دست کم آزارت داد؟ که با بازی خوب و کمتر دیده شده از حبیب رضایی و کارگردانی کم نقص حسین مهکام، عیش دقایقی از زمان مخاطب تکمیل شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادبود عباس کیارستمی در «شکوه سینما»/ بیلگه جیلان: کیارستمی روشِ فیلم ساختن را دگرگون کرد
- نوری بیلگه جیلان و سه سینماگر دیگر در تهران مسترکلاس برگزار میکنند
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ ۲ داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- نسخه ویژه نابینایان «لیلی با من است» با صدای حسن معجونی منتشر میشود
- اکران فیلمی با بازی باران کوثری
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- جهانگیر کوثری: باران کوثری هم ممنوع از تصویر است هم ممنوع از خروج هم ممنوع از پوستر
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- توضیح ساترا درباره حذف سکانسی از «در انتهای شب» چند روز پس از انتشار
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش