سینماسینما، گلاویژ نادری
این روزها توهین و تهمت به بازیگران و سلبریتیها نقل هر محفل و مجلسی است. انگار دستوری نانوشته وجود دارد تا اهالی سینما و هنر آماج حملات و تهمتهای گسترده قرار گیرند و به فساد و بداخلاقی متهم شوند. همین سلبریتیها و بازیگران سینما در همین چند سال گذشته عامل اثرگذاری بر مردم بودند و تصمیمات و گفتههای آنها قشر عظیمی را همراه خود میکرد. همین هم باعث شد که عدهای در داخل و خارج از کشور دست به کار شوند تا از میزان اثرگذاری آنها بکاهند و دیگر در هیچ بزنگاه سیاسی و اجتماعی آنها منشا اثر نشوند. برای این کار لازم بود که وجهه آنان میان عوام و مردم عادی تخریب شده و شمایلی گلدرشت از بیاخلاقی و فساد آنها منتشر شود. جنبش اعتراضی زنان هم بر این طبل کوبید و با تهمتهایی که به برخی از هنرمندان وارد شد، چهره آنان مخدوش و تخریب شد. تهمتهایی که با اینکه در هیچ مرجعی به اثبات نرسیده بودند، تبدیل به جرم شد و اهالی سینما تبدیل به گروهی شدند که در میانشان بی اخلاقی، فساد، خشونت و … موج میزند. همینها برای از بین بردن اثرگذاری آنها در میان مردم کافی بود. برخی از هنرمندان هم ناخواسته به این تخریب افزودند و با کارهایی خلاف عرف عمومی خود را در نظر مردم به سطحیترین شکل مطرح کردند. همه اینها دست به دست هم داد تا روز به روز تخریب این گروه بیشتر شود و گروههای داخلی و خارجی که از ابتدا با چنین هدفی فعالیت میکردند، به نتیجه دلخواه خود نزدیک و نزدیکتر شوند. حالا تقریبا روزی نیست که یکی از فعالان سیاسی، اجتماعی و حتی هنری درباره اهالی سینما و به خصوص سلبریتیها نظر ندهد، به آنها تهمت نزند، آنها را تخریب نکند و البته از این راه برای خود لایک و کامنت بخرد و بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. اظهارات رائفیپور و توهین او به هنرمندان سینما در این یکی دو هفته اخیر حسابی سروصدا به پا کرد و تعدادی از هنرمندان با واکنش به او، باعث پاسخ دوباره رائفیپور شدند و این جریان از یک تویتتر تبدیل به مجموعهای توییتها شد. خانه سینما از اعضای خود خواست به سخنان این فعال اصولگرا بپرهیزند تا او بیشتر به خواسته خود یعنی بیشتر دیده شدن، نرسد. حالا او از هر محفلی استفاده میکند تا به هنرمندان توهین کند و با اشاره به واکنشهای آنها بیشتر به آنها بتازد. دو روز پیش در نشست مقایسه تطبیقی امید در سینمای ایران و جهان، مسعود فراستی هم با پیش گرفتن روش رائفیپور نظیر همان تهمتها را نثار اهالی هنر و سلبریتیها کرد تا جبران بیخبر بودن این چند ماهه اخیر خود را کند. ناگفته پیداست که رائفیپور و فراستی از خیلی از جهات به هم شبیهاند و در بسیاری موارد مانند هم عمل میکنند تا بیشتر به چشم آیند و نگاهها را به خود معطوف کنند. توهین و تهمت به هنرمندان و سلبریتیها یکی از بهترین این راههاست تا هم نظر مردم عادی را حسابی به خود جلب کنند و هم اهالی فرهنگ و هنر را. فراستی برای اولین بار نیست که به اهالی سینما توهین میکند. میتوان سیاههای از توهین و تهمتهای او به افرادی مانند مسعود کیمیایی، رضا میرکریمی و…. ردیف کرد. مهم این است که همه اینها در راستای کم اثر کردن نقش هنرمندان در جامعه حرکت میکنند و همان هدف را در پی دارند. حالا اگر در این میان بیشتر به چشم بیایند هم که برایشان امتیازات بیشتری هم در پی خواهد داشت.
منبع: روزنامه سازندگی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- نمایشی با محوریت جنبشی«میتو» با بازی ستاره پسیانی، کاظم سیاحی
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک کریمی/ همانهایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنتشکن بودند
- مصادره ابنسینا توسط ترکیه با ساخت یک سریال
- شکایت سردبیر یک مجله از کارگردان فیلم افتتاحیه جشنواره کن
- ۱۴۰ سال زندان در انتظار تهیهکننده هالیوودی
- جلوه کامل نظام پروپاگاندا که خوب کار میکند/ نگاهی به فیلم «تاپ گان؛ ماوریک»
- بیانیه انجمن صنفی طراحان فیلم سینمای ایران در واکنش به سخنان یک تهیهکننده
- اختصاصی سینماسینما/ الک بالدوین سهشنبه با وودی آلن مصاحبه میکند
- تأثیری که خیلی از فیلم های ایرانی بر مردم گذاشته چندین برابر سخنرانیهای رائفی پوربوده است
- واکنش تند سینماگران به توئیت توهینآمیز علیاکبر رائفیپور
- ماموریت تازه مدیران سینما چیست
- آیا هنرمند نباید سیاسی باشد؟
- ۲۳ سال زندان برای آزارگر جنسی هالیوود
- ناشر کتاب وودی آلن از چاپ خاطرات این کارگردان انصراف داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟