نخستین نمایش فیلم های چهلمین جشنواره فیلم فجر و نشست مطبوعاتی آن در حالی برگزار شد که رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در کمترین حد خود انجام شد و هنرمندان حاضر در نشست بدون ماسک روبروی اهالی رسانه _ در شرایطی که نگرانی از پیک جدید کرونا وجود دارد _ نشستند.
به گزارش سینماسینما، ساعت ۱۳ یازدهم بهمن ماه اولین فیلم جشنواره فجر به نام “بیرو” به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی به نمایش در آمد که برای سانس اول مختص اهالی رسانه و منتقد بود ولی مهمانهای دیگری را هم میشد، پیدا کرد.
اگر چه تعدادی از صندلیهای های مرکز همایشهای برج میلاد کم شده بود، اما نشانهگذاری صندلیها برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی کافی نبود و به دلیل حضور جمعیت زیاد، تعدادی از صندلیهای نشانه گذاری شده هم اشغال شدند. این در حالی است که افراد قابل توجهی هنگام تماشای فیلم ماسک نداشتند.
اما نکته مهم و نگران کنندهتر در روزهای جولان امیکرون سالن کوچک نشست مطبوعاتی فیلمهاست که برای اولین فیلم با ازدحام عکاسان و خبرنگاران آن هم بدون رعایت فاصله گذاری برپا شد. سالن سعدی به عنوان محل برگزاری نشستهای مطبوعاتی بدون تهویه مناسب پذیرای تمام کسانی است که فقط یک کارت نشان می دهند و برخلاف سالهای قبل هیچ کدام از کارتهای حاضران برای ورود به سالن نشست کنترل نمی شود تا صرفا افراد مجاز (خبرنگاران) بتوانند به سالن بروند.
هنرمندان حاضر در نشست بدون ماسک کنار هم نشستند و به سوالات پاسخ دادند، در حالیکه به نظر میرسد با زدن ماسک کمی خیال مخاطبان و افراد حاضر در نشست راحت تر میشد.
تمام اینها در حالی است که خبرهایی درمیان اهالی رسانه شنیده میشود که بعضی از حاضران در مرکز همایش های برج میلاد در روزهای گذشته تست مثبت کرونا داشتند و همین موضوع حتی در حد شایعه به دلیل تحت کنترل نبودن اوضاع، نگرانیهایی هایی را ایجاد کرده است. نکته مهم دیگر این است که در همین شرایط کرونایی با توجه به فاصله کم زمان نمایش فیلمها همانند گذشته صف ورود به سالن تشکیل میشود.
اما نشست پرسش و پاسخ فیلم “بیرو” با اجرای پدرام اکبری با حضور مرتضی علی عباس میرزایی (کارگردان)، مجید برزگر (تهیهکننده)، صحرا اسدالهی (بازیگر)، حسین بیرانوند (بازیگر)، سعید داخ (بازیگر)، پیام آزادی (آهنگساز)، مجید یزدانی (مدیر فیلمبرداری)، روزبه پیروز (طراح پروژه) و فرید ناظر فصیحی (مدیر جلوههای ویژه) برگزار شد.
مجید برزگر، تهیهکننده فیلم سینمایی “بیرو” تاکید دارد که فیلمش، فیلم مستقلی است و از فیلم دیگرش به نام “علت مرگ نامعلوم” که به جشنواره راه نیافت، نام برد.
عباس میرزایی، کارگردان فیلم سینمایی «بیرو»، گفت: در این فیلم من آزادی عمل زیادی داشتم و فکر میکنم که شما با فیلمی مستقل طرف هستیم. در ابتدا من می خواستم درباره یک قهرمان دیگر فیلم بسازم. اما بعد از تحقیقات زیاد متوجه شدیم که زندگی علیرضا بیرانوند گزینه خوبی برای دراماتیزه شدن است و تصمیم گرفتیم درباره این موضوع فیلم بسازیم.
حسین بیرانوند، بازیگر نقش علیرضا بیرانوند درباره حضور در این فیلم، توضیح داد: ما با آقای علیرضا بیرانوند از یک ایل هستیم اما نسبت فامیلی نداریم. من در تیم محلیمان بازی میکردم و اضافه شدنم به این پروژه به این شکل بود که یکی از عوامل عکس مرا دیده بودند و از من خواستند که نقش آقای بیرواند را بازی کنم. الگوی من علیرضا بیرانوند بود و خیلی دلم میخواست او را ببینم. خداروشکر توانستم با کمک عوامل این نقش را بازی کنم.
روزبه پیروز، طراح پروژه فیلم سینمایی «بیرو»، گفت: هدف ما به ترسیم کشیدن داستان امیدبخش علیرضا بیرانوند است که با عبور از تمامی سدها وم وانع بر فرار قله موفقیت در حیطه فعالیت خود بایستد و در بزرگترین تورنمتهای ورزشی شرکت کند. در واقع ما میخواستیم به جوانان بگوییم که با تلاش همه چیز امکانپذیر هستند.
میرزایی درخصوص حضور کوتاه علیرضا بیرواند در فیلم گفت: ظرفیت حضور او در این فیلم همین قدر بود. من این سکانس از حضور او را طراحی کردم که برایش یک خاطره باشد. حضور او میتوانست به عوامل روحیه دهد.
کارگردان فیلم “بیرو” در پاسخ به این نقطه نظر که فیلمش مخاطب را به یاد کارتون فوتبالیستها میانداخت، گفت: نسل من با کارتون فوتبالیستها خاطره دارد. باید بگویم دوربین در مسابقات فوتبال همیشه بیرون زمین است اما هدف من این بود که دوربین را داخل زمین ببرم و با جزئیات بیشتری کار کنم.
صحرا اسداللهی، بازیگر فیلم “بیرو” که نقش مادر بیرانوند را بازی میکرد، گفت: من عاشق ایفای نقش مادر هستم و تلاش کردم پر تک تکپلانها مادر بودن خود را باور کنم. باید بگویم سن من فاصله چندانی با مادر آقای بیرانوند ندارد چون ایشان در جوانی ازدواج کردهاند.
عباس میرزایی، کارگردان فیلم سینمایی «بیرو»، گفت: ما قهرمانان ورزشی بسیاری بهخصوص در نسل خود در حوزههای مختلف ورزشی داریم و اتفاقا میتوان از ظرفیت چهرههای کمتر شناخته شده نیز استفاده کرد چون ساختن فیلم ورزشی به معمای پروراندن قهرمان است.
وی در بخشی از این نقش در پاسخ به برخی نقدها ادامه داد: من در ابتدای تیتراژ گفتهام که فیلم به روایت مرتضی علی عباس میرزایی است. خود بیراوند هم فیلم را دوست داشت و راضی بود که فیلم را به جشنواره بدهیم.
کارگردان فیلم “بیرو” در بخش پایانی گفت: باید بگویم که این سالن (برج میلاد) استانداردهای سالن سینما را ندارد و صدایی که شما در این سالن میشنوید تمام چیزی نیست که رخ میدهد و صدا در گوشههای مختلف سالن متفاوت است و شما در یک دره فیلم را میبینید.
مجید یزدانی، فرید ناصر فصیحی، لیلا نقدیپری، پیام آزادی، سعید داخ نیز از همکاری شان در این پروژه سخن گفتند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





