نخستین نمایش فیلم های چهلمین جشنواره فیلم فجر و نشست مطبوعاتی آن در حالی برگزار شد که رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در کمترین حد خود انجام شد و هنرمندان حاضر در نشست بدون ماسک روبروی اهالی رسانه _ در شرایطی که نگرانی از پیک جدید کرونا وجود دارد _ نشستند.
به گزارش سینماسینما، ساعت ۱۳ یازدهم بهمن ماه اولین فیلم جشنواره فجر به نام “بیرو” به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی به نمایش در آمد که برای سانس اول مختص اهالی رسانه و منتقد بود ولی مهمانهای دیگری را هم میشد، پیدا کرد.
اگر چه تعدادی از صندلیهای های مرکز همایشهای برج میلاد کم شده بود، اما نشانهگذاری صندلیها برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی کافی نبود و به دلیل حضور جمعیت زیاد، تعدادی از صندلیهای نشانه گذاری شده هم اشغال شدند. این در حالی است که افراد قابل توجهی هنگام تماشای فیلم ماسک نداشتند.
اما نکته مهم و نگران کنندهتر در روزهای جولان امیکرون سالن کوچک نشست مطبوعاتی فیلمهاست که برای اولین فیلم با ازدحام عکاسان و خبرنگاران آن هم بدون رعایت فاصله گذاری برپا شد. سالن سعدی به عنوان محل برگزاری نشستهای مطبوعاتی بدون تهویه مناسب پذیرای تمام کسانی است که فقط یک کارت نشان می دهند و برخلاف سالهای قبل هیچ کدام از کارتهای حاضران برای ورود به سالن نشست کنترل نمی شود تا صرفا افراد مجاز (خبرنگاران) بتوانند به سالن بروند.
هنرمندان حاضر در نشست بدون ماسک کنار هم نشستند و به سوالات پاسخ دادند، در حالیکه به نظر میرسد با زدن ماسک کمی خیال مخاطبان و افراد حاضر در نشست راحت تر میشد.
تمام اینها در حالی است که خبرهایی درمیان اهالی رسانه شنیده میشود که بعضی از حاضران در مرکز همایش های برج میلاد در روزهای گذشته تست مثبت کرونا داشتند و همین موضوع حتی در حد شایعه به دلیل تحت کنترل نبودن اوضاع، نگرانیهایی هایی را ایجاد کرده است. نکته مهم دیگر این است که در همین شرایط کرونایی با توجه به فاصله کم زمان نمایش فیلمها همانند گذشته صف ورود به سالن تشکیل میشود.
اما نشست پرسش و پاسخ فیلم “بیرو” با اجرای پدرام اکبری با حضور مرتضی علی عباس میرزایی (کارگردان)، مجید برزگر (تهیهکننده)، صحرا اسدالهی (بازیگر)، حسین بیرانوند (بازیگر)، سعید داخ (بازیگر)، پیام آزادی (آهنگساز)، مجید یزدانی (مدیر فیلمبرداری)، روزبه پیروز (طراح پروژه) و فرید ناظر فصیحی (مدیر جلوههای ویژه) برگزار شد.
مجید برزگر، تهیهکننده فیلم سینمایی “بیرو” تاکید دارد که فیلمش، فیلم مستقلی است و از فیلم دیگرش به نام “علت مرگ نامعلوم” که به جشنواره راه نیافت، نام برد.
عباس میرزایی، کارگردان فیلم سینمایی «بیرو»، گفت: در این فیلم من آزادی عمل زیادی داشتم و فکر میکنم که شما با فیلمی مستقل طرف هستیم. در ابتدا من می خواستم درباره یک قهرمان دیگر فیلم بسازم. اما بعد از تحقیقات زیاد متوجه شدیم که زندگی علیرضا بیرانوند گزینه خوبی برای دراماتیزه شدن است و تصمیم گرفتیم درباره این موضوع فیلم بسازیم.
حسین بیرانوند، بازیگر نقش علیرضا بیرانوند درباره حضور در این فیلم، توضیح داد: ما با آقای علیرضا بیرانوند از یک ایل هستیم اما نسبت فامیلی نداریم. من در تیم محلیمان بازی میکردم و اضافه شدنم به این پروژه به این شکل بود که یکی از عوامل عکس مرا دیده بودند و از من خواستند که نقش آقای بیرواند را بازی کنم. الگوی من علیرضا بیرانوند بود و خیلی دلم میخواست او را ببینم. خداروشکر توانستم با کمک عوامل این نقش را بازی کنم.
روزبه پیروز، طراح پروژه فیلم سینمایی «بیرو»، گفت: هدف ما به ترسیم کشیدن داستان امیدبخش علیرضا بیرانوند است که با عبور از تمامی سدها وم وانع بر فرار قله موفقیت در حیطه فعالیت خود بایستد و در بزرگترین تورنمتهای ورزشی شرکت کند. در واقع ما میخواستیم به جوانان بگوییم که با تلاش همه چیز امکانپذیر هستند.
میرزایی درخصوص حضور کوتاه علیرضا بیرواند در فیلم گفت: ظرفیت حضور او در این فیلم همین قدر بود. من این سکانس از حضور او را طراحی کردم که برایش یک خاطره باشد. حضور او میتوانست به عوامل روحیه دهد.
کارگردان فیلم “بیرو” در پاسخ به این نقطه نظر که فیلمش مخاطب را به یاد کارتون فوتبالیستها میانداخت، گفت: نسل من با کارتون فوتبالیستها خاطره دارد. باید بگویم دوربین در مسابقات فوتبال همیشه بیرون زمین است اما هدف من این بود که دوربین را داخل زمین ببرم و با جزئیات بیشتری کار کنم.
صحرا اسداللهی، بازیگر فیلم “بیرو” که نقش مادر بیرانوند را بازی میکرد، گفت: من عاشق ایفای نقش مادر هستم و تلاش کردم پر تک تکپلانها مادر بودن خود را باور کنم. باید بگویم سن من فاصله چندانی با مادر آقای بیرانوند ندارد چون ایشان در جوانی ازدواج کردهاند.
عباس میرزایی، کارگردان فیلم سینمایی «بیرو»، گفت: ما قهرمانان ورزشی بسیاری بهخصوص در نسل خود در حوزههای مختلف ورزشی داریم و اتفاقا میتوان از ظرفیت چهرههای کمتر شناخته شده نیز استفاده کرد چون ساختن فیلم ورزشی به معمای پروراندن قهرمان است.
وی در بخشی از این نقش در پاسخ به برخی نقدها ادامه داد: من در ابتدای تیتراژ گفتهام که فیلم به روایت مرتضی علی عباس میرزایی است. خود بیراوند هم فیلم را دوست داشت و راضی بود که فیلم را به جشنواره بدهیم.
کارگردان فیلم “بیرو” در بخش پایانی گفت: باید بگویم که این سالن (برج میلاد) استانداردهای سالن سینما را ندارد و صدایی که شما در این سالن میشنوید تمام چیزی نیست که رخ میدهد و صدا در گوشههای مختلف سالن متفاوت است و شما در یک دره فیلم را میبینید.
مجید یزدانی، فرید ناصر فصیحی، لیلا نقدیپری، پیام آزادی، سعید داخ نیز از همکاری شان در این پروژه سخن گفتند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش