هوتن شکیبا که علاقهمند بوده در فیلم «طعم گیلاس» کیارستمی بازی کند، درباره ویژگیهای این هنرمند گفت: برای من کیارستمی یادآور ژست هنرمندی است که در هر شرایطی، بدون در نظر گرفتن جو غالب یک محیط هنری، سعی میکرد آنچه را که فکر میکرد، بسازد.
به گزارش سینماسینما، این بازیگر، در آستانه برگزاری نخستین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی، برخی از ویژگیهای مهم این فیلمساز را از نگاه خود تشریح کرد.
هوتن شکیبا با ارائه توضیحاتی درباره کاراکتر این هنرمند افزود: کیارستمی بیشتر به نسبت خودش با جامعه و جهان در بستری که زندگی میکرد، میاندیشید تا درگیر شدن با موضوعات و واکنشهای روزانه و خبری.
او درباره تاثیر عباس کیارستمی در سینمای ایران توضیح داد: جواب دادن به این پرسش سخت است چون فکر نمیکنم سینمای امروز ما اصولا تحت تاثیر سینمای کیارستمی باشد و به نظرم به سرعت نور از او فاصله داریم.
این بازیگر، مهمترین میراث کیارستمی را آثار این هنرمند دانست و افزود: آثار او، هم در ایران و هم در جهان هنوز زنده و قابل توجهاند. امیدوارم این میراث ارزشمند باعث شود سینمای ما هم دوباره نگاهی جدید به دور از جو آلودهی زمانه، به مفاهیم زندگی داشته باشد.
شکیبا در ادامه با اشاره به دیگر ویژگی کیارستمی اضافه کرد: سینمای ما هم از سانسور صدمه دیده و هم سانسور زده شده است. یعنی دو گروه بیشترین ضربه را به سینما زدهاند؛ اول کسانی که با نگاه سلیقهای، آثار سینمایی را سانسور میکنند و دوم، هنرمندانی که کل پروژهی ساخت فیلمشان فقط جواب به موضوعات سانسوری و حساس زمانه است که دو گانهای کاذب را رقم بزنند و ژست هنریشان را به ژست سیاسی اجتماعی تقلیل دهند که البته به عنوان انتخاب، هیچ اشکالی ندارد. به نظرم کیارستمی، مثال و نمونه خوبی برای سینمای ایران در رویارویی این دو گروه است.
او درباره دلیل موفقیت کیارستمی در عرصه بین المللی گفت: پرسش سختی است و جوابش سختتر. چون انگار میخواهم با جواب به این سوال روشهای موفقیت یک فیلمساز در جهان را توضیح بدهم که به نظرم کمی مسخره به نظر میرسد. کیارستمی کسی بود که کارش را درست انجام میداد. او سعی کرد ایدههایش را در بستر و زمانهای که زندگی میکرد، عملی کند. طبیعتا این شانس سینمای جهان بود که متوجه امکانهای کیارستمی شد. به نظر من توجه به زندگی در مدیوم سینما و دوری کردن از کلیشههای مرسوم زمانهی خود، باعث موفقیت کیارستمی در سینمای جهان شد.
شکیبا، بهترین سکانس آثار کیارستمی از نگاه خود را این گونه بیان کرد: سکانسی از فیلم «زندگی و دیگر هیچ» از سهگانهی کوکر، که کارکتر مرد/پدر (فرهاد) با حسین که بر روی پلهها جوراب میپوشد، درباره ازدواجش در ایام زلزله گفتگو میکند.
وی در پاسخ به این پرسش که دوست داشتید در آثار کیارستمی چه نقشی ایفا کنید، گفت: طبیعتا دوست داشتم در فیلم «طعم گیلاس» به جای همایون ارشادی، نقش آقای بدیعی را ایفا کنم.
او در بخش پایانی این گفتگو درباره برگزاری جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی توضیح داد: اگر این رویداد با نام کیارستمی بتواند میراث وی را که به نظر من حداقل در سطح زیباییشناسی سینمای کنونی ایران نادیده گرفته شده، یادآوری و ما را مجبور کند تا دوباره سینمای وی را مرور کنیم، میتواند اتفاق مهم و تاثیرگذاری باشد.
شکیبا خاطرنشان کرد: مطمئنم سینماگران جوان شناخت بیشتری از کیارستمی دارند تا کلیت سینمای بدنهی ایران. به نظرم آنها با حضورشان در این فستیوال و اکران آثارشان میتوانند اتفاقاتی را که سینمای ایران فراموش کرده، یادآوری کنند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- راهیابی «ماهور» به جشنواره ترکیهای
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند