
سینماسینما _علی پاکزاد:مهرجویی و کیمیایی و چند تن دیگر را باید خالق موج نوی سینمای ایران بنامیم. سینمایی که تلفیقی از حوزههای مختلف هنری بود و ماحصل آن در جریانات اجتماعی و سینمایی اواخر دهههای ۴۰ و ۵۰ به وجود آمد و در رویدادهای انقلاب ۵۷ نیز تاثیرگذار بود. مهرجویی این بار از دوست و همکار سالهای دور خود میگوید. خالق «هامون» به مناسبت تولد ۷۸ سالگی کیمیایی با ما همصحبت شد که این گفتوگوی کوتاه را در ادامه خواهید خواند.
داریوش مهرجویی به مناسبت تولد ۷۸ سالگی مسعود کیمیایی گفت: «صحبت کردن درباره مسعود و آن دوران نیاز به یک گپ مفصل دارد. اما بد نیست اینجا اشارهای بکنیم به زمانی که سینمای ایران در بستر یک موج جدید یا به قول بسیاری «موج نو» قرار گرفت. من و کیمیایی و چند تن دیگر در یک جنگ نابرابر قرار گرفته بودیم. جریانات سینمایی اواخر دهه ۴۰ و ابتدای دهه ۵۰ به هیچ کس اجازه ظهور و کار در این عرصه را نمیداد. به همراه عباس کیارستمی، علی حاتمی، تقوایی و دوستان دیگر تصمیم گرفتیم که زبان جدیدی در سینما تعریف کنیم.»
مهرجویی ادامه داد: «بسیاری از فیلمهای من، مسعود کیمیایی و عباس کیارستمی توقیف میشد و دلیلی هم برای این سانسور و توقف از سوی حاکمان آن زمان به ما ارائه نمیشد. سلیقه ما سینمای آبگوشتی آن زمان را برنمیتابید. در روزنامه کیهان زمان پیش از انقلاب، انتقاد از وضعیت امکانپذیر بود و ما درباره لمپنیسم رایج در سینما مصاحبه میکردیم و منتشر میشد.»
خالق «هامون» درباره همکاری با تقوایی و کیمیایی گفت: «یک آپارتمان در تهران داشتم که به گونهای مرکز فیلمسازی هم محسوب میشد. بسیاری از نمایشنامهها و سناریوها در خانه من و توسط تقوایی نوشته میشد. ما در حال فعالیت علیه استبداد موجود بودیم. جریان چپ روشنفکری به لحاظ واقعی کلمه در دوران ما بال و پر گرفت، اما به سرعت جلوی آن را گرفتند. در مجموع، هیچ حکومتی با ما خوب نبود و خوب هم نشد.»
داریوش مهرجویی در پایان گفت: «مسعود کیمیایی رفیق قدیمی من است. همیشه برای من مهم بوده و هست. دیگر آرزوهای سینمایی برایش نمیکنم چون او راهی را که باید طی میکرده، رفته. سلامت و حال خوب برای ما اکنون از هر چیزی بهتر است.»
اعتماد آنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- همصدایی چهرههای مهم فرهنگی و اجتماعی با فرزندان مهرجویی
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





