امیر حسین علم الهدی مدیر گروه هنر و تجربه به اظهارات سیدضیا هاشمی پاسخ داد.
به گزارش سینماسینما، امیرحسین علم الهدی گفت: این تفکر همان تفکری است که با همدستی شمقدری خانه سینما را تعطیل کرد، ۵۰ میلیارد تومان فیلم های فاخر را تولید کردند و تماشاگران سینما را به ۷ میلیون نفر رسانددند و جلوی نمایش فیلم های عباس کیارستمی راگرفتتد و حال مدافع خانه سینما شدند و دنبال صنعتی کردن سینما می باشند و پس از مرگ کیارستمی بزرگ اشک تمساح ریختند.
سیدضیا هاشمی در تازه ترین مصاحبه خود گفته است: سینما، صنعت سرگرمی است. چیزی به نام سینمای اندیشه، یک ایدۀ مبهم است. اگر کسی به دنبال اندیشه و تغذیۀ فکر باشد که فیلم نگاه نمیکند، کتاب میخواند. اکثر مخاطبان سینما در جهان به سینما به عنوان تفریح و سرگرمی نگاه میکنند. کافی است فیلمهای پرفروش گیشه در کشورهای مختلف دنیا را در نظر بگیرید تا به این واقعیت پی ببرید. متأسفانه «سینمای اندیشه» هم مثل «سینمای هنری» و «سینمای معناگرا» و مواردی از این قبیل تنها پوششی است تا یک عده از برخی جاها به اسم تولید فیلم رقمهای قابل توجه دریافت کنند. بنیاد سینمایی فارابی و گروه هنروتجربه هم متأسفانه با حمایتهای غیرکارشناسی خود باعث شدهاند که تولید انبوه فیلمهای رئالیستی مثل سرطان به جان سینمای ایران بیفتد. البته نشریات و محافل خاصی هم اینها را حمایت میکنند. وضع به گونهای شده که امروزه حتی بسیاری از فیلمهایی هم که در گروه هنروتجربه اکران نمیشوند، سروشکل هنری و تجربی دارند و دست بر قضا با حمایت این گروه یا فارابی پروانه ساخت گرفتهاند. این کاملاً به ضرر سینمای حرفهای و مانعی اساسی در مسیر صنعتی شدن سینمای ایران است.
او در ادامه گفته بود :با انحلال گروه هنروتجربه موافق نیستم. به نظرم اشکال کار در نحوۀ مدیریت این گروه و سیاستهای اجرایی آن است. این گروه باید مکانی برای فیلمسازان جوان باشد تا در آن به کسب تجربه بپردازند. جای نمایش این آثار نیز پردیسها و سالنهای سینمایی کشور نیست. پردیسهایی مثل کورش، آزادی، هویزه و چارسو یا سینماهایی مثل فرهنگ و موزه سینما جای نمایش فیلمهای سینمایی است و نه فیلمهای تجربی. این فیلمها را باید در خانۀ هنرمندان، فرهنگسراها و دانشگاهها نمایش داد. ما در شورای عالی تهیهکنندگان به شدت پیگیر این مسئله هستیم که این فیلمهای تجربی از این پس در مکانی که مناسب آنهاست به نمایش درآیند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه نمایش برای دو فیلم سینمایی
- واکنش علم الهدی به اتفاقات اخیر شورای صنفی نمایش
- برگزاری نشست آنلاین «سینمای ایران و پدیده کرونا»/ اکران آنلاین؛ ظرفیتی تازه برای سینمای ایران
- انتقاد امیر حسین علم الهدی از اکران اینترنتی فیلمها
- واکنش امیر حسین علم الهدی به حضور بهروز وثوقی در فیلم آشغال های دوست داشتنی اصل
- گزارش اختصاصی سینماسینما/ آسیب گرانی نصیب فیلمسازان شد نه گیشه
- گفتوگوی سینماسینما با امیرحسین علمالهدی/ وقتی پولی در جیب مردم نیست نباید انتظار سینما رفتن داشت
- امیر حسین علم الهدی :در هیچ جای دنیا تعداد فیلم های تولیدی با تعداد فیلم های اکران شده برابر نیست
- آخرین تحولات در «هنر و تجربه»/ پراکندگی سانسها مدیریت میشود
- طعنه و کنایه امیر حسین علم الهدی به موضع گیری های اخیر مخملباف
- واکنش امیرحسین علم الهدی به تخریب سنگ قبر ابراهیم یزدی
- قهر مهدی فخیمزاده در برنامه زنده تلویزیونی
- رضا میرکریمی: امیدوارم مردم ما سینمای برزیل را مثل فوتبالش بشناسند
- امیرحسین علمالهدی: موسیقی بخشی از صدای خداست
- ماجرای مخالفت دو مجتهد برای اکران یک فیلم ترسناک
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





