هارون یشایایی تهیهکننده سینما درروزنامه شرق نوشت:
آقای کامران عدل که یکشنبه اول اسفند فیلم زندگی عباس کیارستمی، ساخته سیفالله صمدیان را در خانه هنرمندان دیدهاند، در شماره سوم اسفند روزنامه «شرق» مطالبی نوشتهاند که بیجوابگذاشتن آن ناسپاسی در حق و اهمیت وجودی عباس کیارستمی در هنر و سینمای ایران و نادیدهگرفتن دوستی و ارادت به او -که اینک در میان ما نیست- تلقی خواهد شد. نمیدانم آقای کامران عدل با چه انگیزهای و چرا با ادبیاتی چنین بیپروا درباره کیارستمی و آنچه در آن شب گذشت، مطلب نوشته و چگونه حق داوری را درباره اینکه کیارستمی چگونه و چرا کیارستمی شد به خود دادهاند…؟ آقای عدل در روزنامه «شرق» نوشتهاند «من عباس را به آقای اریک فورنیه معرفی کردم، اریک فورنیه وابسته فرهنگی سفارت فرانسه در تهران بود و هم ایشان بود که مقاله معروف عباس کیارستمی را در مجله (کایه دو سینما) نوشت و باعث شد عباس کیارستمی به فستیوال (کن) دعوت شود و عباس کیارستمی شود…!» جای تأسف و تعجب بسیار است که ایشان با وجود ادعای خود که کیارستمی را نمیشناسد، باور دارد که خودش موجب شد کیارستمی، کیارستمی شود! لابد کیارستمی قبلا کسی نبوده و شاید هم بعد از آن اتفاق، کسی شده است. اما آنها که کیارستمی را از زمانهای دور میشناسند و با او محشور بودهاند، میدانند…
او قبل از آنکه به دلیل هنرمندی ذاتی و قابلیتهای بهیادماندنی خود جهانی شود و فستیوالهای جهانی با حضور و نام او اعتبار بیشتری پیدا کنند، مسئولان جشنواره (کن) کیارستمی را میشناختند و او را تحسین میکردند. عباس قبل و بعد از معروفشدن جهانی، هنرمندی با اصالت کامل ایرانی بود و ارتباط او با ادبیات و شعر فارسی در تمام عمر، بخش مهمی از شخصیت او را شامل میشد. زندگی او قبل از ورود به کانون پرورش فکری کودکان و ساختن فیلمهای بهیادماندنی از زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی، سرشار از عشق به عکاسی و فیلم و نقاشی بود و خلاقیت هنرمندانه او در کانون، سرآغاز زندگی پرفروغ و بهیادماندنیاش در هنر، فرهنگ و ادبیات ایران شد. نام او در محافل جهانی موجب افتخار ایران و ایرانیان بوده و هست. مجموعه این عوامل از عباس جوان، کیارستمی جهانی ساخت و آقای کامران عدل که به اعتبار اسم برادر بزرگوارش مرحوم شهریار عدل گاهی اینجا و آنجا دیده میشوند، کسی نبود که عباس را به این و آن معرفی کند.
دیگر اینکه ایشانی که خودشان را شجاع میدانند، نوشتهاند که هنگام نمایش فیلم، جمعیت کمی حضور داشت؛ درحالیکه بنده خود در سالن بودم. در موقع نمایش فیلم صمدیان، علاوه بر کسانی که تمام صندلیهای سالن را اشغال کرده بودند، عده زیادی در حاشیه سالن ایستاده فیلم را تماشا میکردند و اگر آقای عدل با فیلم فارسی اصلا میانهای ندارد، موجب کسب افتخار برای ایشان نیست. حقیقت اینکه عباس کیارستمی بارزترین مشخصه سینمای ایران است و نسلی از فیلمسازان ما خود را مدیون آموزش او میدانند. جالب اینکه آقای کامران عدل از قول دوست بغلدستی خود گفتهاند: «کارکردن با کیارستمی، صمدیان را به این مهارت رساند» و این هم جملهای از قول دیگران است برای نفی ارزشهای هنری و فنی سیفالله صمدیان که مورد تأیید و قبول همه اهل سینما و عکاسی است.
دست آخر اینکه به عقیده ایشان، عدهای آمدند و درباره کیارستمی بعضی مهملات گفتند! یادآوری اسامی بزرگانی که آن شب درباره عباس کیارستمی و اهمیت فیلمها و عکسها و نگاه او به ادبیات و شعر فارسی سخن گفتند، نشان میدهد آقای کامران عدل در قضاوت خود چگونه به بیراهه رفتهاند. ۱. سیفالله صمدیان، باعث و بانی این مراسم که متحمل زحمات فراوان شدهاند. ۲ محمود کلاری، فیلمبردار و سینمابلد هنرمند و محبوب و صاحبسبک. ۳ محمد سریر، موسیقیشناس و آهنگساز و عضو شورایعالی خانه هنرمندان. ۴ مجید رجبی معمار، مدیر فرهیخته خانه هنرمندان. ۵ رضا کیانیان، هنرمند و بازیگر دوستداشتنی و مدیر کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- رونمایی از کتاب بیتا / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید