رک و راست و پرحاشیه است. هر جا حرفی بزند تا مدت ها پیغام و پسغام ها ادامه پیدا می کند، اما جالب این که شجاعانه پای حرفش می ایستد و کوتاه نمی آید. حالا هر قدر همه نظر مخالف او داشته باشند و پاسخش را بدهند، مرغش یک پا دارد و سر حرفش می ماند. البته ممکن است در معدود مواردی هم صلاح ببیند که عذرخواهی کند.
مانند همین هفته پیش که ماجرایی پیش آمد و او گفت فلان تهیه کننده باید برود روضه بخواند، او را چه به تهیه کنندگی! هرچند پای بقیه حرف هایش ماند، اما بابت این یک حرف عذرخواهی کرد. اگر حواشی که در هفته اخیر برای برنامه خندوانه رخ داده است، را دنبال کرده باشید متوجه شده اید از چه کسی حرف می زنم. محمدحسین فرحبخش، تهیه کننده، صاحب کمپانی پویافیلم (با شراکت عبدا… علیخانی) و کارگردان سینما.
شاید برخی از مخاطبان سینمایش که البته عامه مردم هم هستند، او را چندان نشناسند و تنها کارهایی را که تهیه کنندگی کرده است، دیده باشند. فرحبخش از دهه ۶۰ تا امروز به عنوان تهیه کننده در سینما مشغول بوده است، از دهه ۸۰ تصمیم گرفته وارد عرصه کارگردانی هم بشود و البته از میانه دهه ۷۰ تا اواسط دهه ۸۰ چند بار هم فیلمنامه نویسی را تجربه کرده است.
او در کارنامه فعالیت های خود ۴۶ تهیه کنندگی، پنج کارگردانی و سه فیلمنامه نویسی را دارد و البته همان طور که ارقام نشان می دهد بیشتر در عرصه تهیه کنندگی فعال بوده است.
گردش مالی فیلم های پرفروش
اگر نگاه دقیقی به فهرست بلندبالای تهیه کنندگی او بیندازیم، عموما با آثاری عامه پسند روبه رو می شویم که خط داستانی ضعیفی دارند و به هیچ وجه مورد توجه منتقدان سینما قرار نمی گیرند. اما از طرف دیگر فروش خوبی دارند و سینماداران اصولا از اکرانشان راضی هستند.
در واقع می توان گفت هر چند کارنامه فرحبخش پر است از نام فیلم های آبکی که اعتباری برای سینما محسوب نمی شود و چیزی به سینمای ایران نمی افزاید، اما در اوضاع نابسامان اقتصاد سینمایی ما گردش مالی را بالا می برند و می توان گفت بازدهی اقتصادی خوبی برای سینما دارند؛ بازدهی که البته دست فرحبخش را هم در پرداخت دستمزد بازیگران باز می گذارد و موجب خوشنامی اش به عنوان یک تهیه کننده خوش حساب می شود، ذکر این نکته هم ضروری است که ایشان تهیه کننده فلم های کم هزینه و نسبتا پرفروش است و با سایر توصیفات خودتان می توانید این موضوع را تحلیل کنید!
در فعالیت های فرحبخش تهیه کننده می توان به فیلم «بچه های طلاق» اولین ساخته تهمینه میلانی در سال ۱۳۶۸ هم اشاره کرد. همچنین فیلم «آواز قو» با معرفی بهرام رادان به عنوان یک سوپراستار هم در کارنامه فعالیت های فرحبخش دیده می شود. البته این فیلم نکته جالب دیگری هم دارد و
بر اساس نخستین فیلمنامه پیمان معادی ساخته شده است.
از دهه ۶۰ تا ۹۰
او در دهه ۶۰ تهیه کننده فیلم های اکشن است، از دهه ۸۰ سراغ ساخت فیلم های تین ایجر می رود و از اواسط این دهه هم تهیه کنندگی فیلم های کمدی رمانتیک را در دستور کار خود قرار می دهد. او طیف خاصی از مخاطب را انتخاب کرده، بخوبی برای همان طیف برنامه ریزی می کند و می داند باید چه فیلمی روی پرده برود تا آنها دست به جیب شوند و به سینما بروند.
طی چهار دهه گذشته همواره سینما مسیر خودش را رفته و فرحبخش هم مسیر خودش را. از ۲۳ سالگی اش که وارد عرصه تهیه کنندگی شده بقیه آن طرف جو بوده اند و ایشان، این طرف جو. اما نمی توان از این نکته گذشت که هر چند در سینما تقریبا همیشه تنها مانده و نظراتش هم مخالف دیگران بوده، اما توانسته روی پای خودش بایستد و به مسیرش ادامه دهد. مثلا وقتی چند سال پیش سینماگران در حال تلاش برای بازگشایی سینما بودند، جناب فرحبخش خواستار تعطیل ماندن خانه سینما بود! او حالا هم مخالف سرسخت اکران فیلم های گروه هنر و تجربه بوده و معتقد است، در حالی که سالن سینما کم داریم، نباید یک فیلم برای چند نفر مخاطب اکران شود.
تهیه کننده فیلمساز می شود
گفتیم فرحبخش کارگردانی را هم تجربه کرده است. عطش، زندگی خصوصی، مستانه، آب نبات چوبی و پا تو کفش من نکن به ترتیب ساخته های سینمایی او هستند. از میان این فیلم ها «زندگی خصوصی» حواشی بسیاری داشت و بسیاری از مذهبیون از این فیلم دل خوشی ندارند. دیگر فیلم هایش هم خواه ناخواه رنگ و بوی فیلمفارسی های قبل از پیروزی انقلاب را دارد و فیلم آخرش «پا تو کفش من نکن» هم به زعم برخی منتقدان مرزهای ابتذال را جابه جا کرده است! اما واقعیت این است که برای فرحبخش فقط فروش مهم است و همانقدر که منتقدان به او اهمیت نمی دهند، او هم نسبت به آنها بی اهمیت است و نظراتشان را دنبال نمی کند.
اظهار نظرهای جنجالی
همان طور که اول مطلب اشاره کردیم، اظهار نظر جنجالی کم نداشته و ندارد. یک روز به تهیه کننده خندوانه خرده می گیرد و روز دیگر هم ممکن است به یک اصلاح طلب دو آتشه بند کند که فلانی را، فلان سال حراست ارشاد شلاق زده است. حالا هر قدر هم طرف انکار کند، پاسخش این است که نگذار دهانم باز شود و بگویم! البته این رویکرد را در بحث هایی که با رامبد جوان هم داشت، مشاهده کردیم و دیدیم که منطق آقای فرحبخش هنوز هم همان منطق «بگم بگم» است! منطقی که ظاهرا همین کاربرد را دارد و قرار نیست به مرحله بعدی بروید و اگر چیزی هم هست بیان شود!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای فرحبخش/ درباره سینمای یک تهیهکننده
- واکنش سیدضیاء هاشمی به اظهارات فرحبخش درباره حقالعمل کار شدن تهیهکنندگان/ متهم کردن تهیهکنندگان خلاف اصول حرفهای است
- چرا سینمای ایران به فیلم های پلیسی بی اعتناست ؟
- روایت روزنامه جام جم از برخی نکات مثبت فیلمهای حسین فرح بخش
- حسین فرح بخش :مسئولان حوزه هنری را به فرمایشات مقام معظم رهبری ارجاع میدهم
- حضور حسین فرح بخش در جامعه مداحان وعذر خواهی از سوء تفاهم های به وجود آمده /تصویر
- واکنش فرح بخش به تبلیغ فیلمش در اینستاگرام وحید خزایی
- واکنش جالب فرح بخش به اکران فیلم های خارجی
- فرحبخش: فیلمنامه فیلم من، قبل از «۵۰ کیلو آلبالو» نوشته شده بود
- حسین فرح بخش: به جمشید هاشم پور تهمت اخلاقی زدند
- فرح بخش: رضاداد و ایلبیگی بدشان نمیآید زیر پای ایوبی را خالی کنند
- واکنش فیض الله عرب سرخی به اظهارات یک تهیه کننده سینما درباره شلاق زدن در دهه۶۰
- حسین فرح بخش: عطاران برای فیلم سالوادور پورسانت گرفت
- فرح بخش: کسی جرات پرداختن به روحانیون همچون پزشکان را ندارد چرا که در این صورت کارش با کرامالکاتبین است!
- یادداشت های جشنواره/ روز نهم: دو فیلم متوسط و یک “چیز” دیگر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





