سید ضیاء هاشمی تهیهکننده سینما در پاسخ به اظهارات اخیر محمدحسین فرحبخش مبنیبر حقالعملکار شدن تهیهکنندگان سینما توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش سینماسینما، سید ضیاء هاشمی تهیهکننده سینمای ایران درباره تهیهکنندگان بخش خصوصی در حوزه سینمای ایران گفت: اول باید به این مهم توجه کنیم که تهیهکننده تعاریف متعدد دارد که ما به آن قائل هستیم و اگر در ایران از آن به درستی استفاده نمیشود و کارایی درستی ندارد باید ما که در این صنف مشغولیم به آن قائل بوده و اجرایی کنیم.
وی ادامه داد: ابتدا تهیهکننده به عنوان فردی است که با خرید یک داستان اورژینال یا پرداخت حق اقتباس از کتاب، نمایشنامه یا عقد قرارداد با نویسندگان برای آماده سازی فیلمنامه برای تولید کار را آغاز میکند. تامین مالی پروژه و استخدام افراد و نظارت بر فرآیند تولید و پخش از وظایفش است اما تهیهکننده اجرایی تعریف دیگری دارد که به نیابت و با اختیار تام از شرکت فیلمسازی، سرمایهگذار و یا پخشکننده بر کار تهیهکننده نظارت میکند و میکوشد فیلم در موعد مقرر و با بودجه مشخص به اتمام برسد.
تهیهکننده فیلم سینمایی «امیر» توضیح داد: تهیهکننده همکار به نیابت از تهیهکننده به تامین مالی پروژه میپردازد و در استخدام بازیگر به کارگردان کمک میکند همچنین مدیریت تجاری و نظارت بر تدارکات و تولید از وظایفش به شمار میآید اما مدیر طراحی پروژه کسی است که بر امکاناتی که تهیهکننده برای مراحل مختلف کار فراهم میآورد نظارت دارد. متن فیلمنامه را میخواند با نویسندگان دیدار میکند و آماده سازی نهایی فیلمنامه برای پیش تولید از وظایفش است. همچنین مجری طرح زیر نظر تهیهکننده مسایل عمدهای که در حین تولید رخ میدهد را اداره میکند. برآورد هزینه تولید برای سرمایهگذارها، نظارت بر تامین بودجه، اجرای سیستمهای پایش مالی، کنترل هزینههای تولید و موارد مورد نیاز تولید و پیشرفت تولید از وظایف آن است.
وی با اشاره به اینکه وظایف پنج گروه تهیهکنندگی مدتی است در سینمای ایران اجرایی شده است، بیان کرد: البته در این میان تهیهکنندگان حقالعمل کار هم به تعداد محدودی وجود دارد و من منکر آن نمیشوم، این نوع تهیهکنندگان با قیمت بسیار ناچیزی پروانه ساخت میفروشند یا کارت تهیهکنندگی خود را برای کار در ازای مبلغی ناچیز در اختیار گروه تولید یک پروژه قرار میدهند که هر ۲ کار اشتباه و مذمومی است اما اینکه تهیهکنندگان سینمای ایران را به حقالعمل کار متهم کنیم خلاف اصول حرفهای است. آقای فرح بخش مانند مارادونا اسطوره تهیهکنندگی هستند اما نباید دیگر تهیهکنندگان را حقالعمل کار دانسته و از دایره تهیهکنندگی خارج کنند البته بخشی از فرمایشات وی درباره سرمایه گذاری کاملاً درست است.
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سکوتی که باید بشکند/ در اهمیت شنیدن صدای قربانیان تعرض
- سینمای فرحبخش/ درباره سینمای یک تهیهکننده
- اعضای شورای پروانه ساخت آثار سینمایی معرفی شدند
- ویدئویی از مصاحبه با حبیب اسماعیلی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- گفتوگوی سینماسینما با ساداتیان: وضعیت سالنها اسفناک است/ چرا مجوز سریالها بلا تکلیف است؟
- عزتالله جامعی ندوشن درگذشت
- محمود فلاح، تهیهکننده «مختارنامه» درگذشت
- چرا سینمای ایران به فیلم های پلیسی بی اعتناست ؟
- واقعیت اسنپبایک شدن تهیهکننده سرشناس!
- روایت روزنامه جام جم از برخی نکات مثبت فیلمهای حسین فرح بخش
- عکاسی سینما نیروی جوان می خواهد/ آغاز فعالیت تهیه کنندگی
- واکنش سیدضیاء هاشمی به تحریم حوزه هنری :کلاه ارشاد پشم ندارد اگر داشت باید با این اتفاق برخورد میکرد
- حسین فرح بخش :مسئولان حوزه هنری را به فرمایشات مقام معظم رهبری ارجاع میدهم
- نگاهی به تمام حواشی برنامه جنجالی این روزهای تلویزیون
- واکنش جالب روزنامه جام جم به اظهار نظرهای جنجالی یک تهیه کننده :منطق آقای فرحبخش هنوز هم همان منطق «بگم بگم» است!
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز