سید ضیاء هاشمی تهیهکننده سینما در پاسخ به اظهارات اخیر محمدحسین فرحبخش مبنیبر حقالعملکار شدن تهیهکنندگان سینما توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش سینماسینما، سید ضیاء هاشمی تهیهکننده سینمای ایران درباره تهیهکنندگان بخش خصوصی در حوزه سینمای ایران گفت: اول باید به این مهم توجه کنیم که تهیهکننده تعاریف متعدد دارد که ما به آن قائل هستیم و اگر در ایران از آن به درستی استفاده نمیشود و کارایی درستی ندارد باید ما که در این صنف مشغولیم به آن قائل بوده و اجرایی کنیم.
وی ادامه داد: ابتدا تهیهکننده به عنوان فردی است که با خرید یک داستان اورژینال یا پرداخت حق اقتباس از کتاب، نمایشنامه یا عقد قرارداد با نویسندگان برای آماده سازی فیلمنامه برای تولید کار را آغاز میکند. تامین مالی پروژه و استخدام افراد و نظارت بر فرآیند تولید و پخش از وظایفش است اما تهیهکننده اجرایی تعریف دیگری دارد که به نیابت و با اختیار تام از شرکت فیلمسازی، سرمایهگذار و یا پخشکننده بر کار تهیهکننده نظارت میکند و میکوشد فیلم در موعد مقرر و با بودجه مشخص به اتمام برسد.
تهیهکننده فیلم سینمایی «امیر» توضیح داد: تهیهکننده همکار به نیابت از تهیهکننده به تامین مالی پروژه میپردازد و در استخدام بازیگر به کارگردان کمک میکند همچنین مدیریت تجاری و نظارت بر تدارکات و تولید از وظایفش به شمار میآید اما مدیر طراحی پروژه کسی است که بر امکاناتی که تهیهکننده برای مراحل مختلف کار فراهم میآورد نظارت دارد. متن فیلمنامه را میخواند با نویسندگان دیدار میکند و آماده سازی نهایی فیلمنامه برای پیش تولید از وظایفش است. همچنین مجری طرح زیر نظر تهیهکننده مسایل عمدهای که در حین تولید رخ میدهد را اداره میکند. برآورد هزینه تولید برای سرمایهگذارها، نظارت بر تامین بودجه، اجرای سیستمهای پایش مالی، کنترل هزینههای تولید و موارد مورد نیاز تولید و پیشرفت تولید از وظایف آن است.
وی با اشاره به اینکه وظایف پنج گروه تهیهکنندگی مدتی است در سینمای ایران اجرایی شده است، بیان کرد: البته در این میان تهیهکنندگان حقالعمل کار هم به تعداد محدودی وجود دارد و من منکر آن نمیشوم، این نوع تهیهکنندگان با قیمت بسیار ناچیزی پروانه ساخت میفروشند یا کارت تهیهکنندگی خود را برای کار در ازای مبلغی ناچیز در اختیار گروه تولید یک پروژه قرار میدهند که هر ۲ کار اشتباه و مذمومی است اما اینکه تهیهکنندگان سینمای ایران را به حقالعمل کار متهم کنیم خلاف اصول حرفهای است. آقای فرح بخش مانند مارادونا اسطوره تهیهکنندگی هستند اما نباید دیگر تهیهکنندگان را حقالعمل کار دانسته و از دایره تهیهکنندگی خارج کنند البته بخشی از فرمایشات وی درباره سرمایه گذاری کاملاً درست است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سکوتی که باید بشکند/ در اهمیت شنیدن صدای قربانیان تعرض
- سینمای فرحبخش/ درباره سینمای یک تهیهکننده
- اعضای شورای پروانه ساخت آثار سینمایی معرفی شدند
- ویدئویی از مصاحبه با حبیب اسماعیلی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- گفتوگوی سینماسینما با ساداتیان: وضعیت سالنها اسفناک است/ چرا مجوز سریالها بلا تکلیف است؟
- عزتالله جامعی ندوشن درگذشت
- محمود فلاح، تهیهکننده «مختارنامه» درگذشت
- چرا سینمای ایران به فیلم های پلیسی بی اعتناست ؟
- واقعیت اسنپبایک شدن تهیهکننده سرشناس!
- روایت روزنامه جام جم از برخی نکات مثبت فیلمهای حسین فرح بخش
- عکاسی سینما نیروی جوان می خواهد/ آغاز فعالیت تهیه کنندگی
- واکنش سیدضیاء هاشمی به تحریم حوزه هنری :کلاه ارشاد پشم ندارد اگر داشت باید با این اتفاق برخورد میکرد
- حسین فرح بخش :مسئولان حوزه هنری را به فرمایشات مقام معظم رهبری ارجاع میدهم
- نگاهی به تمام حواشی برنامه جنجالی این روزهای تلویزیون
- واکنش جالب روزنامه جام جم به اظهار نظرهای جنجالی یک تهیه کننده :منطق آقای فرحبخش هنوز هم همان منطق «بگم بگم» است!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد