گروه هنروتجربه در روز ملی سینما مصادف با یکشنبه ۱۱ شهریور همه سانسهای سینماهایش را اختصاص به دو مستندی داده که سیفالله صمدیان درباره عباس کیارستمی ساخته است.
به گزارش سینما سینما ،«۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه» مستندی است که صمدیان با استفاده از ساعتها راش که در طول سالهای رفاقت و همکاری با کیارستمی از او ثبت کرده و در اختیار داشته و نخستین بار در جشنواره ونیز به نمایش گذاشته شد. «روزی روزگاری مراکش» نیز مستندی است که صمدیان از ورکشاپ عباس کیارستمی و مارتین اسکورسیزی در مراکش ساخته است.
با فرهاد مهرانفر کارگردان سینما و مستندساز درباره این تصمیم هنر و تجربه صحبت کردیم. مهرانفر در پاسخ گفت: «قطعا یادآوری تجارب و تاریخ هر رشتهای میتواند برای نسلهای بعدی آن مهم و تاثیرگذار باشد. کیارستمی، سینمایش و بدعتگذاریهایش در سینما تاثیر فراوانی در فرهنگ و هنر داشته است. پخش این چنین مستندهایی هم میتواند جنبه آموزشی داشته باشد و احترام به کسانی باشد که ارزشآفرین هستند.»
کارگردان فیلم «موشک کاغذی» اضافه کرد: «روز ملی سینما فرصت خوبی است برای پرداختن به مسائلی از این دست. هنروتجربه فرصت بزرگداشت یکی از تجربهگراهای بزرگ سینما را از دست نداد و این نشان از هوشمندی در مدیریت این گروه است. هرکدام از این دو مستند گوشهای از تلاشها و سبک سینمایی کیارستمی را نشان میدهند.»
فرهاد مهرانفر در پاسخ به سوال سایت هنر و تجربه درباره اکران همزمان فیلمها در اکران عمومی و هنر و تجربه و محاسن و معایب آن میگوید: «هردوی این فیلمها هم ایستاده در غبار و هم لانتوری به لحاظ تجربی و ساختار سینمایی با معیارهای هنر و تجربه همخوانی دارند و نمایش آنها هم جنبه آموزشی میتواند داشته باشد و هم در این گروه میگنجد.»
مهرانفر در عین حال انتقادهای مخالفین این طرح را هم قابل بررسی میداند: «عدهای محدودیت صندلی در سینمای هنر و تجربه را عنوان میکنند و میگویند این طرح میتواند این جایگاه محدود برای نمایش را باز هم کاهش بدهد. این موضوع مهمی است و باید بررسی شود و نمیتوان بدون بررسی کامل آن را تایید یا تکذیب کرد. هردوی این فیلمها جایگاه لازم برای نمایش در هنروتجربه را دارند و از طرفی به خاطر شهرتشان میتوانند فرصتی برای کشاندن تماشاگر جدید و تقویت این زاویه از سینما باشند.»
منبع : سایت هنر وتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- جشن «مهر سینمای ایران»؛ رویدادی برای تبدیل شدن به گفتمان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- برگزاری سومین جشن «مهر سینمای ایران» ۲۱ شهریور تا ۱۲ مهر
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- اکران «آغوش باز» همزمان با روز ملی سینما
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد