کانون کارگردانان سینمای ایران در واکنش به سخنان وزیر ارشاد بیانیه ۲۸ صنف سینما را بازنشر کرد و از آن به عنوان بیانیه ای« تاریخی» نام برد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی در نوشتاری از کانون کارگردانان خانه سینما آمده است:
« کانون کارگردانان سینمای ایران در راستای موضع گیری آقای محمدمهدی اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مورد لزوم بازگشت شوراهای ساخت و نمایش تولیدات نمایش خانگی به سازمان سینمائی، لازم میداند یادآوری کند این امر مطالبه به حق سینماگران و صنوف سینمائی از سال گذشته بود که مخالفت خود در مقابل دستاندازی صداوسیما به تولیدات نمایش خانگی و اعتراض به عقب نشینی وزارت ارشاد را در بیانیهای مطرح کردند.
شبکه نمایش خانگی و تولیدات پلتفرمهای نوپا به جد در سالهای اخیر مخاطبان را به سمت تولیدات داخلی سوق داده است، امری که گویا چند سالی است از اولویت کاری مدیران صداوسیمای ملی خارج شده است. سازوکار اداری تولیدات نمایش خانگی باید از دست صداوسیمائی که مخاطبین خودش را روز به روز از دست میدهد خارج شود تا ضمن احترام به خواست مخاطبین میلیونی و روزافزون این تولیدات در داخل و خارج از ایران، امنیت شغلی و معیشتی اهالی سینما نیز تامین شود که در اوضاع آشفته کرونائی سینمای ایران اولویت اصلی است.
لازم میدانیم به پیوست بیانیه اعتراضی ۲۸ صنف سینمائی در شهریور ماه سال ۹۹ را برای اطلاع بازنشر کنیم:
اعتراض ۲۸ صنف سینمائی به نظارت محدود کننده صدا و سیما بر شبکه نمایش خانگی
ما اعضای صنوف سینمای ایران که حرفه و معیشت خود و خانواده هایمان مستقیماً وابسته به تولید محصولات فرهنگی تصویری است، اعتراض شدید خود را نسبت به انتقال مسئولیت شبکه نمایش خانگی از سازمان سینمایی به صدا و سیما اعلام می داریم.
ما همچنین برای کسانی که پنهان و آشکار تلاش می کنند در سال جهش تولید این صنعت نوپا را به نابودی بکشانند نیز اظهار تاسف می کنیم.
فرصتهای شغلی به وجود آمده از تولید محصولات شبکه نمایش خانگی و پلتفرمهای «ویاودی» بالغ بر سه تا پنج هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در سال است که سیاستهای غیر پاسخگوی صداوسیما بدون شک باعث فرار سرمایه از این صنعت شده و ضرر معیشتی هنگفتی به اهالی سینما وارد خواهد کرد.
سپردن سرنوشت این پدیده نوپای تولید و توزیع به سازمانی که خود رقیب آن است تصمیمی اشتباه و غیر قابل جبران خواهد بود.
نباید فراموش کرد که این شبکه نمایش خانگی و پلتفرمهای «ویاودی» بودند که در این ماههای سخت بیماری فراگیر کرونا و بیرونقی سالنهای سینما توانستند با اکران آنلاین کمک زیادی به سینمای ایران کنند و با تولید سریالها و محصولات جدید در حال پیدا کردن مسیر خود جهت هرچه حرفهایتر شدن هستند. بدیهی است که همه تولیدات در یک سطح و بری از کاستی و عیب نیستند، اما بدون شک و براساس تحلیلهای تجربی/حرفهای، عرصه رقابت و نیاز جامعه خود به خود استانداردها و کیفیت کارها را بالا خواهد برد. در حالی که میتوان پیشبینی کرد که صداوسیما با رقابت ناصحیح با این پدیده نو پا و شاید هم با قصد حذف رقیب، باعث از دست رفتن مخاطبین رسانههای داخلی شده و این عرصه را نیز در اختیار شبکههای ماهوارهای قرار خواهد داد.
ما اصناف سینمائی از مسئولین و دلسوزان این عرصه میخواهیم که با جلوگیری از این اشتباه تاریخی، مخاطبان شبکههای داخلی را به سوی رسانههای خارجی سوق ندهند و به ایجاد بیثباتی و فرار سرمایهگذاری مشروع از این حوزه فرهنگ و هنر دامن نزنند.
انجمن صنفی کارگردانان سینما (کانون کارگردانان)
انجمن صنفی تهیه کنندگان سینما (اکت)
انجمن صنفی فیلمنامه نویسان سینما
انجمن صنفی بازیگران سینما
انجمن صنفی فیلمبرداران سینما
انجمن صنفی تدوینگران سینما
انجمن صنفی صدابرداران و صداگذاران سینما
انجمن صنفی کارگردانان مستند
انجمن مدیران تولید سینما
انجمن صنفی چهره پردازان سینما
کانون آهنگسازان سینمای ایران
انجمن صنفی طراحان فیلم ایران
انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند
انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان
انجمن صنفی دستیاران فیلمبردار
انجمن صنفی مدیران و دستیاران تدارکات سینما
انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران
انجمن صنفی تبلیغات سینما
انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان آثار سینمائی
انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
انجمن صنفی موسسات پخش فیلم
انجمن طراحان و مجریان جلوه های بصری سینما
انجمن جلوه های ویژه سینما
انجمن صنفی طراحان فنی و مجریان صحنه
انجمن صنفی بازیگران و بدلکاران سینما
انجمن کارکنان لابراتوار
انجمن مدرسان سینما
انجمن مدیران سالن های سینما»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامه شورایعالی تهیهکنندگان سینما به وزیر جدید ارشاد
- آقای وزیر دولت چهاردهم تقابل با اهالی فرهنگ را به تعامل تبدیل کنید/خطر گعدههای دولت در سایه
- پیام تبریک کانون کارگردانان سینمای ایران به محمد رسولاف
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- وزیر ارشاد: معین میتواند به ایران بازگردد
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- برگزاری هماندیشی انجمن صنفی ویاودی / شتابِ قانونگریزِ دیجیتال و تلاش برای انتظامبخشی به پلتفرمها
- وزارت ارشاد پیگیر روشن شدن ابعاد قتل داریوش مهرجویی/ بیانیه شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان سینما
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
- عسگرپور: واگذاری تنظیمگری به هر نهادی نیازمند قانون است و نه آییننامه
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- سینماحقیقت برگزیدگان خود را شناخت/ واکنش رسمی خزاعی به حاشیههای جدید سینما
- واکنش وزیر ارشاد به بیانیه خانه سینما؛ با دو قطبی سازی و افزایش تنش مخالفیم
- کاش خانه سینما جسارت داشت!/ وزیر ارشاد معترضان این روزها را تهدید کرده است به ممنوعیت و محدودیت
- پیام تبریک کانون کارگردانان سینمای ایران به جعفر پناهی و هومن سیدی/ پیگیری برای آزادی کارگردانان زندانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما