رضا صائمی منتقد سینما و تلویزیون درباره شوخی های کمدین های «خندوانه» با مسایل جنسی عنوان کرد که تلویزیون با این کار قبح این مسایل را ریخته است.
به گزارش سینماسینما، رضا صائمی منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به رویکرد برنامه «خندوانه» در پخش استندآپ کمدی ها و شوخی های مبتذلی که در آنها وجود دارد، بیان کرد: این رویکرد اشتباه برای جذب مخاطب بیشتر است و انگار می خواهد به مخاطب باج دهد تا این برنامه را ببیند.
وی ادامه داد: اینکه ما به هر نوع ادبیات طنازانه ای تن دهیم و یا بگوییم خط قرمزهای ما کمرنگ شده است تا مخاطب بیشتری داشته باشیم عواقب خود را خواهد داشت و باعث می شود کمدی و طنز را به سمت سقوط و لودگی و بی اخلاقی ببریم.
این منتقد تلویزیون درباره قدرت برنامه «خندوانه» در نمایش شوخی های رکیک آن هم بدون نظارت کارشناسان و مدیران اظهار کرد: قدرتی به برنامه «خندوانه» داده می شود و شاید به این دلیل است که تلویزیون برنامه پرمخاطب ندارد. «خندوانه» تنها برنامه ای است که مخاطب زیاد دارد بنابراین قدرت بیشتری هم پیدا کرده است. شاید هم به دلیل آن وضعیت روحی مردم در جامعه باشد که موجب شده است صداوسیما از اصول خود یک گام عقب بکشد.
وی این رویکرد را نقض شعارها و سیاستگذاری های صداوسیما دانست و تصریح کرد: وقتی صداوسیما به عملکرد رسانه های غربی نقد وارد می کند که از ابزارهای جنسی استفاده می کند این پرسش مطرح می شود که چرا خودش از این ابزارها استفاده می کند و چرا خودش خط قرمزها را می شکند.
صائمی با اشاره به فصل جدید «خندوانه» که پخش آن از ماه رمضان آغاز شده است، بیان کرد: این برنامه ویژگی خاصی ندارد و مثل سریالی است که وقتی به سری های بعدی می رسد نه تنها حرفی برای گفتن ندارد بلکه به تکرار رسیده است.
این منتقد و روزنامه نگار با اشاره به استندآپ ها توضیح داد: ذات طنز انتقاد است ولی خیلی از مواقع به نقدهای اجتماعی که توسط برنامه سازان در فضای طنز مطرح شده تذکر داده شده است بنابراین از آنجایی که صداوسیما نمی خواهد نقد اجتماعی داشته باشد و یا سیاه نمایی کند از این سوی بام افتاده است. رسانه ملی می گوید من مرجع الگوسازی و اخلاق هستم و از طرفی در برنامه های پربیننده خود چنین نگاهی را مطرح می کند.
وی افزود: مدیران صداوسیما می دانند اعتماد عمومی مردم به این رسانه کم شده است و می خواهد از این طریق مشروعیتی ایجاد کند که نشان دهد فضایی باز دارد و برعکس رویکرد بسیار غلطی را در پیش گرفته است.
صائمی در پایان درباره شوخی های کمدین های «خندوانه» و رواج آنها در جامعه تاکید کرد: تلویزیون با این کار عادی سازی می کند و قبح شوخی ها و مسایل جنسی را در جامعه می شکند آن هم به قیمت اینکه مخاطبش را افزایش دهد. این رویکرد از رسانه ای که هویتی فرهنگی دارد بعید است و اتفاقا در تناقض با هویت این رسانه است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رامبد جوان با یک رئالیتیشو در شبکه نمایش خانگی/ انتشار دوبله «ترنسفورمرز»
- رسانه برای جذب مخاطب نیازمند اعتمادسازی است
- اکران «زودپز» رامبد جوان به تعویق افتاد
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- همکاری مشترک رامبد جوان و عاطفه تهرانی
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- گفتوگو با علیرضا معتمدی کارگردان «چرا گریه نمیکنی؟»/ تروما را به تجربه خلاقه و رهاییبخش تبدیل کردم
- معرفی اعضای جدید هیات مدیره و بازرس انجمن منتقدان سینما
- داوران هفتمین آیین نوشتار سینمای ایران معرفی شدند
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- در هفتمین «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ «پیمان آدریانا» یک مستند ترکیبی است/ روند سقوط یک انسان
- «پیمان آدریانا» در مستندات یکشنبه/ پلیس مخفی شیلیایی در خانه هنرمندان ایران
- رنج زیر پوست محسن/ در یادبود محسن جعفری راد
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری