سید امیر سیدزاده تهیهکننده سینما با اشاره به اینکه افزایش قیمت دلار، برخی دستمزدها را در سینما نجومی کرده از انفعال سازمان سینمایی و خانه سینما در این حوزه گلایه کرد.
به گزارش سینماسینما، سید امیرسیدزاده تهیهکننده سینما با اشاره به اینکه به دلیل افزایش قیمت دلار در حال حاضر تمایلی به تولید فیلم سینمایی ندارد، گفت: در انتظار این هستم تا شرایط کشور از نظر اقتصادی به یک ثبات برسد تا برای تولید برنامهریزی کنیم. متاسفانه افزایش قیمت دلار بر تولید فیلم در کشور بسیار تاثیرگذار بوده است. در چنین شرایطی عوامل مختلف سینمایی از جمله بازیگران، اجارهدهنده دوربین فیلمبرداری و یا متولیان آکسسوآر صحنه نیز فکر میکنند که باید دستمزد خود را بالا ببرند.
وی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی دست همه در جیب هم است، تاکید کرد: متاسفانه کسی به این مساله فکر نمیکند که مساله ارز هیچ تاثیری در تولید یک اثر هنری داخلی ندارد، اما به دلیل فضای نامساعد موجود همه دچار حرص و آز شدهاند.
این تهیهکننده سینما بیان کرد: متاسفانه در این روزها دستمزد بازیگران بسیار افزایش پیدا کرده چرا که فکر میکنند باید پول مسافرتهای خارجی، گرین کارت آمریکا و هزینههای خارج از ایران که به دلار حساب میشود را از تهیهکننده و سرمایهگذار داخلی دریافت کنند.

تهیهکننده فیلم «شماره ۱۷ سهیلا» توضیح داد: نباید فراموش کرد که ما در کشوری زندگی میکنیم که درآمد در آن براساس ریال محاسبه میشود، پس هزینه هم در آن ریالی است. اما در این میان عدهای از عوامل سینمایی به خصوص بازیگران، دستمزدهای نجومی پیشنهاد میدهند و سازمان سینمایی و خانه سینما مانند همیشه کاملا منفعل نسبت به این اتفاقات عمل میکنند.
وی ادامه داد: چندی پیش برای یکی از همکاران خود به یک بازیگر پیشنهاد کار دادم و با افزایش عجیب دستمزد بازیگر مورد نظر مواجه شدم. به عنوان مثال یک بازیگر کمدی که قبل از افزایش قیمت دلار دستمزد ۳۰۰ میلیون تومانی مطالبه میکرد، امروز و به بهانه افزایش قیمت دلار، دستمزد خود را به ۷۵۰ میلیون تومان رسانده است!
تهیهکننده فیلم «زندگی جای دیگری است» توضیح داد: به بازیگر مورد نظر که دستمزد خود را افزایش داده بود گفتم یک فیلم باید بیش از ۲ میلیارد تومان فروش داشته باشد که بتواند دستمزد مورد نظر را جبران کند، بازیگر بیان کرد که اگر فیلم بفروشد به خاطر من میفروشد و شما میتوانید این دستمزد را بپردازید.
سیدزاده گفت: این اتفاق در سینمای ایران اصلا خوب نیست و مسئولان فرهنگی نیز به فکر پرورش استعدادهای درخشان بازیگری در سینمای ایران نیستند و در چنین شرایطی وقتی جایگزینی وجود ندارد فیلمساز مجبور است از همین بازیگران استفاده کند تا یک فیلم بفروش بسازد.
وی تاکید کرد: هیچ کدام از نهادهای مرتبط با سینما هیچگونه نظارتی برای بهبود وضعیت فعلی سینما که در حال حاضر تقریبا ورشکسته است، ندارد. به عنوان مثال از مجموعه ۸ فیلمی که در تابستان امسال نمایش داده شد، ۶۱ میلیارد تومان فروش داشتیم که از این مبلغ ۳۵ میلیارد تومان فروش برای یک فیلم بوده است.
این تهیهکننده توضیح داد: متاسفانه آثار خوب و اجتماعی که میتواند نیازهای جامعه را تامین کند، هیچ جایگاهی برای دیده شدن در گیشه ندارند و این ضعف بزرگ مسئولان فرهنگی است که هیچ عکسالعملی نسبت به این شرایط ندارند.
سیدزاده در پایان گفت: آمار فروش آثار کمدی در سینمای ایران نشان میدهد که سطح سلیقه مخاطب سینمای ایران پس رفت بسیاری داشته و مردم به سمت فیلمهای کمدی رفتهاند و محتوای اثر برای مخاطب ملاک نیست. این بی توجهی به سطح شعور مخاطب، تبدیل به یک فاجعه در سینمای ایران شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش و نقد و بررسی «تدفین» در فرهنگسرای اندیشه
- عرضه یک فیلم سینمایی به کارگردانی تینا پاکروان در شبکه نمایش خانگی
- بیماری مانع حضور رضا رویگری در «دلباخته» شد
- سید ضیاء هاشمی خبر داد/ مهلت اعتراض تهیهکنندگان به لیست شورای عالی تمدید شد
- دغدغههای هنرمندی که نیم قرن در عالم بازیگری فعال است
- یوسف صیادی به برنامه «جشن رمضان» پیوست
- تهیهکننده «وکیل مدافع»: توان پرداخت دستمزد میلیاردی چهرهها را نداشتیم
- ابراز تعجب مهدی پاکدل از «خشونت بیش از حد جوانان»
- سرقت از بازیگران در مراسم تشییع پیکر جمشید مشایخی
- روایت مهدی صباغزاده از جمشید مشایخی/ او بسیار حرفهای و آرام بود
- دیدار نوروزی وزیر ارشاد با داریوش اسدزاده/ بازیگر پیشکسوت درباره خیابان لالهزار کتاب مینویسد
- چرا محمدعلی کشاورز مدتهاست که بازی نمیکند؟
- مرگ بازیگر سرشناس در غربت
- بازگشت رابعه اسکویی به صحنه نمایش
- حبیب کاوش به آرامگاه ابدی بدرقه شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





