جمال خندان مشاور حقوقی «خانه سینما» در واکنش به برخی ادعاهای مطرح شده در زمینه تجاوز صورت گرفته از سوی سینماگران در فضای مجازی، پیگیری حقوقی را به طرح رسمی شکایت منوط دانست.
به گزارش سینماسینما، جمال خندان، وکیل دادگستری و مشاور حقوقی «خانه سینما» در خصوص برخی ادعاهای مطرح شده در فضای مجازی با هدف طرح اتهام تعرض به برخی از سینماگران و نقش «شورای صیانت خانه سینما» در این زمینه گفت: هر یک از سینماگران در این زمینهها شکایتی دارند میتوانند به مراجع صالح قضایی و یا شورای صیانت خانه سینما مراجعه و موضوع را به طور محرمانه پیگیری کنند اما در یکی دو سال گذشته که گاهی موجهای اینچنینی در فضای مجازی راه افتاده است، هیچ شکایتی در این خصوص به شورای صیانت ارائه نشده است البته معمولاً این ادعاها صرفاً در فضای مجازی مطرح میشود و کسی نیز شکایت رسمی نمیکند و تا زمانی که شکایت رسمی صورت نگیرد، ورود به این مساله از نظر قانونی امکان پذیر نیست.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا این ادعاها تنها در فضای مجازی مطرح میشود و شکایت رسمی به مراجع قضایی یا شورای صیانت خانه سینما ارائه نمیشود، توضیح داد: صرف نظر از صحت و سقم این ادعاها، شاید چون مدعیها میدانند معمولاً اثبات چنین اتهامهایی در مراجع رسمی سخت است، لذا هر هدفی هم که داشته باشند اعم از پیشگیری از حوادث ناگوار جنسی برای بانوان و یا حتی انتقام از شخص مورد نظر خود، صرفاً از طریق فضای مجازی اینگونه افکار عمومی را در سطح بسیار وسیعی تحت تاثیر قرار داده و اغلب با همین اقدام به هدف خود میرسند.
هر دو طرف از طرح شکایت پرهیز میکنند
عضو شورای صیانت «خانه سینما» بیان کرد: با توجه به پیچیدگی حقوقی و حساسیتهای اجتماعی تعرض به بانوان در کشور ما، معمولاً هر ۲ طرف قضیه از طرح شکایت رسمی در این زمینه پرهیز میکنند البته تا امروز مدرک و یا سندی هم نسبت به این موارد به شورای صیانت ارائه نشده است، زمانی هست که یکی از طرفین به شورای صیانت خانه سینما شکایت میکند و این شورا موظف به رسیدگی به این شکایات است، اما زمانی هم هست که شکایتی صورت نمیگیرد، اما دلیل و مدرکی وجود دارد که از طرق مختلف به شورای صیانت واصل میشود که شورا به این مساله نیز رسیدگی میکند که البته تا امروز چنین اتفاقی رخ نداده است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
- در یک نامه به سرپرست ریاست جمهوری مطرح شد؛ نگرانی خانه سینما نسبت به انتشار آئیننامهای جدید
- درخواست ایسفا از خانه سینما درباره پیگیری علت فوت بهاره للهی، فیلمساز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»