امیرحسین علمالهدی دبیر شورای سیاستگذاری «هنر و تجربه» به برخی از انتقادهای مطرح شده به شیوه اکران آثار در این گروه سینمایی پاسخ داد.
به گزارش سینماسینما، در پی نقد مطرح شده به گروه «هنر و تجربه» برای اختصاص بخشی از سانس های خود به فیلم هایی که در دیگر سرگروه های سینمایی اکران شده و حتی بعضا اکران آنها در همان سرگروه ها به پایان رسیده است و اینکه در چنین شرایطی امکان اکران برای فیلم هایی که از ابتدا سرگروه «هنر و تجربه» را برای اکران برگزیده بودند، تنگ شده است، امیرحسین علم الهدی دبیر شورای سیاستگذاری گروه سینمایی «هنر و تجربه» در یادداشتی به این انتقادها و دیگر نکاتی که مطرح شده بود، پاسخ داد.
متن یادداشت بدین شرح است:
«به نام خدا
عزیز منتقدی در اوج عصبانیت نقدهایی را به سینمای هنر و تجربه وارد نموده اند که خب چاره ای نیست که در نهایت ادب و احترام خدمت ایشان عرض نمایم:
بزرگوار عزیز سانس های تعلق گرفته به دو فیلم فروشنده و لانتوری کمتر از ۱۰ درصد از ظرفیت سانس های تعریف شده در این گروه است و چنانچه جنابعالی معنای هنری بودن فیلم را نفروختن آن بدانید اما نمی توانم خوشحالی خودم را از فروش این دو فیلم پنهان نمایم و معتقدیم که هر دو فیلم جز سینمای هنری و تجربی سینمای ایران هستند و برای انجام تعهدات به مخاطبان همیشگی همراه این ۲۷ ماه و جذب مخاطب جدید به سینماهای این گروه این دو فیلم به نمایش درآمده اند هرچند برای نظر مخالف جنابعالی در این خصوص احترام قائل هستیم.
و اما سینمای مستند و نحوه سانس های تعلق گرفته به آن با توجه به ظرفیت جذب مخاطب آن سانس های مشخصی در طول روز در سینمای خانه هنرمندان (هر روز یک فیلم مستند ساعت ۱۸ نمایش دارد) و به غیر از این نمایش ها در دو سینمای موزه سینما و پردیس چارسو نیز نمایش هایی دارند و جنابعالی بهتر از ما می دانید در تمام سینماهای دنیا مخاطب خود را با برنامه نمایش محدود فیلم های مستند همراه می کند و سینمایی را سراغ نداریم که نمایش فیلم مستند خود را براساس نظر شخصی عزیزی برنامه ریزی نماید!
و در رابطه با فیلم هایی که فاقد مخاطب بیش از ۱۵ نفر هستند و درخواست سانس بیشتر دارند به عرض می رسانم که نحوه سانس بندی در سینماهای هنر و تجربه به نوعی است که شاهد عدم نمایش فیلم به دلیل عدم مخاطب نباشیم!
در پایان منتظر نقدهای خوب همیشگی جنابعالی می مانیم و یادم رفت این را توضیح دهم که فیلم «هیهات» متاسفانه بدون نظر این گروه وارد شبکه خانگی شد و به محض اطلاع از این وضعیت تمامی برنامه نمایش های آن به فیلم های دیگر تعلق گرفت و می پذیریم که باید اطلاع رسانی نماییم که از این بابت پوزش می خواهیم و اما ادامه نمایش ماهی و گربه پس از ۲۷ ماه فقط جهت اطلاع عرض می نمایم که با تعلق ۵ تا ۶ سانس در یک برنامه ۵۰ روز همچنان مخاطبان از این فیلم استقبال می نمایند و طبیعی است که خواست مخاطبان نخبه این گروه سینمایی ارجحتر است به خواست سلیقه ای اینجانب و آنجناب…فرصت را برای ادای احترام مجدد مغتنم می شمارم…»
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سنگراه»؛ فانتزی رویایی اپراگونه
- صدور پروانه نمایش برای دو فیلم سینمایی
- «حرف آخر» به هنر و تجربه رسید
- پوستر «تارا» همزمان با اکران رونمایی شد
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ۷۰ درصد فیلمهای صف اکران به «هنروتجربه» میرسند/ خسارت یک ترافیک!
- محمد حمیدی مقدم: فعالیت «هنر و تجربه» در همه حوزهها گستردهتر میشود
- اعلام شیوهنامه حمایت مالی از مستندسازان/ «هنر و تجربه» تعطیل نمیشود
- واکنش علم الهدی به اتفاقات اخیر شورای صنفی نمایش
- برگزاری نشست آنلاین «سینمای ایران و پدیده کرونا»/ اکران آنلاین؛ ظرفیتی تازه برای سینمای ایران
- انتقاد امیر حسین علم الهدی از اکران اینترنتی فیلمها
- این فیلمهای کوتاه را حتما ببینید/ نگاهی به فیلمهای کوتاه اکران هنر و تجربه
- واکنش امیر حسین علم الهدی به حضور بهروز وثوقی در فیلم آشغال های دوست داشتنی اصل
- اکران «طلاقم بده به خاطر گربهها» در گروه «هنر و تجربه»
- یک فیلم از سینمای افغانستان در گروه هنر و تجربه به نمایش در میآید
- گزارش مراسم افتتاحیه هفته فیلم لهستان/ تلاش هنر و تجربه برای پر کردن یک خلاء
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت






آقای علم الهدی اگر جناب کثیریان سانسور نکنند همه می دانیم که هنر و تجربه سمت و سوی دیگری پیدا کرده و عذر بدتر از گناه شما هم صحیح نیست. به خودتان بیایید تا دیر نشده