۱- در ماه های اخیر با تغییری که در مدیریت شبکه سه تلویزیون ایران صورت گرفته، انتقادهای بسیاری از دعوت شدگان و برنامه های این شبکه توسط افراد زیادی حتی اصولگرایان معتدل انجام می شود که دوربین و میکروفون شبکه سه نه فقط در بحث FATA بلکه درمورد هرموضوع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… دیگری به مصاحبه و بیان نظرات افراد تندرو اختصاص یافته و همچنان انتقادات حتی درباره برنامه های ورزشی ادامه دارد. اما مساله عجیب تر لغو پخش برنامه ۹۰ به عنوان پربیننده ترین برنامه در تمام شبکه های تلویزیون ایران است و در شرایطی که از ساعت ۹ و ۱۰ شب به بعد کمتر برنامه ای در طول هفته مخاطب میلیونی دارد، فقط ۹۰ می تواند بین یک و نیم تا دو میلیون پیام دهنده در کمتر از سه ساعت داشته باشد که می توان تعداد بیننده هایش را نیز به تقریب حدس زد. ابتدا در هفته های اخیر، زمان آغاز برنامه ۹۰ به تعویق افتاد و از ساعت ۴۰: ۲۲ به ۱۰: ۲۳ رسید و شاید برخی افراد کم تجربه نمی دانستند که اگر بتوانند تعداد پیام دهنده ها به برنامه ۹۰ را با تاخیر در شروع این برنامه و با آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه ها و زودتر خوابیدن بسیاری از جوانان کم کنند، خیلی بیشتر از عادل فردوسی پور، خودشان را زیر سؤال می برند! اما پخش نشدن برنامه ۹۰ در این هفته که میلیون ها ورزشدوست و حتی غیرورزشدوست را دوشنبه شب ها مقابل گیرنده های شان می نشاند و در این شب از تعداد بینندگان شبکه های ماهواره ای کم می کند، به وضوح نشان داد که مدیریت در رسانه کار هرکسی نیست و مخاطب ما هم در این یادداشت، معاون سیما است که سخنانش را باید متناقض دانست.
۲ – میرباقری معاون سیما در توجیه پخش نشدن برنامه ۹۰ به مسائلی اشاره کرد که مقبول و منطقی نیستند. او از یک طرف پخش لیگ فوتبال ملت های اروپا از شبکه سه و دسترسی نداشتن مردم زیادی در کشور به شبکه ورزش را مطرح و از طرف دیگر یادآور شد که در یک مجموعه و سازمان باید تصمیم «مدیر» به اجرا درآید. براستی اگر شبکه ورزش در خیلی نقاط ایران قابل دریافت نیست، پس چرا تاکنون مسئولان تلویزیون به دفعات از «سراسری شدن» شبکه های جدید در سال های اخیر مثل همین شبکه ورزش یا نسیم و… سخن گفته اند و آن را به حساب تلاش های خود گذاشته اند؟ چرا برخی از مهم ترین مسابقه های ورزشی در جهان و آسیا همچون لیگ جهانی والیبال، بازی های آسیایی اندونزی، برنامه های ویژه کشتی، فوتسال و… توسط شبکه ورزش در همین چند هفته گذشته پخش شده و شبکه سه برنامه یک سویه و کم مخاطب «بدون توقف» را به پخش رویدادهای مهم ترجیح داده است؟ اصلا اگر نشان دادن مسابقه های فوتبال اروپا این قدر اهمیت دارد که ۹۰ با مخاطبان انبوه به کناری می رود، پس چرا «فوتبال ۱۲۰» که تخصصی ترین و پرمخاطب ترین برنامه فوتبال خارجی در تلویزیون ایران است، از همین شبکه ورزش پخش می شود که بنا به گفته اخیر معاون سیما، بسیاری از مردم کشور به این شبکه (ورزش) دسترسی ندارند؟! باید به صراحت نوشت که دلیل یا دلایل به عقب بردن تدریجی زمان شروع برنامه ۹۰ در هفته های اخیر و بعد هم پخش نکردن آن در دوشنبه شب همین هفته، این ها نیست و چیزهای دیگری است که معاون سیما بهتر می داند!
۳ – بخش دیگری از سخنان معاون سیما در توجیه علل پخش نکردن برنامه ۹۰ را باید پذیرفت که: «در یک مجموعه و سازمان، باید تصمیم مدیر آن به اجرا درآید.» اما صرف نظر از منطقی و مطلوب بودن تصمیم که بسیار نیز مهم است، باید از معاون سیما سؤال کرد که آیا این توصیه را به همه در تلویزیون می کند یا فقط به کسانی که برنامه های شان پخش نمی شود؟ صریح تر و واضح تر بنویسیم: آیا آقای معاون سیما یک سوزن به خودش می زند و بعد یک جوالدوز به دیگران و سؤالات مطرح شده در این یادداشت و تناقض های میان حرف با عمل و دلایل به عقب بردن زمان آغاز برنامه ۹۰ و سپس پخش نکردن آن درست در شب بازی با بولیوی در فاصله کوتاه باقی مانده تا شروع جام ملت های آسیا را از مدیر جدید و کم تجربه شبکه سه که حتما زیرمجموعه او است و باید تصمیم مدیر بالاتر را قبول و به آن عمل کند، می پرسد و پاسخ داده شده را در اختیار میلیون ها مخاطب برنامه ۹۰ می گذارد؟ بخصوص اینکه هیچ کدام از شبکه های تلویزیونی در ایران «خصوصی» نیست و بودجه و هزینه هایش از «بیت المال» یعنی از «جیب مردم» پرداخت می شود و هرکس در هرشبکه ای، بالاتر از مسئول فرادست خود باید به تصمیم مردم ایران تمکین کند و به پرسش های آنان پاسخ بدهد.
□
روزنامه ایران،
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وداع رسمی عادل فردوسیپور با صداوسیما با تیتراژی ۹۰ ثانیهای
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- آقای جبلی! صراحت بیشتری داشته باشید /یک بار برای همیشه تکلیف ۹۰ را مشخص کنید
- چرا فردوسی پور کنار گذاشته شد؟ محمد سرافراز: مدیر شبکه ۳ خواست خودی نشان بدهد ۹۰ را تعطیل کرد
- مدیر مخالف عادل فردوسیپور از شبکه ۳ رفتنی شد؟/ شبکه ۲ یا سیما فیلم در انتظار فروغی
- وقتی فردوسیپورها نباشند…
- عادل که نباشد علیفر الگو می شود!
- چرا عادل فردوسیپور، محبوبِ سینماگران است
- معرفی برگزیدگان جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران/ فوتبال ۱۲۰، بهترین برنامه ورزشی از نگاه مردم
- ساترا اجازه پخش برنامه علی کریمی درباره انتخابات فوتبال را نداد
- فردوسیپور عذرخواهی کرد
- آغاز ماراتن جشنواره سی و نهم فجر / گزارش تصویری
- بغض عادل ما را بس
- در گفتگو با کیوان کثیریان مطرح شد/ چرایی حملات تند به عادل فردوسیپور
- عادل فردوسیپور به قطر میرود/ فردوسیپور فینال لیگ قهرمانان باشگاههای آسیا را گزارش میکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل