سینماسینما، نگار مفید:
وقتی از احتمال ماندگاری صحبت میکنیم، ویژگیهای سادهای مدنظر است. از دغدغههای ناب انسانی تا ترسهای عمیق بشری. شاید هم چشمهایمان به سمت روزمرگیهای تکرارشونده کشیده شود یا گرههای داستانی مثل یک خوره، مثل یک سوال همیشگی در روح ما خودشان را ثبت کنند و ما بمانیم و نگاه خیره به سقف، نگاه خیره به آسمان، نگاه خیره به دیوارهای بلند. با تکیه بر این ویژگیها و چشمگرداندن به سمت این اتفاقات، آنچه از ما باقی میماند مخاطبانی گره خورده است که در پی کشف سوالهایشان یا پیدا کردن تصویری ناب و ماندگار مدام به دور خود چرخ میزنند و به دنبال آنِ ماندگاری اثر میگردند؛ گاهی با تکیه بر گذشته و گاهی با هراس از آینده.
وقتی از این زاویه به جشنواره فجر امسال نگاه کنیم، «ناگهان درخت» تمام ویژگیها را یکجا در خود دارد. گذشتهای که آینده را به دست فراموش میسپارد، سوالهای بیپاسخی که هستی ما را به لرزه درمیآورند و حتی صدای موجهای آب یا پریدن کلاغ از سر درخت. صفی یزدانیان برای روایت داستانش، زندگی مردی را انتخاب کرده که شبیه دیگران نیست اما اصرار دارد برای اولین بار زبان باز کند و از این تفاوت صحبت کند. دغدغههای به ظاهر غیرطبیعیاش را به زبان بیاورد و سوالهای بیپاسخ ذهنش را با دیگران در میان بگذارد. گاهی ممکن است همین دغدغههای غیرطبیعی تو را به خنده بیندازد و گاهی دیگر تاثیر عمیق این دغدغهها کمی دیرتر خودش را نشان میدهد.
«ناگهان درخت» از آنجایی که پر از جزییات ناب است و دست روی دغدغههای کمتر به زبان آمده میگذارد، یکی از ماندگارترین آثار این جشنواره خواهد بود. با یک پرسش ساده اما خوشایند؛ «چه چیزی تا امروز برایت ارزش زندگی داشته؟» سوالی که خودش را از بستر فیلم جدا میکند و به زندگی روزمره مخاطبش گره میزند. در کنار قابهای بینظیر و تاثیرگذار و نواهای موسیقی که ریشهای در سنت دارد و میتوان زیر لب با آنها همخوانی کرد.
گزینهای دیگر که برخلاف اسمش روایت تلخ و دردناک کینهای مردانه را روایت میکند، فیلم رضا میرکریمی با نام «قصر شیرین» است. فیلم با دو بازیگر خردسال و خوشبیان داستانش را پیش میبرد و طرح سوال درباره آینده این بچهها و تصمیمهایی که حتی در کودکیشان میگیرند، اصلیترین دغدغه مخاطب میشود. دیگر پدرشان با بازی حامد بهداد، یا مادر که ما فقط اسمش را میشنویم اما در تمام لحظات فیلم حاضر است، تبدیل به پرسشهای فرعی میشوند. اینبار آینده است که ما را به دنبال خود میکشاند و به دنبال نشانهای امیدبخش برای آینده این بچهها میگردیم.
رمز ماندگاری مگر چیزی به جز همین شباهت بیحد به زندگی است؟ معلق ماندن میان گذشتهای محو و آیندهای نامعلوم؟ اتفاقی که «ناگهان درخت» به شکلی رام و آرام به روح بیننده تزریق میکند و حتی با شوخیهای به موقع سعی در تلطیف آن دارد و «قصر شیرین» که با تلخی و کینه آن را بیان میکند و مخاطبش را به دام میاندازد؟

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- باری به هر جهت/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- کجا بروم با اسبی که جایی نمی رود؟!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- مردی که هر کاری میکند که هیچ کاری نکند!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- یک فیلم شاعرانه تجربهگرا/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- گفتوگو با صفی یزدانیان/ «ناگهان درخت» از مخاطبش میخواهد آسانگیر نباشد
- کوتاه درباره ۲ فیلم «ناگهان درخت» و «منک»/ کالت دهه پنجاهیها و ماجرای «همشهری کین»
- «ناگهان درخت» و «بنفشه آفریقایی» در استرالیا
- فیلمهای افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلمهای پارسی اعلام شدند
- این در کلید خاص خود را دارد/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- غلتیدن میان نوستالژی و جهان زنانه/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد