سینماسینما، نگار مفید:
وقتی از احتمال ماندگاری صحبت میکنیم، ویژگیهای سادهای مدنظر است. از دغدغههای ناب انسانی تا ترسهای عمیق بشری. شاید هم چشمهایمان به سمت روزمرگیهای تکرارشونده کشیده شود یا گرههای داستانی مثل یک خوره، مثل یک سوال همیشگی در روح ما خودشان را ثبت کنند و ما بمانیم و نگاه خیره به سقف، نگاه خیره به آسمان، نگاه خیره به دیوارهای بلند. با تکیه بر این ویژگیها و چشمگرداندن به سمت این اتفاقات، آنچه از ما باقی میماند مخاطبانی گره خورده است که در پی کشف سوالهایشان یا پیدا کردن تصویری ناب و ماندگار مدام به دور خود چرخ میزنند و به دنبال آنِ ماندگاری اثر میگردند؛ گاهی با تکیه بر گذشته و گاهی با هراس از آینده.
وقتی از این زاویه به جشنواره فجر امسال نگاه کنیم، «ناگهان درخت» تمام ویژگیها را یکجا در خود دارد. گذشتهای که آینده را به دست فراموش میسپارد، سوالهای بیپاسخی که هستی ما را به لرزه درمیآورند و حتی صدای موجهای آب یا پریدن کلاغ از سر درخت. صفی یزدانیان برای روایت داستانش، زندگی مردی را انتخاب کرده که شبیه دیگران نیست اما اصرار دارد برای اولین بار زبان باز کند و از این تفاوت صحبت کند. دغدغههای به ظاهر غیرطبیعیاش را به زبان بیاورد و سوالهای بیپاسخ ذهنش را با دیگران در میان بگذارد. گاهی ممکن است همین دغدغههای غیرطبیعی تو را به خنده بیندازد و گاهی دیگر تاثیر عمیق این دغدغهها کمی دیرتر خودش را نشان میدهد.
«ناگهان درخت» از آنجایی که پر از جزییات ناب است و دست روی دغدغههای کمتر به زبان آمده میگذارد، یکی از ماندگارترین آثار این جشنواره خواهد بود. با یک پرسش ساده اما خوشایند؛ «چه چیزی تا امروز برایت ارزش زندگی داشته؟» سوالی که خودش را از بستر فیلم جدا میکند و به زندگی روزمره مخاطبش گره میزند. در کنار قابهای بینظیر و تاثیرگذار و نواهای موسیقی که ریشهای در سنت دارد و میتوان زیر لب با آنها همخوانی کرد.
گزینهای دیگر که برخلاف اسمش روایت تلخ و دردناک کینهای مردانه را روایت میکند، فیلم رضا میرکریمی با نام «قصر شیرین» است. فیلم با دو بازیگر خردسال و خوشبیان داستانش را پیش میبرد و طرح سوال درباره آینده این بچهها و تصمیمهایی که حتی در کودکیشان میگیرند، اصلیترین دغدغه مخاطب میشود. دیگر پدرشان با بازی حامد بهداد، یا مادر که ما فقط اسمش را میشنویم اما در تمام لحظات فیلم حاضر است، تبدیل به پرسشهای فرعی میشوند. اینبار آینده است که ما را به دنبال خود میکشاند و به دنبال نشانهای امیدبخش برای آینده این بچهها میگردیم.
رمز ماندگاری مگر چیزی به جز همین شباهت بیحد به زندگی است؟ معلق ماندن میان گذشتهای محو و آیندهای نامعلوم؟ اتفاقی که «ناگهان درخت» به شکلی رام و آرام به روح بیننده تزریق میکند و حتی با شوخیهای به موقع سعی در تلطیف آن دارد و «قصر شیرین» که با تلخی و کینه آن را بیان میکند و مخاطبش را به دام میاندازد؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- باری به هر جهت/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- کجا بروم با اسبی که جایی نمی رود؟!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- مردی که هر کاری میکند که هیچ کاری نکند!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- یک فیلم شاعرانه تجربهگرا/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- گفتوگو با صفی یزدانیان/ «ناگهان درخت» از مخاطبش میخواهد آسانگیر نباشد
- کوتاه درباره ۲ فیلم «ناگهان درخت» و «منک»/ کالت دهه پنجاهیها و ماجرای «همشهری کین»
- «ناگهان درخت» و «بنفشه آفریقایی» در استرالیا
- فیلمهای افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلمهای پارسی اعلام شدند
- این در کلید خاص خود را دارد/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- غلتیدن میان نوستالژی و جهان زنانه/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش