مسعود میر در همشهری نوشت :
اتحادیه شرکتهای ویدئورسانه ۱۰سالگیاش را جشن گرفت.حمیدرضا نوروزی رئیس این اتحادیه است. حرفهای او درباره احوالات این روزهای اتحادیه متبوعش و روزگار ۱۰ساله سپریشده در این اتحادیه بهانه یک گفتوگوی مفصل شد؛ گفتوگویی که متن کاملش را گذاشتهایم برای یک فرصت کاغذی دیگر و فعلا بسنده کردهایم به آن بخش از حرفهای او که میتواند شمایی روشن از وضعیت نمایش خانگی را در کشور به تصویر بکشد.
در نیمه دهه ۸۰ سیاست کلی کشور این بود که تشکلها در اتاق بازرگانی متمرکز شوند، به همین دلیل پیشنهاد داشتن اتحادیه در اتاق بازرگانی را پیگیری کردیم و بالاخره با آن موافقت شد. این موضوع مربوط به ۱۰سال قبل است که این تشکل زیرنظر اتاق بازرگانی ایران مشغول بهکار شد و هنوز هم سرپاست. قبل از تاسیس اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه (نمایش خانگی)، انجمن ویدئو رسانه در کشور وجود داشت که زیرنظر وزارت کشور فعالیت میکرد.
هدف اول این اتحادیه مثل همه اتحادیهها ساماندهی صنف بود. آن روزها چهار پنج کمیته داشتیم که البته الان دیگر فعال نیستند. یکی کمیته مبارزه با جرایم کپی بود که آن روزها مشکل مهمی به شمار میرفت. چاپ هولوگرام مشترک توسط اتحادیه برای فیلمهای همه مؤسسات یکی دیگر از برنامههای ما بود. مؤسسات موظف بودند که برای همه تعداد محصولاتشان از اتحادیه هولوگرام بخرند. این اتفاقات سبب شده بود ساماندهی مناسبی در بحث کنترل فیلمهای قاچاق و کپیهای غیرمجاز صورت بگیرد. کمیته حقوقی برای حل اختلاف بین مؤسسات و تهیهکنندگان هم در اتحادیه فعال بود. این کمیته باعث میشد اختلافات به دادگاه نرسد و درون صنف حل شود. کمیته ساماندهی محتوا هم در حوزه کیفیت محتوای فیلمهای خارجی و ایرانی نظارت داشت. آن روزها تأیید اصالت رایتهای خارجی را هم ما انجام میدادیم.یک عضو از فارابی(آقای اسفندیاری)، یک عضو از صدا و سیما (برای جلوگیری از تشابه و تداخل در خرید آثاری چون تلویزیون هم در خرید رایت آثار بسیار فعال بود) و یک حقوقدان، تشخیص اصالت رایت را در اتحادیه بر عهده داشتند. در ابتدای تاسیس اتحادیه حدود ۳۳مؤسسه به عضویت اتحادیه درآمدند که این تعداد هنوز هم عضو اتحادیه هستند اما اکثرشان دیگر فعال نیستند.
در روزهای شکوفایی اتحادیه، دربدترین حالت ما آمار خرید حق رایت ۶۰۰فیلم ایرانی و خارجی را توسط مؤسسات داشتیم که در اتحادیه پروانه گرفتند. البته رکورد ۲۰۰۰اثر هم در کارنامه کاری اتحادیه ثبت شده است.
در دوره ریاست آقای ایوبی در سازمان سینمایی دو اتفاق بد برای اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه افتاد.
تأیید اصالت رایت به فارابی بازگردانده شد چون گروهی ترجیح میدادند مسیرشان خیلی به راه سختگیرانه اتحادیه ما درباره اصالت خرید آثار نیفتد.
هولوگرام از دستور کار خارج شد و مدیرکل وقت نمایش خانگی ارشاد اعلام کرد همین که مؤسسات پروانه میگیرند کافی است و نیازی به خرید هولوگرام برای تأیید اصالت محصول نیست. حتی اتحادیه ما پیشنهاد داد که خود ارشاد متولی این ماجرا شود ولی از داشتن هولوگرام حمایت کند که چنین نشد. همین موضوع حذف هولوگرام باعث شد بسیاری از شرکتهای پخشکننده بهخصوص در شهرستانها از این عدمکنترل سوءاستفاده و محصولات غیراورجینال عرضه کنند.
در کشور آمریکا ۱۲شرکت کار ویدئو رسانه انجام میدهند. ایران یک مارکت خوب در بخش نمایش خانگی بوده است. عمده دلایل آن از این قرار است:
کمبود سالن سینما در کشور
کمبود تعداد سینماروها
قیمت مناسب محصولات نمایش خانگی
علاقه عمومی به ویدئو و تماشای محصولات در خانه
قهوه تلخ نخستین و موفقترین سریال نمایش خانگی ایران است.
تیراژ قهوه تلخ در یک مقطع میلیونی بود. حتی آمار تولید ۲میلیون نسخه هم در روزهای توزیع این فیلم ثبت شده است.
نمیتوانم خیلی دقیق نام یک سریال را ببرم و تیراژ دقیق آن را هم اعلام کنم اما همینقدر بگویم که سریالهای موفق ما که بهصورت هفتگی عرضه میشدند و میشوند حدود ۳۰۰هزار نسخه تیراژ دارند.
حالا بعضی سریالها حدود ۹۰درصد تیراژشان فروش دارند و بعضی حدود ۴۰درصد فروش را تجربه میکنند.
در یک سال و نیم گذشته ۹۰درصد از فعالیت ما کم شده است. ۱۰درصد هم همان کارهای جاری و حل اختلاف است و شرکت در جلسات هفت نفره ارشاد برای بررسی درخواست افرادی که قصد تاسیس مؤسسه ویدئو رسانه دارند. دولت باید از بخش خصوصی و تشکلها و اصناف حمایت کند. این خواسته اتاق بازرگانی هم هست اما عملا اتفاقی که در حوزه ویدئو رسانه افتاده این است که کار بهطور کامل از دست اتحادیه خارج شده و به بخش دولتی و در واقع مؤسسه رسانههای تصویری سپرده شده است.
حق رایت فیلمهای الف و ممتاز برای مؤسسات نمایش خانگی معمولا بین ۵۰۰میلیون تا یک میلیارد تومان است. البته فیلمهایی هم هستند که حتی کپیرایت صد میلیونیشان هم مشتری ندارد.
درخصوص سریال شهرزاد باید اعلام کنم که آقای محمد امامی با یکی از مؤسسات اتحادیه ما(تصویرگستر پاسارگاد) همکاری کرد و بعد از مدتی این مؤسسه را هم خرید. این مؤسسه حدود ۷سال سابقه کار داشت و جزو شرکتهای نسبتا موفق اتحادیه ما بود. الان هم تغییر مالک در این مؤسسه اتفاق افتاده است و به مسیر خودش ادامه میدهد.
شهرزاد از نظر آماری در فصل اول بسیار موفقتر بود.
در فیلمهای سینمایی پخششده در شبکه نمایش خانگی رکورد فروش در اختیار فیلم اخراجیهای۲ است. ۱۸۰۰۰۰۰نسخه دیویدی برای این فیلم تکثیر شد که بیش از ۱۵۰۰۰۰۰نسخه آن فروش رفت.
فروش این فیلم در شبکه نمایش خانگی در همان سال و با وجود پخش شدن کپی غیرقانونی و با کیفیت فیلم بسیار بالا بود. حق رایت اخراجیهای ۲ در آن روزها ۹۰۰میلیون تومان بود که بسته به تیراژ هم این مبلغ افزوده میشد. البته این رکوردشکنی منهای درنظر گرفتن سریالهای نمایش خانگی است.
با قاطعیت میتوان گفت در ۲دهه گذشته که اوضاع سینمای ایران چندان از نظر مالی مساعد نبوده و بهاصطلاح حال سینما خوب نبوده است ۵۰درصد هزینههای فیلم توسط مؤسسات نمایش خانگی با خرید رایت فیلمها تأمین شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- از ۶ صبح تا ۵ عصر خبری نبود!
- مهران مدیری با «گل یا پوچ» در شبکه نمایش خانگی
- تدارک مهران مدیری برای اکران فیلم جدیدش از چهارشنبه
- فیلمهای سعید سهیلی و مهران مدیری در راه سینماها/ تعویق یک هفتهای اکران «یادگار جنوب»
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- بازگشت ایرج طهماسب و فرزاد حسنی/ موضع صداوسیما درباره مهران مدیری
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- فیلم مهران مدیری به تدوین رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت