، تهیهکننده و کارگردان درباره مصوبه جدید سازمان سینمایی گفت:
مصوبه جدید سازمان سینمایی (هر تهیهکننده در سینما بیش از دو فیلم را نمیتواند بهصورت همزمان تهیه و تولید کند) در ابتدا اتفاق مثبتی به نظر میرسد که میتواند از سِریدوزی یا سِریسازی در امر تهیهکنندگی سینما جلوگیری کند. ولی نکته غمانگیز این است که راه ساده دورزدن این قانون استفاده از تهیهکنندگان صوری است که آفتی بزرگتر برای سینمای ایران هستند؛ کسانی که صرفا یک کارت تهیهکنندگی دارند و بدون هیچ زحمت و فکری پول یا درصدی میگیرند و بهصورت صوری پروانه ساخت را میگیرند و تمام! البته جای خوشحالی است که این تهیهکنندگان صوری اقلیت بسیار کوچکی در میان تهیهکنندگان اصیل سینمای ایران هستند.
البته از یک منظر هم میتوان تهیهکنندگان پرکار سینما را حداقل نعمتی برای گذران معیشت اهالی سینما دانست چون تجربه نشان داده این تهیهکنندگان وقتی از سِریدوزی به تکدوزی بیفتند تأثیری بر کیفیت کارشان گذاشته نمیشود!
بهتر است برای نجات سینمای بهکمارفته فعلی! راهحل بهتری پیدا کرد که به نظرم حضور بیشتر تهیهکنندگان اصیل و خردمند یا تهیهکننده- کارگردانهای امتحانپسداده است که گروه دوم خوشبختانه هیچگاه به امر سِریدوزی سینمایی نیفتادند که به چنین قانونی نیازمند شویم.
البته این حرفهای من بهعنوان یک تهیهکننده سینما بود ولی از منظر کارگردانی مثل من، که هر چهار، پنجسال یکبار و بعد از ماراتنی نفسگیر اجازه ساخت فیلم (لطفا دقت کنید فقط ساخت و نه نمایش!) پیدا میکنم، این تهیهکنندگان سِریدوز و پرکار سینمای بهکمارفته ایران، ازمابهترانی هستند که امیدوارم سود هر فیلمی که در این دنیا میسازند نوش جانشان باشد و مطمئنم خداوند اجر زحمات فرهنگیشان را در آن دنیا بهدرستی و با سیمرغهای آتشین خواهد داد!
منبع: روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به خاطر یک نقد طنزآمیز؛ شورایعالی تهیهکنندگان از محسن امیریوسفی شکایت کرد
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- «قیف» با رضا عطاران به سینما میآید
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- کتاب محسن امیریوسفی اجازه توزیع در بازار کتاب را پیدا نکرد
- محسن امیریوسفی، مجددا رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران شد
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





