مالکان سینما پارس پس از چند سال تعطیلی آن را به صورت یکجا به فروش میرسانند.
به گزارش سینماسینما، سینما «پارس» یکی از سینماهای قدیمی تهران در میدان انقلاب است که تاسیس آن به دهه ۴۰ خورشیدی برمیگردد و اسماعیل کوشان یکی از مالکان اولیه آن شناخته میشود. این سینما که در گذشته «یونیورسال» نام داشت، از دهه ۶۰ تاکنون در اختیار چند مالک دیگر بوده که دو نفر از آنها از سینماگران شناخته شده یعنی مرتضی و مصطفی شایسته هستند و بخشی از سینما در تملک آنهاست.
سینما پارس همانند بسیاری دیگر از سالنهای سینمایی با شیوع کرونا درگیر رکود شدند و با وجود آنکه در ابتدا تلاشهایی برای متوقف نشدن فعالیت آن صورت میگرفت اما سرانجام سینما «پارس» هم به سرنوشت بسیاری از سینماهای تکمنظوره و تک سالنه دچار شد و سالهای گذشته را در تعطیلی گذراند.
به تازگی مالکان سینما پارس – که شنیده میشد درخواست تغییر کاربری آن را به وزارت ارشاد ارائه داده بودند – اعلان رسمی فروش را به سر در سینما زدهاند.
اگرچه این سینما همانند سینما عصر جدید که مدتی قبل اعلان فروش آن هم نصب شده بود، برای سینمادوستان خاطرات زیادی را به یاد میآورد اما مالکان این نوع سینماها و نیز برخی کارشناسان فرهنگی معتقدند که شرایط، چارهای دیگری جز فروش باقی نمیگذارد بخصوص وقتی از سوی دستگاههای متولی حمایتی صورت نمیگیرد. درباره سینما پارس گفته میشود که دلایل متعددی سبب فروش آن شده، از جمله نبود یکسری امکانات لازم برای مردمی که بخواهند برای تماشای فیلم به مرکز شهر بیایند و نیز وجود بیش از ۱۰ سالن سینما در کنار هم (۵ سالن سینما مرکزی، ۲ سالن سینما پارس و ۴ سالن سینما بهمن).
البته به نظر میرسد تعطیلی این سینماها بر کاسبان مجاور هم بیتاثیر نبوده؛ تا جایی که یکی از مغازهداران اطراف این سینما دو سال قبل به ایسنا گفته بود: تعطیلیِ این سینماها، دیگر فروشگاهها را مستقیماً تحتالشعاع قرار داده است. بالاخره روزی روزگاری است که دانشجوها از این خیابان و میدان گذر میکنند و هرجا هم که مردم از آن عبور کنند، زنده خواهد بود اما از زمانیکه دانشگاهها تعطیل شد و ویروس کرونا همهجا را فرا گرفت، چراغِ سینما هم در اینجا خاموش شد.
سینما پارس در حالی به فروش گذاشته شده که از چند سال قبل سینما «مرکزی» هم که در مجاورت آن قرار دارد تعطیل شده و احتمالا دور نیست زمانی که خبر فروش آن هم منتشر شود. در این میان، پرسش این است که نقش وزارت ارشاد برای حفظ چنین سینماهایی چیست؟ آیا متولی اصلی سینما در کشور هیچ راهکاری برای جلوگیری از تعطیلی این سینماها و استفاده از آنها – حتی در مشارکت با مالکانش – ندارد؟ آیا این امکان وجود ندارد که به جای پیگیری وعده دولت قبلی برای ساخت مکانی مخصوص برگزاری جشنوارههای فیلم در مرکز شهر، این سینماها به شکلی دیگر بازسازی و تجهیز شوند تا اعتراض کمتری از خانه به دوشی جشنوارههای فیلم شنیده شود؟
در این زمینه دو سال قبل امیرحسین علمالهدی – کارشناس سینما – در بخشی از یاداشت خود برای ایسنا نوشته بود: «سیر خزنده تعطیلی سینماهای لالهزار که از اواخر سال ۱۳۷۰ آغاز شد، در دهه ۹۰ به خیابان انقلاب و میدان ولیعصر و سینماهایش رسید و الان تبعات این سیر خزنده در حال خودنمایی است و اپیدمی کرونا نیز توانست سرعت این سیر خزنده را بیشتر کند تا سینمای ایران متوجه این نکته باشد که سینماداری یک فعالیت منفک از تولید است و امکان وصل حیات و ممات سینماداری به سیاستهای تولید و مصرف فیلم داخلی یک سیاست سرتاسر اشتباه و مرگآور (تعطیلی سینماها) است. امیدوارم بر من خرده نگیرند دوستان سینمایی که تولید مهمتر است از سینماداری، در صورتی که سینماداری مثل هر فعالیت استاندارد توزیع و فروش محصول، مختصات منطقی عرضه و تقاضای بازار را در خود دارد و نه مختصات خاص مشتریمداری به سبک تولید و مصرف محصولات داخلی! براین اساس فرونشستهای سینمایی (تعطیلی) بیشتری را در آینده با این سبک و سیاق علم اقتصاد داخلی سینما در پیش خواهیم داشت…»
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینماهایی که آماده کوبیدن میشوند
- سخنگوی انجمن سینماداران خبر داد؛ هفت سینمای تهران مجوز تغییر کاربری گرفتند
- در یک سال گذشته اتفاق افتاد؛ ۲۰ سینما درخواست انحلال یا تغییر کاربری دادهاند
- سینما عصر جدید اراک در آستانه تعطیلی/ مدیر سینما: از صبح تا ۱۱شب در سینمای بیمخاطب بنشینیم که چه شود؟
- همه چیز درباره تغییر کاربری سینماها
- افزایش درخواست تغییر کاربری سینماها در موج چهارم کرونا
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته
- ایدههای تازه برای فیلمسازی با بودجههای کم
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- استیج ۱۴ میزبان آثار تانیا پاکزاد میشود
- با پیشتازی نمایش موزیکال «ویولنزن روی بام»؛ نامزدهای جوایز تئاتر اولیویه معرفی شدند
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»