محمد تاجیک :«پستچی» سال ۱۳۵۱ با الهام و استفاده از نمایشنامه «ویزک» داستان مرد پستچی که در املاک اربابی، با زن زیبا و جوانش زندگی می کند، مردی است عصبی و… هوشنگ کاووسی درباره این فیلم نوشته است : پستچی فیلمی البته متفاوت و به ویژه برای روشنفکر در حال توسعه. بهزاد عشقی نیز درباره آن این گونه به تحلیل می پردازد: چهارمین فیلم مهرجویی از نظر خلق میزانسن و آفرینش بسیار ارزش های اختصاصی سینما، همپایه فیلم دومش «گاو» است.
/روایت مهرزاد دانش و کریم نیکو نظر درباره فیلم پستچی /
مهرزاد دانش نیز درباره پستچی نوشته :پستچی، تمثیل وار، استبداد داخلی و استعمار خارجی را در تاراج سرمایههای ملی به تصویر کشیده بود (تجربه -فروردین ۹۱)
کریم نیکو نظر در هفته نامه صدا یادداشتی مفصل درباره سینمای مهرجویی نوشته ودر بخشهایی از آن با اشاره به فیلم پستچی نوشته :مثلا به «گاو» و «پستچی» نگاه کنید؛ این دو در عین وابستگی شان به واقعیت به شیوه داستان های کافکا، سیاه، تو در تو و خوددار و سردند. هر دو در فضاسازی از قالب کلیشه ای روستایی بیرون می زنند و فیلم هایی اند محصول جهان تیره و تار و گاه سوررئال مورد علاقه سازنده. اگرچه «پستچی» فیلمی به مراتب پیچیده تر است و زبانش به تمثیل نزدیکتر، ولی در عین حال به اندازه «گاو» درباره اختگی و یک شخصیت استثمار شده است.کریم نیکو نظر درادامه نوشته : «پستچی» در اجرا پخته تر است؛ سکانس مهمانی فیلم را نگاه کنید تا متوجه شوید چطور دوربین آدم ها را یکی یکی نشان می دهد تا به شخص مورد نظر برسد.
/بعد از جایزه ونیز ،سانسورچی ها شل شدند/
داریوش مهرجویی در اظهاراتی در ۲۵ شهریور ۷۹ در موزه هنرهای معاصر گفته است : فیلم از مرحله سناریو دچار سانسور بود و حتی عکسهایی هم که از لوکیشنها میگرفتیم هم سانسور میشد ، آنها دنبال این بودند که فقر در فیلم وجود نداشته باشد، فیلم پستچی هم از ابتدا مهر ابتذال به آن زدند و گفتند به درد نمایش نمیخورد با گرفتن جایزه جشنوارهی ونیز، سانسورچیها یه مقداری شل شدند.
/فیلمی که انگ ابتذال خورد/
اطلاعات در ادامه می نویسد :فیلم «پستچی» ساخته داریوش مهرجویی در شرایطی برنده دو جایزۀ مهم و ارزنده فستیوال جهانی برلن شد که در ایران قبلاً مهر ابتذال خورده بود!به نوشته اطلاعات ،مهدی میثاقیه تهیهکننده فیلم «پستچی» که بیاندازه شادمان مینمود، گفت: من به موفقیت «پستچی» در فستیوال جهانی برلن بیاندازه امیدوار بودم زیرا داریوش مهرجویی کارگردانی کمنظیر و برجسته است و شاید تنها کارگردان ایرانی باشد که با جرأت بتوان از او به عنوان یک فیلمساز جهانی یاد کرد.
/هنرپیشگان فیلم/
به نوشته اطلاعات ،فیلم پستچی یک فیلم سیاه و سفید است که علاوه بر ژاله سام ستارۀ اول فیلم گروه هنرپیشگانی که در واقع عضو تیم مهرجویی هستند، شرکت دارند: عزتالله انتظامی، علی نصیریان، رمضانیفر، احمدرضا احمدی (شاعر نوپرداز) – بهمن فرسی (نمایشنامهنویس) و عصمت صفوی.این فیلم توسط هوشنگ بهارلو فیلمبردار و همکار همیشگی مهرجویی برداشته شده و موزیک آن از هرمز فرهت است. فیلم پستچی که در خارج از فستیوال برلن به نمایش گذارده شد در فستیوال کن نیز با موفقیتهایی همراه بود.
/اشتباهم بازی در فیلم «پستچی» بود/
احمد رضا احمدی در اظهار نظری در باره فیلم پستچی نوشته است :همین که انسان حدود و مرز خودش را بشناسد، کار بزرگی است. تمام آدمها که میبازند و سقوط میکنند، نمیدانند که کجا هستند و کیاند! او همچنین با بیان اینکه سینما نوعی ریاکاری میخواهد، آن را کار خود ندانست. احمدی در این زمینه یادآور شد: منظورم هنرپیشهها نیستند. اما واقعا اینقدر مسائل پشت پرده مهمتر است، که گاهی هنر اهمیتی ندارد، و اشتباهم بازی در فیلم «پستچی» ساخته داریوش مهرجویی بود.(ایسنا -۱۶ اسفند ۸۵)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- بزرگداشت بیتا فرهی و یادبود داریوش مهرجویی در پاریس
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- نمایش مستند «ساختن فیلم گاو» در پاریس
- صدور رای پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش/ متهم ردیف اول به قصاص محکوم شد
- «تناقض»؛ روایتی از قتل داریوش مهرجویی و چند هنرمند دیگر
- ختم رسیدگی به پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- تعیین وقت در پرونده داریوش مهرجویی/ صدور رای غیابی برای تتلو
- آشنایی با دکتر سناریو با درآمد هفتهای ۳۰۰ هزار دلار
- صدور کیفرخواست متهمان پرونده قتل مهرجویی و همسرش
- ادای احترام جشنواره کرالا به مهرجویی و گلستان
- پرونده قتل داریوش مهرجویی به دادگاه مطبوعات رسید/ هیات منصفه «رکنا» را مجرم دانست
- ادامه تحقیقات درباره قتل داریوش مهرجویی/ کیفرخواست نیمه اول آذر صادر میشود
- تشویق طولانی مسعود کیمیایی در «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار»/ کیمیایی از غم نبود مهرجویی گفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است