تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۱۸ - ۱۹:۴۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 74316

محمد تاجیک :«پستچی» سال ۱۳۵۱ با الهام و استفاده از نمایشنامه «ویزک» داستان مرد پستچی که در املاک اربابی، با زن زیبا و جوانش زندگی می کند، مردی است عصبی و… هوشنگ کاووسی درباره این فیلم نوشته است : پستچی فیلمی البته متفاوت و به ویژه برای روشنفکر در حال توسعه. بهزاد عشقی نیز درباره آن این گونه به تحلیل می پردازد: چهارمین فیلم مهرجویی از نظر خلق میزانسن و آفرینش بسیار ارزش های اختصاصی سینما، همپایه فیلم دومش «گاو» است.

/روایت مهرزاد دانش و کریم نیکو نظر درباره فیلم پستچی /

مهرزاد دانش نیز درباره پستچی نوشته :پستچی، تمثیل وار، استبداد داخلی و استعمار خارجی را در تاراج سرمایه‌های ملی به تصویر کشیده بود (تجربه -فروردین ۹۱)

کریم نیکو نظر در هفته نامه صدا یادداشتی مفصل درباره سینمای مهرجویی نوشته ودر بخشهایی از آن با اشاره به فیلم پستچی نوشته :مثلا به «گاو» و «پستچی» نگاه کنید؛ این دو در عین وابستگی شان به واقعیت به شیوه داستان های کافکا، سیاه، تو در تو و خوددار و سردند. هر دو در فضاسازی از قالب کلیشه ای روستایی بیرون می زنند و فیلم هایی اند محصول جهان تیره و تار و گاه سوررئال مورد علاقه سازنده. اگرچه «پستچی» فیلمی به مراتب پیچیده تر است و زبانش به تمثیل نزدیکتر، ولی در عین حال به اندازه «گاو» درباره اختگی و یک شخصیت استثمار شده است.کریم نیکو نظر درادامه نوشته : «پستچی» در اجرا پخته تر است؛ سکانس مهمانی فیلم را نگاه کنید تا متوجه شوید چطور دوربین آدم ها را یکی یکی نشان می دهد تا به شخص مورد نظر برسد.

/بعد از جایزه ونیز ،سانسورچی ها شل شدند/

داریوش مهرجویی در اظهاراتی در ۲۵ شهریور ۷۹ در موزه هنرهای معاصر گفته است : فیلم از مرحله سناریو دچار سانسور بود و حتی عکس‌هایی هم که از لوکیشن‌ها می‌گرفتیم هم سانسور می‌شد ، آن‌ها دنبال این بودند که فقر در فیلم وجود نداشته باشد، فیلم پستچی هم از ابتدا مهر ابتذال به آن زدند و گفتند به درد نمایش نمی‌خورد با گرفتن جایزه جشنواره‌ی ونیز، سانسورچی‌ها یه مقداری شل شدند.

/روایت روزنامه اطلاعات در اوائل دهه ۵۰ درباره حواشی پستچی /
روزنامه اطلاعات در تاریخ ۱۵ تیر ۱۳۵۱ درباره فیلم پستچی می نویسد :جایزۀ نقدی فستیوال بین‌المللی فیلم در برلن به «پستچی» ساختۀ داریوش مهرجویی، فیلمساز جوان ایرانی تعلق گرفت.«پستچی» در بخش سینمای جوانِ فستیوال نمایش داده شد و داوران اعلام کردند که فیلم ایرانی از «فرم» بی‌مانند هنری بهره‌ور بوده و بخصوص از نقطه نظر پاسداری از ارزش‌های فرهنگی و سنت‌های ملی کشورهای در حال توسعه حائز ارزش و اهمیت فراوان است. داوران کاتولیک فستیوال برلن نیز فیلم پستچی را مورد تحسین قرار دادند.

 /فیلمی که انگ ابتذال خورد/

اطلاعات در ادامه می نویسد :فیلم «پستچی» ساخته داریوش مهرجویی در شرایطی برنده دو جایزۀ مهم و ارزنده فستیوال جهانی برلن شد که در ایران قبلاً مهر ابتذال خورده بود!به نوشته اطلاعات ،مهدی میثاقیه تهیه‌کننده فیلم «پستچی» که بی‌اندازه شادمان می‌نمود، گفت: من به موفقیت «پستچی» در فستیوال جهانی برلن بی‌اندازه امیدوار بودم زیرا داریوش مهرجویی کارگردانی کم‌نظیر و برجسته است و شاید تنها کارگردان ایرانی باشد که با جرأت بتوان از او به عنوان یک فیلمساز جهانی یاد کرد.

/هنرپیشگان فیلم/

به نوشته اطلاعات ،فیلم پستچی یک فیلم سیاه و سفید است که علاوه بر ژاله سام ستارۀ اول فیلم گروه هنرپیشگانی که در واقع عضو تیم مهرجویی هستند، شرکت دارند: عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، رمضانی‌فر، احمدرضا احمدی (شاعر نوپرداز) – بهمن فرسی (نمایشنامه‌نویس) و عصمت صفوی.این فیلم توسط هوشنگ بهارلو فیلمبردار و همکار همیشگی مهرجویی برداشته شده و موزیک آن از هرمز فرهت است. فیلم پستچی که در خارج از فستیوال برلن به نمایش گذارده شد در فستیوال کن نیز با موفقیت‌هایی همراه بود.

/اشتباهم بازی در فیلم «پستچی» بود/

احمد رضا احمدی در اظهار نظری در باره فیلم پستچی نوشته است :همین که انسان حدود و مرز خودش را بشناسد، کار بزرگی است. تمام آدم‌ها که می‌بازند و سقوط می‌کنند، نمی‌دانند که کجا هستند و کی‌اند! او همچنین با بیان این‌که سینما نوعی ریاکاری می‌خواهد، آن را کار خود ندانست. احمدی در این زمینه یادآور شد: منظورم هنرپیشه‌ها نیستند. اما واقعا این‌قدر مسائل پشت پرده مهم‌تر است، که گاهی هنر اهمیتی ندارد، و اشتباهم بازی در فیلم «پستچی» ساخته داریوش مهرجویی بود.(ایسنا -۱۶ اسفند ۸۵)

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها