پگاه آهنگرانی کارگردان «خانه سینما» که در مستندش جای گفتگو با جواد شمقدری رییس وقت سازمان سینمایی خالی است، میگوید شمقدری حاضر به گفتگو نشده است.
به گزارش سینماسینما، پگاه آهنگرانی که با مستند بلند «خانه سینما» در بخش مسابقه یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد گفت: مستند «خانه سینما» درباره وقایع و اتفاقاتی است که خانه سینما از سال ۹۰ تا ۹۲ پشت سرگذاشت و در این مستند بحرانی که خانه سینما طی ۲ سال پشت سرگذاشت به تصویر کشیده شده است.
وی ادامه داد: مستند «خانه سینما» را می توان گزارشی از تعطیلی موقت این نهاد صنفی دانست و در آن شاهد اتفاقاتی هستیم که منجر به تعطیلی خانه سینما شد و به بررسی دلایل این تعطیلی نیز می پردازیم.
این بازیگر سینما در پاسخ به اینکه از همان زمان قصد ساخت مستندی در این باره داشتید، تاکید کرد: در همان دورانی که خانه سینما تعطیل شد در بطن ماجرا حضور داشتم و سعی کردم به صورت جسته گریخته از حضور هنرمندان در خانه سینما فیلمبرداری کنم. البته در آن زمان با این دید که بخواهم مستندی از این وقایع بسازم، تصویربرداری نمی کردم و بیشتر به این فکر می کردم که این تصاویر را به صورت آرشیو برای خود حفظ کنم تا اینکه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به من پیشنهاد داد تا این تصاویر را تبدیل به یک اثر مستند کنم.
آهنگرانی اضافه کرد: من متریال لازم برای تولید این مستند را در اختیار داشتم تا اینکه در سال ۹۴ مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پیشنهاد ساخت مستند را داد.
وی با اشاره به اینکه مستند «خانه سینما» به مدت ۶۲ دقیقه ساخته شده است، بیان کرد: این مستند برپایه مصاحبه ساخته شده است و شاهد گفتگو با چهره های فعال آن دوره مانند اعضای هیات مدیره خانه سینما به عنوان مدافعان حفظ این نهاد صنفی و جناح مخالف ادامه فعالیت خانه سینما که شامل زنده یاد حبیب الله کاسه ساز، سید ضیاء هاشی و… می شوند، هستیم.
کارگردان مستند «مردان ارباب جمشید/ رویاهای خاکستری» گفت: این مستند با بررسی تاریخچه نهادهای صنفی سینمایی از قبل از انقلاب آغاز می شود و اشاره می کنیم که در گذشته نیز خانه هنرمندان سینمای ایران وجود داشته است. یکی دیگر از مواردی که در این مستند به آن تاکید و اشاره شده اهمیت خانه سینما است و اینکه چه مواردی سبب می شود تا خانه سینما شکل می گیرد و در نهایت به بسته شدن خانه و فعالیت دوباره آن اشاره شده است.
بازیگر فیلم سینمایی «قاتل اهلی» بیان کرد: با توجه به اینکه جواد شمقدری رییس وقت سازمان سینمایی مهمترین نقش را در بسته شدن خانه سینما داشت تمام تلاش خود را کردیم با او مصاحبه کنیم، اما متاسفانه راضی به این مصاحبه نشد ولی با توجه به اینکه در آن دوران مصاحبه های مطبوعاتی بسیاری در رسانه های مختلف داشت از آنها در مستند استفاده کردم.
آهنگرانی در پایان درباره دلایل ورودش به سینمای مستند گفت: من سینمای مستند را دوست دارم و به دلیل همین علاقه وارد عرصه کارگردانی شدم و به زودی نیز تحقیقات جدیدترین مستند خود را آغاز می کنم.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
- در یک نامه به سرپرست ریاست جمهوری مطرح شد؛ نگرانی خانه سینما نسبت به انتشار آئیننامهای جدید
- درخواست ایسفا از خانه سینما درباره پیگیری علت فوت بهاره للهی، فیلمساز
- تعلیق عضویت و قطع همکاری خانه سینما با محمدحسن شانهساززاده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری