محمدمهدی اسماعیلی همزمان با آغاز شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در پیامی به این جشنواره تاکید کرد: آنچه از سینمای مستند، به یادگار میماند، تلاشی است که برای ثبت واقعیت، به شکلی عادلانه و هنرمندانه دارد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: «جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت»، به همت مستندسازان و هنرمندان به چراغی روشن در سینمای مستند ایران تبدیل شده و دوام و درخشش آن دغدغه جمعی دلدادگان فرهنگ و هنر این سرزمین است. ایران اسلامی، در چهل سال اخیر، جشنوارهها و رویدادهای فرهنگی معتبری داشته که «سینماحقیقت» یکی از مهمترین آنهاست و استمرار آن، تا رسیدن به شانزدهمین دوره باعث مباهات و خرسندی است. دغدغه عدالت فرهنگی به عنوان یکی از اصولیترین اولویتهای دولت مردمی، یکی از مؤلفههای سینمای مستند ایران است.
آنچه از سینمای مستند، به یادگار میماند، تلاشی است که برای ثبت واقعیت، به شکلی عادلانه و هنرمندانه دارد. هنرمندان چشم و چراغ ما هستند و بیش و پیش از هر قشری، صدای جامعه را به گوش مسئولان میرسانند. از این منظر سینمای مستند، هوشمندانه و منصفانه نقد میکند، هشدار میدهد و راههای برون رفت از بحران را مطرح میکند. هنرمند آنچه را که رؤیت میکند روایت می¬کند. ازاین¬رو شرط روایتگری حقیقت، رؤیت حقیقت است. بنابراین هنر فیلمسازی مستند تنها شایسته هنرمندانی است که حقیقت را درست ببیند و آنچه را که دیده¬اند هنرمندانه روایت میکند.
هنرمندان مستندساز از این منظر مصداق جهادگران جهاد تبیین محسوب میشوند. تحریف حقیقت یک چالش اساسی پیش روی نسل جوان ماست. انتظار میرود همه کسانی که در این حوزه نقش آفرینی میکنند با تولیدات خود جلوی تحریف را بگیرند. خوشحالم که در ضیافت شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، فرصت درخشش و دیده شدن آثاری فراهم شد که واقعیت ایران امروز را به تصویر کشیدند، صدای نسل جوان بودند، آیینهای تمام نما از فرهنگ، آداب و رسوم و قومیتهای مختلف ایران زمین مقابل چشم مخاطب داخلی و خارجی قرار دادند. انعکاس روح بلند هنرمند ایرانی و ذوق و هنر نسل امروز، نسل پرسشگر و نسل امیدوار به آینده روشن، در مستندهای این دوره به وضوح مشهود است. آثار و آمارهای این دوره، نوید روزهایی پر امید برای سینمای مستند ایران میدهند. حضور پر رنگ مستندسازان جوان، تعداد آثاری که خارج از تهران و توسط فیلمسازان استانها ساخته شدهاند، تنوع و تعدد آثاری که در بخش شهید آوینی رقابت میکنند، و نمایش تصویری از جوانان و نوجوان امروز، همه و همه وسعت سینمای مستند امروز را به رخ میکشد.اهتمام به جا و هدفمند، برای حمایت از سینمای بالندهای که در استان¬ها، جاری است و توجه به مضامین دینی و استراتژیک و ثبت سندی این روزگار، از امتیازهای این دوره از جشنواره «سینماحقیقت» است.
در پایان، ضمن آرزوی موفقیت روزافزون برای هنرمندان، سینماگران و فعالان حوزه فرهنگ و هنر، از خداوند متعال میخواهم چراغ حقیقت طلبی و عدالت خواهی را در این سرزمین همواره روشن نگه دارد. محمدمهدی اسماعیلی»
همچنین محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره نیز در آئین افتتاحیه این رویداد که امروز یکشنبه ۲۰ آذرماه در پریس سینمایی ملت برگزاری شد، گفت: «به نام خدای هنرآفرین خانمها، آقایان مهمانان محترم با سلام، خیر مقدم عرض میکنم و خوشحالم که امروز و در آئین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» میزبان شما هستیم. تجربه چهار دوره حضور در جشنواره «سینماحقیقت» به عنوان دبیر، برای من سرشار از تجربهها و خاطرات است. روزهای سخت و لحظاتی شیرین را در این جشنواره پشت سر گذاشتهام و بیش از همیشه به این باور رسیدهام که ورای همه رخدادها و مشکلات، این سینما و هنر است که زنده میماند.
وی ادامه داد: جشنوارهها از جمله جشنواره «سینماحقیقت» فرصتهایی برای گفتگو کردن، فاصله گرفتن از روزمرگی و درگیر شدن در فضایی است که به شکل روزمره کمتر میتوان از آن سراغ گرفت. ما از امروز تا جمعه به بهانه این جشنواره، کنار هم خواهیم بود تا از سینمای مستند ایران صحبت کنیم و به تماشای آثاری بنشینیم که بسیاری از آنها امیدبخش و باطراوت هستند و در ستایش زندگی ساخته شدهاند. در بخش بینالملل میزبان مستندهایی هستیم متنوع و متکثر که پنجرههایی تازه مقابل دیدگانمان باز خواهند کرد. آنچه از سینمای مستند ایران، در این دوره خواهید دید، آثاری زیبا و جذاب درباره اقلیم، سنتها، آئینها، طبیعت و زنان و مردانی است که در این سرزمین پهناور و کهن زندگی میکنند و مستندهای جشنواره شانزدهم، سیمای آنان را برای شما و آیندگان به یادگار خواهد گذاشت. وجه تمایز جشنواره شانزدهم با ادوار قبلی، توجه ویژه به مستندسازان و جوانانی است که در استانها زندگی میکنند و پیش از این، با برگزاری آنلاین جشنواره توانسته بودیم سهیم شدن آنان در این رخداد را جدی تر و پررنگتر کنیم. امسال میزبان مستندسازان جوانی هستیم که خارج از پایتخت فعالیت میکنند و تعدادی از آنها در این سالها در قالب مستندساز، درخشیده و آثارشان در جشنوارههای معتبر داخلی و بینالمللی تحسین شدهاند.
دبیر این جشنواره افزود: جشنواره شانزدهم ضیافتی بزرگ است تا این مستندسازان علاوه بر تماشای آثار، در کارگاهها شرکت کرده و گنجینهای از دانش و تجربه را با خود همراه ببرند تا در آثار دیگرشان، از آن بهره بگیرند. به این نسل جوان و نوجو و به این میهمانان ویژه، سلام میگویم و امیدوارم این جشنواره، از خاطرات به یادماندنی زندگی حرفهای آنها باشد.
وی گفت: با صراحت میگویم که کشف استعداد تنها هدف ما نیست و خود را متعهد میدانیم که سینماگران جوان را حمایت کرده و زمینه فعالیت مستمر آنها را فراهم کنیم. سینمای مستند، همیشه رویکردی خردمندانه و اندیشه محور داشته است. نمیتوان از جشنواره «سینماحقیقت» سخن گفت و به کارگاههای انتقال تجربه و گپ و گفتهای تخصصی با سینماگران در این فضا اشاره نکرد. امسال در این بخش، برایتان تدارک ویژه دیدهایم و شما دوستداران هنر سینما و سینمای مستند را در معرض تجربههای اساتیدی قرار دادهایم که صاحب نام و با دانش هستند. حضور در کلاس درس آنها به بهانه این جشنواره، هدیهای است که قطعاً از آن استقبال خواهید کرد. نکوداشت زنده یاد نادر طالب زاده، مستندساز و سیدمحسن طباطباییپور مستندساز باسابقه یکی دیگر از مهمترین بخشهای جشنواره امسال خواهد بود.
حمیدیمقدم تأکید کرد: میخواهم در آخر این صحبتهای کوتاه باز هم از امید بگویم، نورِ روشنی که ما را در پناه خود خواهد گرفت تا از دشوارترین بخشهای زندگی عبور کرده و به روزهای پرفروغ آینده برسیم. هنر، همان امیدی است که در قلب ما، شعله حرکت، تلاش و پیش آمدن را روشن نگاه میدارد. سینمای مستند هنوز ما را امیدوار میخواند و جشنواره «سینماحقیقت» پاسخی به این نداست. امیدوارم روزهایی خوب در جشنواره «سینماحقیقت» داشته باشیم.
حمیدی مقدم در بخش دیگر صحبتهای خود بیان کرد: فکر نمیکردم این تعداد علاقهمند، دوستان مستندساز در مراسم افتتاحیه حضور پیدا کنند. چون معمولاً افتتاحیههای بسیار جمعوجور برگزار میکردیم و این حضور شما شور مضاعفی را به جشنواره میدهد.
وی افزود: همانطور که در جلسه مطبوعاتی گفتم، جشنواره حقیقت و حقیقت انکارشدنی نیست و ما جشنواره را برای گفتگو کردن و دیدن و تعامل برگزار میکنیم. باز هم از شما حاضران، مدیران و معاونتهای سازمان سینمایی، مدیران کل و همه فیلمسازان که امروز اینجا هستند سپاسگزارم. سینماحقیقت روزهای مهمی را پشت سر گذاشت و این مهم است که این پرچم بالاست و ما امروز شاهد این مراسم خواهیم بود و انشالله پنج روزی پرشور را باهم بگذرانیم.
دبیر جشنواره سینماحقیقت با اشاره به فیلم افتتاحیه این دوره گفت: امروز فیلم مهمی را نمایش میدهیم. درواقع قسمتی از ژانری که در سینمای مستند مورد غفلت قرار گرفته است، سینمای مستند حیات وحش. مستندی که هزینهبر است و زمان زیادی میگیرد و رنج بسیاری برای مستندساز به همراه دارد. با این هدف افتتاحیه را براساس یک گونه مهم سینمای مستند قرار دادیم تا انشاءالله مدخلی برای توجه در بودجه و برنامهریزی شود تا زیباییهای کشور را بیش از گذشته به نظر هم هموطنان و بینندگان بینالمللی به نمایش بگذارد.
شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم تا ۲۵ آذرماه در پردیس ملت در حال برگزاری است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری؛ دو بزرگداشت و یک نکوداشت در جشنواره «سینماحقیقت»
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- وزیر ارشاد: در خصوص هنرمندان ممنوع الکار تجدید نظر کلی خواهد شد
- پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سومین جشن مهر سینمای ایران
- صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- آقای وزیر دولت چهاردهم تقابل با اهالی فرهنگ را به تعامل تبدیل کنید/خطر گعدههای دولت در سایه
- فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد
- نظر وزیر ارشاد درباره ساخت فیلم بدون مجوز رسولاف
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- وزیر ارشاد: سامانه سازوکار جدیدی برای نظارت بر فیلمهای سینمایی در حال تدوین است
- وزیر ارشاد: شبکه نمایش خانگی جزو سینماست/ نمیتوانیم نسبت به خشونت و تزلزل ارزشهای خانوادگی در نمایش خانگی بیتفاوت باشیم
- ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران برگزیدگانش را شناخت/ خزاعی: تاسیس اندیشکده سینما ضرورت است
- امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی شد
- جشنواره سینماحقیقت به ایستگاه پایانی رسید/ آخرین جایزه ناصر طهماسب
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش