
حمید داودآبادی پژوهشگر و نویسنده دفاع مقدس در اینستاگرام خود نوشت :
سلام بر ابراهیم
“علی روئین تن” کارگردان جنگ دیده و چشیده را با فیلم سینمایی “دلشکسته” شناختم. در جلسه ای که بر سر فیلم “زمهریر”ش بود، شناختمش و افتخار دوستی با او را پیدا کردم.
چندوقت پیش تماس گرفت و گفت درپی ساخت فیلمی از حماسۀ شهید “ابراهیم هادی” است.
متاسفانه با آن شهید عزیز دوستی و آشنایی نداشتم؛ یعنی آن زمان بچه بودم؛ ولی تا آنجا که در توان داشتم، کمکش کردم و هرآنکه را با داش ابرام دوست بود، بهش معرفی کردم.
چند شب پیش لطف کرد، منّت گذاشت و فیلمنامۀ “غزل خوان” را برایم فرستاد.
دیشب آن را با وسواس و دقت خواندم. بجز چند غلط املایی، نتوانستم ایرادی ازش بگیرم. همان جا بهش زنگ زدم تا تبریک و خسته نباشید بگویم.
وقتی از کارش تعریف کردم و آرزو که هرچه زودتر ساخته شود، روئین تن با آن لهجۀ شیرین شیرازی خود که در اوج ناراحتی هم فکر می کنی دارد می خندد و شوخی می کند، گفت:
– متاسفانه این فیلمنامه را رد کردند و اجازۀ ساخت ندادند.
فکر کردم مرا سر کار گذاشته یا می خواهد روز عیدی شوخی کند. قسمش که دادم، گفت:
– به جون خودت ردش کردند.
– آخه چرا؟
– میگن هیچ چیزی از شهید در این فیلمنامه نیست!
– یعنی چی؟ من که ابراهیم هادی را نه دیده بودم و نه درباره اش می دانستم، با این نوشته عاشقش شدم، چطور می گویند چیزی از شهید ندارد؟ همۀ فیلمنامه مملو است از روش و منش، زندگی و سیرۀ اخلاقی شهدا و حماسه و مردانگی آنها.
– نمی دونم. اونا میگن نباید ساخته بشه.
– نباید ساخته بشه؟ پس چی باید ساخته بشه که حماسۀ شهدا را به تصویر بکشد؟
یعنی این فیلم از دهها فیلمی که سالانه با بودجه های کلان ساخته می شوند و هیچ مفهوم و محتوایی از انقلاب و شهدا ندارند هیچ؛ حتی استهزاء فرهنگ اسلامی و ایرانی است، بدتر است؟
واقعا چگونه است؟
چرا باید جنگ ندیده ها، جنگ چشیده ها را کنار بزنند؟
ای کاش می شد فیلمنامه را منتشر کرد و در کنار آن، نظرات کسانی که آن را رد کرده و اجازۀ ساخت نمی دهند، نشان داد تا برای اولین بار، مخاطبین بگویند چه فیلمی ارزش ساختن دارد یا نه!
من که ممنون دوست عزیز علی روئین تن هستم و برایش آرزوی موفقیت داشته و دارم. مطمئنا هستند کسانی که می خواهند هرآنکس را که نشان و عطر و ردّی از انقلابی گری و دفاع مقدس دارد، محو کنند و عرصه را برای فرهنگی خنثی مهیاتر سازند.
یاد فیلمنامه ای افتادم که چند سال پیش دربارۀ نفوذ و خیانت منافقین در جنگ نوشته بودم و به “سید محمود رضوی” دادم. بعد چند وقت گفت:
– هم صدا و سیما و هم وزارت ارشاد فیلمنامه را رد کردند. هر دویشان می گویند نباید در این باره چیزی ساخته شود!
حمید داودآبادی
۴ اسفند ۱۴۰۰
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- دعوت آکادمی داوری از ۵۲۹ هنرمند؛ ۱۱ سینماگر ایرانی عضو آکادمی اسکار میشوند
- پس از دعوت آکادمی داوری از ۵۲۹ هنرمند؛ نادر ساعیور عضویت در آکادمی اسکار را نپذیرفت
- نقدی بر فیلم «دراما»/ کالبدشکافی یک فروپاشی: معماریِ تروما و روانرنجوری مدرن
- درباره «زن و بچه»/ زنی در میانه خشم و خروش و بخشش
- داوری آزاده بیزارگیتی در جشنواره ایتالیایی
- محمود کلاری رییس هییت داورانِ جشنواره زردآلوی طلایی شد
- ابتکار کیت بلانشت برای حمایت از هنرمندان مقابل هوش مصنوعی
- دلاور دوستانیان درگذشت
- «شیفت آخر بیمارستان»؛ روایتی انسانی از جنگی که جان انسانها را هدف گرفت
- مجموعه فیلمهای استنلی کوبریک منتشر میشود
- «برای فروش» از ۱۰ تیر روی صحنه میرود
- بزرگداشت عدنان غُریفی برگزار شد؛ راوی نخل
- در بیست و هشتمین دوره برگزاری؛ «راپسودی آتلانتیک» بهترین فیلم جشنواره شانگهای شد
- «آشغالهای دوست داشتنی»؛ جنگ روایتها
- بازگشت «بامداد خمار» از ۲۲ تیر
- معرفی هییت داوران هشتاد و سومین جشنواره فیلم ونیز
- نگاهی به سریال «گل سنگ»؛ آخرین شب آرامش
- پوستر فیلم سینمایی «براسو» رونمایی شد
- شروین حاجیپور بازیگر «بن سای» شد
- جیمز باروز درگذشت
- ادیپ شاه؛ فیلم حیرت آور هوش مصنوعی از تراژدی یونانی
- «پرنده کوچک خوشبختی»؛ مهمترین اثرِ روان سوژهگرای سینمای ما
- «گل سنگ»؛ سریالی که قواعد نمایش خانگی را بر هم زد
- جایزه برادران لومیر به برادران کوهن اهدا میشود
- مراسم تشییع پیکر بهروز رضوی / گزارش تصویری
- وداع با صدای ماندگار ایران/ پیکر بهروز رضوی به خانه ابدی بدرقه شد
- همه داستانهای کوتاه ادگار آلن پو در فیدیبو
- اصغر فرهادی در پرتغال مسترکلاس کارگردانی برگزار میکند
- فیلم سینمایی «زن و بچه» به اکران آنلاین رسید
- مسئولیت تازه برای گییرمو دل تورو، دیوید لیچ و هنرمندان دیگر؛ هیئت مدیره اسکار ۲۰۲۶-۲۰۲۷ معرفی شد





