فرزاد موتمن در بخشهایی از مصاحبه خود با روزنامه نو آوران حرفهای جالبی زده است .
به گزارش سینما سینما ،بخشهایی از این مصاحبه یه این شرح است:
موتمن: جالب این است که غربیها از اسطورههای ما استفاده میکنند و براساس آن فیلم میسازند. بسیار اتفاق افتاده که از میترائیسم استفاده کرده اند، مثلا در مجموعه فیلمهای «بلید/Blade» با بازی «وسلی اسنایپ» چنین تجربه ای وجود دارد. اصلا شخصیت بلید در این فیلم خود میترا بود. شخصیت که انرژیاش را از خورشید میگیرد و مانند او قربانی طلب میکند. میدانید که ۷ هزار سال پیش عید ما در دوم تیرماه برگزار میشد چون بیشترین تابش نور خورشید در این روز وجود داشت. در این روز ما قربانی هم میگرفتیم،قربانی که از ناحیه قلب تیخ میخورد. شخصیت بلید هم از قلب قربانیهایش را مورد هدف قرار میداد. حتی در قسمت دوم این فیلم مجسمه گاو میترا در پشت سر وسلی اسنایپ قرار میگیرد. در فیلمهای «پولانسکی» هم اشاره به آیین میترا بسیار اتفاق افتاده است. فیلم «تس/Tess»در یک معبد میترایی اتفاق میافتد، شخصیت تس لباس قرمز پوشیده است، چون میتراییها قرمز میپوشیدند و ما میبینیم لکه خونی در پایین دامن او میافتد چون در این صحنه آدم کشته است و او هم در مقابل آفتاب و در معبد قربانی میشود. حتی در فیلم«دروازه نهم»پولانسکی که فیلم ترسناکش است هم در جلسه شیطانپرستها میبینیم که در دو طرف پودیوم، دو مجسمه زوروان قرار گرفته است. زوروان هفت هزار سال پیش خدای زمان بود و البته بسیار طبیعی است که میترائیسم و شیطان پرستی را به هم نزدیک ببینم. چون در این فرقه به دو نیروی خیر و شر اعتقاد داشتند، اصلا به این موضوع در قرآن هم اشاره شده است، سلیمان به ملکه صبا میگوید تو آفتابپرست هستی و بدان که این فرقه به شیطان مزین شده است. بنابراین من اصلا تعجب نکردم که پولانسکی زوران را در جلسه شیطانپرستها قرار داده است. آنها چنین اشاراتی را میگیرند اما ما خودمان نمیتوانیم از آنها استفاده کنیم. سالها پیش قرار بود من فیلم«آفتاب پرست» را براساس فیلمنامه ای از شادمهر راستین بسازم. شادمهر ۶ سال روی این فیلمنامه کار کرده بود. جلال ستاری، اسطورهشناس برای نوشتن این فیلمنامه با شادمهر همکاری کرده بود. قصه آن از هفت هزار سال پیش شروع میشد و به تهران معاصر میرسید، از با حمله آریاییها به فلات ایران. میخواهم بگویم ما این اسطورهها را داریم اما آنها به نحوی در تاریخ ادبیات ما کمرنگ شدند و به جایی رسیدم که حالا دیگر اثری از آنها نیست.
چه اتفاقی افتاد که فیلم«آفتابپرست» را نساختید؟
در بنیاد سینمایی فارابی به ما گفتند نسازید چون مردم را بیشتر به این فرقهها کنجکاو میکنید. چون ما هنوز هم چنین فرقههایی در ایران داریم که عموما ریشههای میترایی دارند و از کشورهای همسایه وارد ایران میشوند. این آمار ۱۰ سال پیش است اما آنها معمولا سالی ۶ یا ۷ قربانی میگیرند.
فقط به این علت نگذاشتند آن را بسازید؟
نه فقط این موضوع نبود. به ما گفتند که چرا شیطان در آخر داستان کشته نمیشود یا چرا شیطان جذاب و دوستداشتنی است. قرار بود نقش شیطان را رضا کیانیان بازی کند. ما هم گفتیم شیطان باید جذاب باشد تا بتواند گول بزند. اگر آل پاچینو در فیلم«وکیل مدافع شیطان» یا جانی دپ در «دروازه نهم» را ببینید متوجه میشوید که شیطان در آن فیلمها هم جذاب و دوست داشتنی است. اصلا در ابتدای فیلم«دروازه نهم» جانی دپ ربطی به شیطان پرستها ندارد و فقط ما میفهمیم که او یک کلاه بردار است که کتاب عتیقه واقعی را از قلابی تشخیص میدهد.در طول قصه او به شیطان پرستها نزدیک میشود و در انتهای فیلم ما میفهمیم که او خود شیطان است اما حالا دیگر او را دوست داریم. در حالی که در ابتدای فیلم اینطور نبود. آنجا بود که متوجه شدم جانی دپ چقدر بازیگر عجیبی است. بسیار سخت است که کم کم منفی شوی و در عین حال دوست داشتنی باشی. در ضمن به آنها گفتیم که به هر حال آنطور که روایت میشود شیطان فرشته خداست. ما که نمیتوانیم شیطان را بکشیم. اصلا قرار نیست کشته شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- «شبگرد» فرزاد موتمن اکران میشود
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمبرداری «خاطرات بندباز» به پایان رسید
- «شبگرد» آماده نمایش شد + عکس
- پایان فیلمبرداری «شبگرد» موتمن
- «شبگرد» در روزهای پایانی فیلمبرداری/ انتشار اولین تصاویر
- امیرحسین فتحی به «شبگرد» پیوست
- پانتهآ پناهیها به «شبگرد» پیوست
- فیلم جدید موتمن در مرحله پیشتولید/ امیر آقایی بازیگر «شبگرد» شد
- گفتوگوی سینماسینما با فرزاد مؤتمن/ در «سراسر شب»، ژانرها در هم آمیخته شدهاند
- در جستجوی چیزی که میتواند اصلاً وجود نداشته باشد/ نگاهی به فیلم «سراسر شب»
- گفتوگو با فرزاد موتمن/ «سراسر شب» به فیلمهای دیگر من هیچ شباهتی ندارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





