نامزدهای جشنواره، امروز اعلام میشوند و با توجه به ترکیب هیات داوران، امید زیادی به آن دارم که بخش اعظم داوریها قریب به عدالت باشد.
اما همیشه نوشتهام که هیات انتخاب نقش مهمتری نسبت به هیات داوران دارد چرا که با انتخابهای اشتباه، میتواند فرصت داوری شدن و دیده شدن را از فیلمها و عواملشان بگیرد. حالا داوران چه کنند وقتی مجبورند همین ۲۲ فیلم موجود را به قضاوت بنشینند؟ آیا وقتی شایستگان دیگری بیرون این دایره ماندهاند، میشود همه بهترینهای سال سینما را در میان نامزدها دید؟
مشخصا میخواهم به فیلم “روسی” ساخته امیرحسین ثقفی اشاره کنم که به گمان من میتوانست ترکیب نامزدها و حتی سیمرغها را-بهویژه در رشته بازیگری- دستخوش تغییر کند.
طناز طباطبایی یکی از بهترین نقشهای کارنامهاش را بازی کرده، آن هم امسال که در این رشته هیچ بازیگری بطور قاطع نمیتواند برای سیمرغ همه را متقاعد کند. صابر ابر، میلاد کیمرام و امیر آقایی بازیهای کاملا متفاوت و قابل توجهی داشتهاند. و مگر از این فرصتها چند بار برای بازیگران پیش میآید؟
“روسی” در کارنامه ثقفی گام مهمی به جلوست. فیلمی که داستان پررنگتری نسبت به فیلمهای قبلی او دارد، شخصیتها بهتر پرداخت شدهاند و فضاها خوب درآمده. لوکیشنهای بکر، فیلمبرداری و صحنهپردازی چشمگیر از دیگر ویژگیهای مثبت فیلم است.
ابدا نمیخواهم بگویم “روسی” فیلم کاملی است، که اصلا نیست. اما بدون شک از نیمی از فیلمهای بخش مسابقه، کیفیت بالاتری داشت و در بدبینانه ترین حالت میشود گفت مستحق حضور در این بخش بود.
“روسی” فیلم کاملی نیست اما همدرد یک پرس ماکارونی خوشطعم و استاندارد است که در یک مسابقه آشپزی، گیر هیات انتخابی افتاد که فقط قورمه سبزی دوست دارند و با ماکارونی حال نمیکنند، حتی اگر خوب پخته شده باشد. این، تازه ورِ خوشبینانه ماجراست.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وسترن ایرانی با درد و فریاد/ نگاهی به فیلم “روسی”
- خشم و هیاهو / نگاهی به فیلم “روسی”
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- اکران مردمی فیلم روسی / گزارش تصویری
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- توضیحی درباره آرای مردمی «متری شیش و نیم»
- مرور فیلمهای جشنوارهی سی و هفتم روی دور تند / بخش سوم و پایانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- فوت سازنده فیلم «اولین خون»؛ تد کاچِف درگذشت
- اولین عکس «استخوانسوز» رونمایی شد/ ادامه فیلمبرداری در تهران
- جشنواره ویزیون دو ریل در ایستگاه پایانی؛ جشنواره سوئیسی، ۲ جایزه به سینمای ایران داد
- پردازش سخن
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ اسکار بدلکاران به رسمیت شناخته شد
- تغییر موضع کارگردان «آواتار» نسبت به هوش مصنوعی
- خبرهایی از جشنواره کن/ نمایش یک فیلم اول در افتتاحیه و حضور فیلم اسپایک لی در جشنواره
- فیلمهای کن ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم جدید جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن
- درباره سریال معاویه؛ وقتی عربستان تاریخ خودش را هم تحریف می کند
- «داستانها و فیلمهای ابراهیم گلستان» منتشر شد