فرزانه متین- فیلم بی همه چیز به کارگردانی و نویسندگی محسن قرایی با بازی های درخشان هدیه تهرانی،پرویز پرستویی،هادی حجازی فر،باران کوثری،مهتاب نصیری پورو…بر روی پرده ی نقره ایی در حال اکران است.این فیلم با اقتباس از نمایشنامه «ملاقات با بانوی سالخورده» بر محور انتقام می چرخد.محسن قرایی با ساخت سومین فیلمش،به دنبال یک موضوع جنجالی رفت و این فیلم را می توان یکی از آثار سیاسی سینمای ایران دانست.
داستان حول و حوش دهه ی ۴۰ و ۵۰ خورشیدی در روستایی دورافتاده شکل گرفته است.در این روستا،فردی معتمد و خان زاده با بازی پرویز پرستویی در نقش امیر ،مورد قبول توده مردم در ده است تا جایی که وی را قاضی می پندارند اما با آمدن یکی از اهالی روستا به این ده با بازی هدیه تهرانی در نقش لی لی که سالها پیش به دلیل بدکاره نامیدنش آن محل را ترک کرده،اوضاع روستا بهم میریزد.حالا او اشراف زاده است و به مردم وعده داده در صورت کشتن امیر(گرفتن انتقام خودش از او) ،پول زیادی به آن ها خواهد داد…
برگ برنده بی همه چیزفیلنامه،لحن و فرم منحصربفرد آنست نه خبری از فضاهای بستهی آپارتمان نشینی است نه از بازی های مصنوعی. فیلم بسیار شلوغ و دارای یک موضوع یونیک است. قرایی کیفیت فیلمنامه اش را فدای کمیت های دیگر نکرده است.هر بازیگری به خوبی توانسته گلیم بازی خودش را از آب بکشد.از بازی جا افتاده هادی حجازی فر در نقش دهدار تا بازی باران کوثری یکی از اهالی روستا در نقش فردی کم عقل…
از آنجا که فیلم بر محور انتقام می چرخد،بعدهای روانشناسانهی زیادی در این اثر نهفته است.انتقام از دیرباز موضوع بسیاری از شاهکارهای ادبیات و آثار شاخص سینمایی بوده است.لی لی برای گرفتن انتقام ،خود دست به کار نمی شود بلکه از توده ی مردم می خواهد انتقام گیرند.غیر از انتقام بخش پر رنگی از از فیلم به ما نشان می دهد،همه انسان ها سفید و سیاه نیستند.اگر امیر قاضی و معتمد است در گذشته اش اشتباهاتی داشته ،حتی برای فرار کردنش هم دست به اشتباه می زند و اگر لی لی به فاحشه بودن معروف است ،اشتباهات سایرین باعث شده به او،این لقب را بدهند.افراد را خاکستری ببینیم.
قرایی به ما نشان داد آن کسی که بی همه چیز است، نه امیرخان است نه لی لی.بلکه این اهالی روستا (توده مردم) بی همه چیز هستند که خوشان به گرفتن انتقام از خود بپا می خیزند. مردمی که برای مادیات، به قول امیرخان،سه روز،سه تا یه روز پشتش نایستادند،مردمی که حاضر شدند از انسانیت،شرافت،عزت نفس و… بگذرند و به خاطر پول ،تصمیم لی لی را مبنی بر کشتن امیر برگزینند.مردمی که برای پول ،فهمی از رحم و شفقت نداشتند.لی لی آمده بود تا سقوط یک قهرمان را تماشا کند،او می توانست با پذیرش اتفاقات تلخ با گذشتن از انتقام به پذیرش برسد و خود را از نقاب یک زن سرد ، بی روح و بی رحم ،بیرون کشد اما انتقام را انتخاب کرد البته کارگردان،زیرکی لیلی را در بحث روانشناسی انتقام نشان داد که گرفتن انتقام بعدها با شدتی بی رحمانه به خودش باز می گردد و در دقایق انتهایی گرفتن صحنه انتقام توسط مردم،از پیشنهادش صرف نظر کرد.
اما آنچه فیلم را خاص می کند این بود که مردم با انتخاب تصمیم لیلی،انتقام نداری و فلاکتشان را امیر میخواهند بگیرند غافل از آن که آن ها با انتخاب کورکورانهشان،روستا را برای نسل های بعدی از هم می پاشانند و دیگر آن روستا،مانند اولش نخواهد شد.
در جایی خوانده بودم«قبل از اینکه برای انتقام گرفتن بروید،اول دو تا قبر بکنید» واین مردم بی همه چیز با این کارشان،روستا را تبدیل به قبرستان کردند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش آثاری که در ایران اکران نداشتهاند/ آثار سینمایی هشتمین جشنواره فیلمهای ایرانی در زوریخ اعلام شد
- روایت سید رضا صائمی و افشین علیار از فیلم «بی همه چیز»/ این فیلم ما را به تامل در رفتارهای خودمان وا میدارد
- تراژدی فیلم بودن
- بی همه چیز همه چیز تمام/نگاه روزنامه رسالت به فیلم بی همه چیز
- /اختصاصی/نوروز بیگی : حوزه هنری خواسته ای داشت که به پایان فیلم بی همه چیز آسیب می رساند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی