کارگاههای دو روزه فیلمنامهنویسی بخش دارالفنون جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور فرهاد توحیدی، فریدون جیرانی، مهران کاشانی، احمدرضا معتمدی و ۱۱۰ هنرجو از ۳۲ کشور صبح چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه در کاخ جشنواره آغاز به کار کرد.
به گزارش سینماسینما، مهران کاشانی، فیلمنامهنویس در سالن دو ابتدا از هنرجویانی که در کارگاه فیلمنامهنویسی با موضوع «صلح» شرکت کرده بودند خواست طرحهای خود را در این کارگاه مطرح کنند. او سپس توضیح داد: وقتی به عنوان هنرمند میخواهید حرف یا موضوعی را روایت کنید یا حتی مهمتر از آن، هر چه در دل یا ذهنتان هست را روایت کنید، باید به این موضوع بیاندیشید که آن را در چه مدیا و با چه ابزاری بیان کنید. کدام یک از آنها انتخاب بهتری خواهند بود.
کاشانی افزود: برخی از موضوعات را باید در قالب فیلم مطرح کرد، برخی را به شکل رمان، نمایشنامه، داستان کوتاه، شعر یا حتی بعضی را به شکل موسیقی. این به تشخیص خود شما بستگی دارد. اینکه چطور متوجه تفاوت این قالبها شویم نیاز به مطالعه دارد. سعی میکنم به برخی نکات در اینباره اشاره کنم تا سوالی در ذهن شما شکل بگیرد و خودتان به دنبال یافتن جواب آن بروید.
نمایش بخشهایی از مهمترین فیلمهای کلاسیک دنیا
در ادامه این کارگاه های آموزشی، در کارگاه فیلمنامه نویسی «عشق» با حضور فریدون جیرانی سکانس هایی مهم از آثار برجسته کلاسیک جهان همچون کازابلانکا، دکتر ژیواگو برای شرکت کنندگان به نمایش درآمد.
زاویه دید در پیدا کردن ایده بسیار موثر است
احمدرضا معتمدی کارگاه فیلمنامهنویسی «مهاجرت» را با طرح مساله «مفهوم ایده و چگونگی ایدهپردازی» آغاز کرد. او گفت: ایده را نباید محدود به ذهن دانست. گاهی شما ممکن است از درون با آن ارتباط برقرار کنید. ما نمیدانیم ایده کجا زندگی میکند. باید به کجا کشتی خودمان را ببریم تا بتوانیم آن را بهتر صید کنیم.
او افزود: زاویه دید در پیدا شدن ایده بسیار موثر است. مثلا ببینید که چطور از بین این همه انسان، این نیوتون بود که هم افتادن سیب را دید و هم «جاذبه» را درک کرد. این همان چیزی است که ما به آن نیاز داریم و میخواهیم راجع به چگونه دیدن صحبت کنیم.
کلیدی برای انبار ذخیره داستانی خودتان بیابید
فرهاد توحیدی، که دیگر کارگاه فیلمنامهنویسی را باعنوان «محیط زیست» هدایت میکرد، گفت: ژان کلودکریر میگوید فیلمنامهنویس باید ماجراجو و فضول باشد. اگر شما دوست ندارید خانه همسایه را دید بزنید فیملنامه نویس نخواهید شد. جرقهای وجود دارد که از بین ما و محیط آغاز میشود؛ از یک نوشته کوچک، از یک تصویر، از یک گفت و گو؛ و همان به منبعی در درون ما وصل میشود که من نامش را «انبار ذخیره داستانی» میگذارم. این داستانها در طول زندگی شما از هر طریقی، از فیلمی که میبینید،کتابی که خواندید همه اینها در جایی ذخیره میشود و کافی است که شما پلی را به این انبار وصل کنید. کلید پیدا کنید و به داخل آن بروید و برداشت کنید.
آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.
سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- «قاعده بازی» حاوی بازیهای پست مدرنیستی است
- در نشست «راه رفتن روی سیم» مطرح شد؛ دغدغه معتمدی نسبت به مسائل اجتماعی برجسته است
- بزرگداشت «احمدرضا معتمدی» در موزه سینما برگزار شد؛ معتمدی سینما را به نوعی دیگر تالیف کرد
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟