کارگردان نمایش «فقط چهل روزه بودم» درباره مضمون این اثر و لزوم فعال بودن سالن های تئاتر صحبت کرد.
به گزارش سینماسینما، مسعود طیبی کارگردان و مدرس تئاتر درباره تازهترین اثر خود گفت: «فقط چهل روزه بودم» بر اساس ساختار بیماری سایکوسوماتیک یا روان تنی شکل گرفته است که در آن فرد بر اثر یک شوک عصبی دچار بیماری های ذهنی می شود که به مرور زمان، این بیماری جسم او را نیز فرامی گیرد.
او ادامه داد: این اثر داستان زندگی زنی را روایت می کند که همسر نویسنده اش پس از گذشت چهل روز از مرگ او، با روحش در منزل مشترک شان زندگی می کند.
طیبی با اشاره بر ویژگی های «فقط چهل روزه بودم» عنوان کرد: طراحی نور، لباس و صحنه این اثر بر اساس ذهنیت بیمار شخصیت زن، گسست زمان و گسست مکان طراحی شده است و در آن همه چیز در وضعیت اکسپرسیونیستی و زاویه ذهن بیمار شخصیت اصلی قرار گرفته بنابراین سعی شده است تا خلاقیتی متفاوت اما یکپارچه بین هر سه طراحی ایجاد شود. فضایی سرد در غسالخانه اما غسالخانه ای در کار نیست و اینجا فقط خانه اوست.
این کارگردان تئاتر اظهار کرد: با توجه بر اینکه مساله مرگ شاید اصلی ترین دغدغه بشر و شاید موضوع حل نشده در زندگی اوست، هر انسانی با هر دیدگاهی می تواند مخاطب این اثر باشد و چالش خود با مرگ را به نظاره بنشیند.
کارگردان نمایش «فقط چهل روزه بودم» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اجرای تئاتر در شرایط فعلی به صلاح است یا خیر، تاکید کرد: بله، آیا مشاغل و حرفه های دیگر تعطیل شده اند؟ آیا اندیشه ورزی در طول تاریخ با بیماری های مسری و واگیردار قطع شده است؟ پس در وهله اول بیماری های مسری دوره ای هرگز مانع اندیشیدن بشر نیست. علاوه براین، از آنجا که تولید اندیشه وظیفه اصلی انسان است، تئاتر تعطیل نیست. از سوی دیگر نیز در مجموعه تئاتر شهر پروتکل های بهداشتی با حداکثر توان اجرا می شود، بنابراین تماشاگر می تواند با خیال راحت به تماشای تئاتر بنشیند.
او ادامه داد: متاسفانه هیچگونه حمایت مدون، منطقی و با ساز و کار مشخصی از هنرمندان تئاتر انجام نمی شود و هنرمندان این رشته بیش از پیش تحت فشار اقتصادی قرار گرفته اند.
طیبی در پایان با تاکید بر اینکه تئاتر تعطیل نیست، بیان کرد: بی تردید برگزاری جلسات و تشکیل کمیسیون و کارگروه های مختلف متشکل از کارشناسان اقتصادی و هنرمندان می تواند در یک برآیند مفید به راهکار مناسبی برای برون رفت از وضعیت فعلی که تئاتر را به شدت دچار بحران کرده است، ختم شود.
نمایش «فقط چهل روزه بودم» به نویسندگی مسعود هاشمی نژاد، کارگردانی مسعود طیبی و تهیه کنندگی سمیه طیبی از روز جمعه ۲۴ مرداد ماه ساعت ۱۹ با مدت زمان ۴۵ دقیقه روی صحنه می رود.
ایمان میرهاشمی و آرزو صفی یاری بازیگران این تئاتر هستند.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پس از ۶ سال؛ عباس غفاری با «روال عادی» به تئاتر شهر میآید
- کوروش سلیمانی هدایت مجموعه تئاتر شهر را به عهده گرفت
- اولین اجرای «آداب شکار روباه» رایگان روی صحنه میرود
- «آداب شکار روباه» به تهیه کنندگی سجاد افشاریان روی صحنه میرود
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- با حکم معاون هنری؛ سرپرستان اداره کل هنرهای نمایشی و تئاترشهر منصوب شدند
- «چاپلین» روی صحنه سالن اصلی تئاترشهر میرود
- چهار بازیگر به «گالیله» پیوستند
- ماجرای بازیگری که در انتظار نوید محمدزاده بود؛ «من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت
- کلنگ اجرای حریم تئاتر شهر زده شد
- اعلام آمار تماشاگران سالنهای تئاترشهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج
- امیر مهدی ژوله و الیکا عبدالرزاقی به تئاتر شهر میآیند
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- میـراث بر بـاد رفتـه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





