کارگردان نمایش «فقط چهل روزه بودم» درباره مضمون این اثر و لزوم فعال بودن سالن های تئاتر صحبت کرد.
به گزارش سینماسینما، مسعود طیبی کارگردان و مدرس تئاتر درباره تازهترین اثر خود گفت: «فقط چهل روزه بودم» بر اساس ساختار بیماری سایکوسوماتیک یا روان تنی شکل گرفته است که در آن فرد بر اثر یک شوک عصبی دچار بیماری های ذهنی می شود که به مرور زمان، این بیماری جسم او را نیز فرامی گیرد.
او ادامه داد: این اثر داستان زندگی زنی را روایت می کند که همسر نویسنده اش پس از گذشت چهل روز از مرگ او، با روحش در منزل مشترک شان زندگی می کند.
طیبی با اشاره بر ویژگی های «فقط چهل روزه بودم» عنوان کرد: طراحی نور، لباس و صحنه این اثر بر اساس ذهنیت بیمار شخصیت زن، گسست زمان و گسست مکان طراحی شده است و در آن همه چیز در وضعیت اکسپرسیونیستی و زاویه ذهن بیمار شخصیت اصلی قرار گرفته بنابراین سعی شده است تا خلاقیتی متفاوت اما یکپارچه بین هر سه طراحی ایجاد شود. فضایی سرد در غسالخانه اما غسالخانه ای در کار نیست و اینجا فقط خانه اوست.
این کارگردان تئاتر اظهار کرد: با توجه بر اینکه مساله مرگ شاید اصلی ترین دغدغه بشر و شاید موضوع حل نشده در زندگی اوست، هر انسانی با هر دیدگاهی می تواند مخاطب این اثر باشد و چالش خود با مرگ را به نظاره بنشیند.
کارگردان نمایش «فقط چهل روزه بودم» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اجرای تئاتر در شرایط فعلی به صلاح است یا خیر، تاکید کرد: بله، آیا مشاغل و حرفه های دیگر تعطیل شده اند؟ آیا اندیشه ورزی در طول تاریخ با بیماری های مسری و واگیردار قطع شده است؟ پس در وهله اول بیماری های مسری دوره ای هرگز مانع اندیشیدن بشر نیست. علاوه براین، از آنجا که تولید اندیشه وظیفه اصلی انسان است، تئاتر تعطیل نیست. از سوی دیگر نیز در مجموعه تئاتر شهر پروتکل های بهداشتی با حداکثر توان اجرا می شود، بنابراین تماشاگر می تواند با خیال راحت به تماشای تئاتر بنشیند.
او ادامه داد: متاسفانه هیچگونه حمایت مدون، منطقی و با ساز و کار مشخصی از هنرمندان تئاتر انجام نمی شود و هنرمندان این رشته بیش از پیش تحت فشار اقتصادی قرار گرفته اند.
طیبی در پایان با تاکید بر اینکه تئاتر تعطیل نیست، بیان کرد: بی تردید برگزاری جلسات و تشکیل کمیسیون و کارگروه های مختلف متشکل از کارشناسان اقتصادی و هنرمندان می تواند در یک برآیند مفید به راهکار مناسبی برای برون رفت از وضعیت فعلی که تئاتر را به شدت دچار بحران کرده است، ختم شود.
نمایش «فقط چهل روزه بودم» به نویسندگی مسعود هاشمی نژاد، کارگردانی مسعود طیبی و تهیه کنندگی سمیه طیبی از روز جمعه ۲۴ مرداد ماه ساعت ۱۹ با مدت زمان ۴۵ دقیقه روی صحنه می رود.
ایمان میرهاشمی و آرزو صفی یاری بازیگران این تئاتر هستند.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پس از ۶ سال؛ عباس غفاری با «روال عادی» به تئاتر شهر میآید
- کوروش سلیمانی هدایت مجموعه تئاتر شهر را به عهده گرفت
- اولین اجرای «آداب شکار روباه» رایگان روی صحنه میرود
- «آداب شکار روباه» به تهیه کنندگی سجاد افشاریان روی صحنه میرود
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- با حکم معاون هنری؛ سرپرستان اداره کل هنرهای نمایشی و تئاترشهر منصوب شدند
- «چاپلین» روی صحنه سالن اصلی تئاترشهر میرود
- چهار بازیگر به «گالیله» پیوستند
- ماجرای بازیگری که در انتظار نوید محمدزاده بود؛ «من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت
- کلنگ اجرای حریم تئاتر شهر زده شد
- اعلام آمار تماشاگران سالنهای تئاترشهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج
- امیر مهدی ژوله و الیکا عبدالرزاقی به تئاتر شهر میآیند
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- میـراث بر بـاد رفتـه
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در اندوه فقدان چهره شاخص موج نو سینمای ایران؛ بازتاب جهانی درگذشت بهرام بیضایی
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- در پاسداشت استاد بیبدیل هنرهای نمایشی ایران/ بیضایی، تاریخ و علامت تعجب
- در سوک سیاوش که از شاهنامه رفت
- یادبود بهرام بیضایی؛ ایرانی بودن بار بزرگی است بر دوش ما
- بریژیت باردو درگذشت
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد





