«حکم سلطنتی چاخانپاخان» و «جستوجوی جوجهتیغی جادویی» از مجموعه رمانهای کودکانه «بمبوگند و صورتکچاپی»! نوشتهی جان دوئرتی و ترجمهی ساسان گلفر منتشر شدند.
به گزارش سینماسینما، این مجموعه کتابهای چاپ دانشگاه آکسفورد از جمله تمثیلهای سیاسی ساختارشکنانهای هستند که از تاریخ و جغرافیای انگلستان و جنگ رزها گرفته تا تاجوتخت ملکه و نهادهای نظامی و قانونی و آنارشیستها و محافظهکاران و حتی برگزیت را به ریشخند میگیرند.
در جایی از کتاب «حکم سلطنتی چاخانپاخان» میخوانیم:
برای آنکه علت این امر را بدانیم، باید به دورانی در تاریخ برگردیم که به جنگ رُزها مشهور است. در قرن پانزدهم در انگلستان جنگی بر سر تاج و تخت به راه افتاد. شاه ریچارد سوم و شاه هِنری هفتم با هم کلکل داشتند و هرکدامشان خودش را پادشاه واقعی کشور میدانست. بالاخره دو نفری با هم توافق کردند که بهترین راه برای آنکه بفهمند حق با کیست، این است که صدها و هزاران مرد را به میدان بفرستند تا به ضرب اشیای نوک تیز بزنند همدیگر را آش و لاش کنند.
این بخش از تاریخ را همه میدانند اما نکتهای که بیشتر مردم نمیدانند، این است که مرد سومی هم وجود داشت که فکر میکرد خودش پادشاه است. این مرد که البته اسمش یکمقدار هم زنانه بود، شاه ایزابل گیج و ویج نامیده میشد که مدام خودش را در میدانهای جنگ نخود هر آش میکرد و سعی میکرد هر جور شده سری توی جنگها در بیاورد. مشکل این بود که شاه ایزابل اصلاً از جنگ و این قبیل چیزها سر در نمیآورد و هیچ چیز بلد نبود و به قول معروف هِرّ را از بِرّ تشخیص نمیداد و خودش و سربازانش کارشان آخر به اینجا میکشید که راه میافتادند و عربده میکشیدند و چنین چیزهایی میگفتند: «آهای شست پات توی چشمت نره! سرِ اون شیء نوک تیز رو بگیر پایین! ممکنه بزنی چشم و چار یه نفر رو کور کنی، حواست کجاست؟!»
کار این پادشاه و سربازانش حس و حالی ایجاد میکرد شبیه موقعی که یک سگ کوچولو سعی کند توی مسابقهی فوتبال شرکت کند. خودتان حدس بزنید مسابقهی فوتبال چه شلم شوربایی میشود. سگ البته هیچ شانسی ندارد که در مسابقهی فوتبال برنده شود، اما ادامهی بازی را برای همه سخت میکند. عاقبت، شاه ریچارد و شاه هِنری به این نتیجه رسیدند که تنها راه برای آنکه بتوانند راحت بجنگند و همدیگر را قیمهقیمه کنند، این است که یک قلمروی پادشاهی کوچولو موچولو در اختیار شاه ایزابل بگذارند که مال خودش باشد و برود حالش را ببرد، به شرط آنکه قول بدهد دیگر آن دور و برها پیدا نشود و موی دماغ جنگجویانشان نشود.
قلمروی پادشاهیای که به او دادند، همانطور که خودتان حدس میزنید، همین کرفافل کبیر بود که در آن زمان درست در نوک شبهجزیرهی کورنوال قرار داشت؛ اما به محض آنکه شاه ایزابل تاجگذاری کرد و خود را پادشاه خواند، شاه هِنری نصفهشب که همه خواب بودند، پاورچین پاورچین خودش را رساند به سرِ شبهجزیره، به هر جان کندنی بود زمین را ارّه کرد تا جدا شود و با پا هلش داد تا روی آب برود و جزیره شود. شاه ریچارد هم دلش میخواست کمک کند، نه که نمیخواست، اما چون در جنگ شکستخورده بود…
حکم سلطنتی چاخانپاخان، نویسنده: جان دوئرتی، مترجم: ساسان گلفر، انتشارات پرتقال، تهران، زمستان ۱۳۹۹، ۱۹۶ صفحه، قیمت: ۳۹۰۰۰ تومان
جستوجوی جوجهتیغی جادویی، نویسنده: جان دوئرتی، مترجم: ساسان گلفر، انتشارات پرتقال، تهران، زمستان ۱۳۹۹، ۲۰۰ صفحه، قیمت: ۳۹۰۰۰ تومان

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- نمایش «به کفشات نگاه کن»؛ مردم سرباز به دنیا نمیآیند
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- «بیا برای هم یک اسم انتخاب کنیم»؛ نشانه گرفتن قلب تماشاگر
- ۱۵ برنامه جدید در شبکه کتاب
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادمی فیلم سوئد
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- پنج جایزه کره جنوبی برای فیلم کوتاه «انتقام تیرهروزان»
- یک منبع ارزشمند/ نگاهی به کتاب «طراحی صدا برای فیلم»
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- قانون، دوست تو نیست/ نگاهی به فیلم «آناتومی یک سقوط»
- چهار جایزه برای یک فیلمنامه کوتاه ایرانی
- راهیابی ۹ فیلم ایرانی به جشنواره فیلمهای کودکان لسآنجلس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





