عطیه موذن در ضمیمه قاب کوچک جام جم نوشت :حالا تقریبا همه مردم و حتی مجریان و شومنهای تلویزیون تکتک تاکشوها و برنامههای گفتوگومحور و مسابقههای خارجی را اگر به صورت پیگیر تماشا نکنند اما میشناسند؛ از برنامههای تلویزیونی الن شو
تا جیمی فالن و جیمز کوردن تا دیگر چهرهها و حتی بخشی از برنامهسازان، شوخیهای این چهرهها را در تاکشوها و برنامههایشان اجرا میکنند تا بتوانند به همان سرگرمکنندگی و جذابیت باشند اما باز هم نه به آنها نزدیک میشوند و نه میتوانند مخاطب را سرگرم کنند. بهویژه که بیشتر به برنامههای زردی تبدیل میشوند که صرفا برخی اتفاقات این تاکشوها را تقلید کرده یا به دلیل تفاوتهای فرهنگی تغییر دادهاند.
رامبد جوان، مجری و کارگردان خندوانه یکی از اتفاقاتی را که توانست در این برنامه راهاندازی کند استفاده از همین بازیها بود که بخشی از همان برنامههای جهانی الگو گرفته بود و بخشی را هم با تغییراتی به بازیهای عمومی برای همه مردم تبدیل کرد. مردمی که با بازیها و مسابقات او همراه میشدند و به نوعی میدان بازی خندوانه تنها منحصر به استودیوی برنامه نبود، بلکه فراتر از قاب تلویزیون این بازیها به دل بسیاری از خانوادهها راه یافت.
اما ارزش افزوده این بازیها در خندوانه شکستن برخی کلیشههای ذهنی نسبت به چهرههای سیاسی و فرهنگی و… بود. در این برنامه، مهمانانی با بازیها همراه شدند که شاید پیش از این تصویر اتوکشیده و فرهیختهای از آنها داشتیم. شخصیتهایی که حتی بیشتر به واسطه گفتوگو درباره فعالیتهای رسمی خود در حوزه ادبیات و فرهنگ و هنر به برنامهها دعوت میشدند و حالا رامبد جوان توانسته بود آنها را به برنامهای بیاورد که قرار نیست وجهی که همیشه از آنها دیدهایم به چشم بیاید.
مثلا شاید غلامعلی حداد عادل را جز در مراسم رسمی و گفتوگوهایی فاخر و فرهیخته درباره ادبیات ندیده باشید اما او در این برنامه حضور یافت و شوخیهایی بین او و جنابخان شکل گرفت که شاید این میزان از طنازی پیش از این دیده نشده بود. یا شخصیتهای اتوکشیدهای که شما هیچگاه در مخیلهتان هم نگنجیده است که این آدمها هم میتوانند بخندند، تفریح و حتی با فرزندانشان در خانه بازی کنند. اما همین شخصیتها در مقابل قاب دوربین قرار گرفتند و دست به بازی شدند و اتفاقا دیدن آنها در این قاب جالبتر از هرکمدین و بازیگر و چهره دیگری بود. بازیهایی که شاید نیازی نیست خیلی هم حرکتی و پویا باشد و تنها با یک نقاشی یا حدس زدن یا پانتومیم این تصویر ثابت از آنها بهم خورد.
شاید تصور شود همین بازیها هم اتفاق جدیدی نبوده است و پیش از این در برنامهها و تاکشوها دیده شده است مثلا پانتومیم که رامبد آن را با نام ادابازی مطرح کرد اگرچه با فیلم «درباره الی» به بخشی از جمعهای دوستانه راه یافت اما با خندوانه بود که عمومیتر شد و تقریبا کسی نبود که یک بار در جمعهای فامیلی سراغ پانتومیم نرفته باشد و هنر رامبد همین بود که خیلی از بازیها را به بخشی طبیعی از جزیان زندگی و حتی یک برنامه سرگرمکننده و مفرح تبدیل کرد.
تا جیمی فالن و جیمز کوردن تا دیگر چهرهها و حتی بخشی از برنامهسازان، شوخیهای این چهرهها را در تاکشوها و برنامههایشان اجرا میکنند تا بتوانند به همان سرگرمکنندگی و جذابیت باشند اما باز هم نه به آنها نزدیک میشوند و نه میتوانند مخاطب را سرگرم کنند. بهویژه که بیشتر به برنامههای زردی تبدیل میشوند که صرفا برخی اتفاقات این تاکشوها را تقلید کرده یا به دلیل تفاوتهای فرهنگی تغییر دادهاند.
رامبد جوان، مجری و کارگردان خندوانه یکی از اتفاقاتی را که توانست در این برنامه راهاندازی کند استفاده از همین بازیها بود که بخشی از همان برنامههای جهانی الگو گرفته بود و بخشی را هم با تغییراتی به بازیهای عمومی برای همه مردم تبدیل کرد. مردمی که با بازیها و مسابقات او همراه میشدند و به نوعی میدان بازی خندوانه تنها منحصر به استودیوی برنامه نبود، بلکه فراتر از قاب تلویزیون این بازیها به دل بسیاری از خانوادهها راه یافت.
اما ارزش افزوده این بازیها در خندوانه شکستن برخی کلیشههای ذهنی نسبت به چهرههای سیاسی و فرهنگی و… بود. در این برنامه، مهمانانی با بازیها همراه شدند که شاید پیش از این تصویر اتوکشیده و فرهیختهای از آنها داشتیم. شخصیتهایی که حتی بیشتر به واسطه گفتوگو درباره فعالیتهای رسمی خود در حوزه ادبیات و فرهنگ و هنر به برنامهها دعوت میشدند و حالا رامبد جوان توانسته بود آنها را به برنامهای بیاورد که قرار نیست وجهی که همیشه از آنها دیدهایم به چشم بیاید.
مثلا شاید غلامعلی حداد عادل را جز در مراسم رسمی و گفتوگوهایی فاخر و فرهیخته درباره ادبیات ندیده باشید اما او در این برنامه حضور یافت و شوخیهایی بین او و جنابخان شکل گرفت که شاید این میزان از طنازی پیش از این دیده نشده بود. یا شخصیتهای اتوکشیدهای که شما هیچگاه در مخیلهتان هم نگنجیده است که این آدمها هم میتوانند بخندند، تفریح و حتی با فرزندانشان در خانه بازی کنند. اما همین شخصیتها در مقابل قاب دوربین قرار گرفتند و دست به بازی شدند و اتفاقا دیدن آنها در این قاب جالبتر از هرکمدین و بازیگر و چهره دیگری بود. بازیهایی که شاید نیازی نیست خیلی هم حرکتی و پویا باشد و تنها با یک نقاشی یا حدس زدن یا پانتومیم این تصویر ثابت از آنها بهم خورد.
شاید تصور شود همین بازیها هم اتفاق جدیدی نبوده است و پیش از این در برنامهها و تاکشوها دیده شده است مثلا پانتومیم که رامبد آن را با نام ادابازی مطرح کرد اگرچه با فیلم «درباره الی» به بخشی از جمعهای دوستانه راه یافت اما با خندوانه بود که عمومیتر شد و تقریبا کسی نبود که یک بار در جمعهای فامیلی سراغ پانتومیم نرفته باشد و هنر رامبد همین بود که خیلی از بازیها را به بخشی طبیعی از جزیان زندگی و حتی یک برنامه سرگرمکننده و مفرح تبدیل کرد.
برچسبها: رامبد جوان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
- رامبد جوان تهیهکننده فیلم کوتاه «فقط مه واقعی است!» شد
- بازگشت «خندوانه» به تلویزیون از عید فطر
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- فینالیستهای خندانندهشو۳ مشخص شدند
- بازگشت جنابخان از پنجشنبه به «خندوانه»
- معجونی، ژوله و جوان داوران خندانندهشو ۳ شدند
- مجید ابهری رفتار شناس : با ساعت مچی رامبد جوان میتوان زندگی حداقل ۵۰دانشآموزنیازمند را تامین کرد
- اینبار، ساعت گرانقیمت و ۲۱۶ میلیون تومانی رامبد جوان، جنجالی شد
- فصل هشتم «خندوانه» در راه است + تیزر
- نسیم سرد تابستانی/ درباره برنامههای شبکه «نسیم»
- حضور نگار جواهریان در پشت صحنه «مردم معمولی» به کارگردانی رامبد جوان
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟