
محمد تاجیک : امشب وقتی خبر ماموریت ترامپ به سه بازیگر مشهور سینما برای احیای سینمای هالیوود خواندم ، هم کلی تعجب کردم و هم کلی خندیدم و هم یاد مسئولان سینمایی خودمان افتادم .
به شکل قطعی می توان گفت آقای ترامپ از مسئولان سینمایی ما کپی برداری کرده است .این مسئولان سینمایی ، فقط مسئولان فعلی محسوب نمی شود بلکه از مسئولان سینمایی دهه ۶۰ گرفته تا مسئولان فعلی و بعدی که عاشق چنین ماموریت ها و احیا کردن هایی هستند .
اصلا اینجور ماموریت دادن ها برای احیای سینما ، مختص مسئولان سینمایی ماست و در هیچ کجای جهان سابقه نداشته است .
اصولا ساختار هالیوود هیچ وقت به گونه ای نبوده که مثلا یک رییس جمهوری ، سه بازیگر را مامور کند که سینما را احیا کنند .
اتفاقا به تازگی کتاب بسیار حجیمی از زندگینامه هیچکاک را می خواندم که با جزئیات بسیار دقیقی ، مناسبات هالیوود را از دهه های قبل نشان می داد
کلا تنها جایی که می شود سه سینماگر را مامور احیای سینما کرد ایران است!
اتفاقا نمی گویم این ماموریت دادن ها برای احیا سینما کلا بد است …حداقل در یک جاهایی موفق بوده والبته نه همیشه !و بیشتر مواقع نتایج منفی داشته !
سینمای ایران یک سینمای دولتی است که به راحتی می توان چند نفر را مامور کرد که فلان چیز را در سینما احیا کنند .دولت البته بر همه چیز نظارت دارد . سینمای هالیوود البته داستانش خیلی فرق می کند و اصولا سه بازیگر مشهور کلا در این ساختار هیچ کار خاصی نمی توانند انجام بدهند .
البته هالیوود و جو حاکم بر آن نشان داده که بسیار بر ضد ترامپ است و احتمالا چنین ماموریت های بی حاصلی دشمنی هالیوود را بیشتر خواهد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بهدنبال محدود شدن آزادی در سینما و رسانه؛ جین فوندا، کمیته آزادی بیان علیه دونالد ترامپ را احیا میکند
- تام کروز جایزه معتبر مرکز کندی را رد کرد
- ترامپ از برنامه «۶۰ دقیقه» ۱۶میلیون دلار خسارت گرفت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- پول می دهید که فحش بخورید ؟
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- تلاش ترامپ برای توقیف فیلمش در جشنواره کن ادامه دارد
- دیوار کوتاه رضا کیانیان در ماجرای فوت ناصر طهماسب
- سینما در تسخیر کمدیها/ بیشترین و بهترین سئانسها در اختیار فیلمهای کمدی است
- معمای پیچیده رقص /از رقص پیرمرد رشتی تا رقص های بی شمار در سینما وتلویزیون و شبکه نمایش خانگی
- اظهار نظری مهم درباره ساخت فیلم درباره شخصیتهای ملی و شهدا و چند نکته مهم تر
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- حاج کاظم و عباس و حزب اللهی واقعی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





