منتقد سینما و تلویزیون در مورد مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مبنی بر سپردن مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی به سازمان صدا و سیمای گفت: این امر تداوم تکصدایی تلویزیون را در پی خواهد داشت و همه محتواها شبیه هم میشود.
به گزارش سینماسینما. کیوان کثیریان درباره مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس اظهار داشت: حذف کردن گروههای رقیب در بخش خصوصی سادهترین کار است و نتیجه این کار امتداد همان انحصاری است که نباید وجود داشته باشد. همین انحصار باعث شده که تولیدات صداوسیما کیفیت نداشته باشد و افت کند. راه جذب مخاطب بیشتر در رادیو و تلویزیون بالا بردن کیفیت تولیدات صداوسیماست.
سردبیر پایگاه خبری سینماسینما با اشاره به بخشی از مصوبه که تولید محتوای فضای مجازی را به صداوسیما و چند سازمان دیگر سپرده توضیح داد: راه جذب مخاطب بیشتر بالا بردن کیفیت تولیدات صداوسیماست. اگر قرار بود تولید محتوا به شکل خوبی در صداوسیما انجام شود، رسانههای موازی اینقدر رونق نمیگرفتند. بعضی از کسانی که در صداوسیما کاربلدتر بودند، الان با شبکههای نمایش خانگی و غیره همکاری میکنند.
انحصار منجر به بیکیفیتی و رانت میشود
وی با تاکید بر اینکه محتوای فضای مجازی و برنامههای تلویزیونهای اینترنتی باید متکثر بشود ادامه داد: این که همه چیز به یک جا سپرده شود، از داخلش قدرت کاذب و بیکیفیتی بیرون میآید. خیلی چیزها در کشور ما انحصاری بود و با شکستن انحصار کیفیتش بالا رفت. چون تعداد کسانی که میتوانستند با هم رقابت کنند افزایش یافت.
کثیریان با طرح چند پرسش درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس گفت: مشخص نیست که منظورشان از نظارت بر تولید محتوای مجازی تولیدات شخصی یا تولیدات رسمی است. من نمی دانم در فضای مجازی غیر از فیلتر چه ابزاری برای کنترل وجود دارد. محتوای فضای مجازی شامل همه کانالهای تلگرامی، گروههای واتساپی و صفحات اینستاگرامی میشود. اگر یک نفر یک ویدیو تولید کند و در صفحه اینستاگرامش بگذارد، چه کسی میتواند رویش کنترلی انجام دهد؟
این منتقد سینما و تلویزیون فرهنگسازی درباره حضور در شبکههای اجتماعی را ضروری خواند و افزود: کار سختتری که باید انجام شود فرهنگسازی است. فرهنگسازی باعث میشود این هزینه ها انجام نشود. وقتی فرهنگ یک چیزی را میسازیم درباره آن نگرانی نداریم. مثل پدر و مادری که فرزندش را تربیت میکند و او را بدون نگرانی به خیابان میفرستد.
حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ چندی پیش اعلام کرد این کمیسیون تصمیم گرفته که صداوسیما را به عنوان ناظر محتوا در فضای مجازی انتخاب کنند.
وی در این مورد گفت: «اعضای کمیسیون در مصوبه خود مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی را به سازمان صداوسیما سپرده است.» او از در نظر گرفتن بودجه مشخص در این زمینه هم خبر داد و اعلام کرد: «اعضای کمیسیون طی مصوبهای ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تولید محتوا در فضای مجازی تخصیص دادند که براساس جدول تعیین شده در اختیار سازمان صداوسیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی و …قرارگیرد.»
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ باید راوی این دوران باشیم تا گرفتار جعل نشود
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ «شکارچی گوزن» از تراژدی جنگ تا جادوی سینما/ دنبال داستان نباشید!
- پیمان معادی پاسخ میدهد؛ واکنشها به اتهام دو بازیگر زن به سعید پورصمیمی چه بود؟
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه