کیومرث پوراحمد به تازگی در یک مصاحبه انتقادات تندی به تهیهکنندگان و برخی بازیگران امروز سینما وارد کرده و در این مصاحبه تصویری نسبت به دستمزدهای کلان، مصرف مواد مخدر سر صحنه و عملهای زیبایی برخی بازیگران موضع تندی گرفته است.
به گزارش سینماسینما، کیومرث پوراحمد در ابتدای گفتوگویش با برنامه «بی تعارف با…» با اشاره به اینکه ورود به عرصه سینمای حرفهای سخت شده است، میگوید: «یک زمانی در دهه شصت کارگردان سالاری بود ما تصمیم میگرفتیم چه بسازیم چه نسازیم اما الان تهیهکننده سالاری است، در واقع تهیهکنندگانی که هم پول دارند فیلم تهیهکنند، هم برای نمایشش سینما دارند، هم پخشکنندهاند؛ یعنی کسانی که کارشان بیزینس است و تنها از دریچه پول به همه چیز نگاه میکنند، آنها تصمیم میگیرند.»
شرمش باد بازیگری که سر صحنه مواد میکشد!
او در ادامه صحبتهایش از دستمزهای کلان برخی بازیگرها انتقاد میکند: «سوپراستارهای دوزاری که دوزار هم نمیارزند اما میلیارد میلیارد میگیرند یا پولهای خیلی کلان میگیرند و بیخود و بیجهت میگیرند یا بیخود و بیجهت بهشان میدهند! شرمشان باد آن تهیهکنندگانی که به اینها این پولها را میدهند واقعا!»
پوراحمد در ادامه به صراحت به مسئله اعتیاد که اینروزها آشکارتر از همیشه شده اشاره میکند و میگوید: «شرمش باد بازیگری که سر صحنه مواد میکشد! خاک بر سرش کنند! و خاک بر سر سینمای ما به همچین آدم نفرتانگیزی همچنان کار میدهد با پولهای کلان، به خاطر اینکه فلان جایزه را گرفته. اخلاق مهم است حیثیت انسانی مهم است.»
او با اشاره به اینکه از عملهای زیبایی نیز بدش میآید انتقاداتش را اینطور ادامه میدهد: «برای چه باید به خلقت خدا دست بزنی و برای چه دماغت راعمل کنی؟ ما برای فیلم «گل یخ» به دنبال یک خانم میانسالی میگشتیم که کمی هم خوشگل باشد حالا نمیخواهم اسم ببرم. یک خانمی آمد و گفتیم خیلی خوب است همان است که میخواستیم، دوشنبه بعد که آمد دیدیم این خانم آن خانم نیست که لبهایش اینطور (برجسته) شده است، اینطرف و آنطرف صورتش فرق کرده و… گفتم خانم این چه وضعی است گفت خب میخواستم خوشگل بشوم دیگر! گفتم خاک بر سرت خوشگل بشوی؟ کریه شدی برو بیرون!»
به مادر مجید گفتم نگذارید این اتفاق باعث افسردگیاش شود
این کارگردان درباره حضور مادرش در «قصهها مجید» هم حرفهای جالبی میزند: «من اول رفتم سراغ خانمهای بازیگر اما با توجه به اینکه بازیگری شببیداری دارد و سیگار میکشند زندگیهایی داشتند که چهره و پوستشان و وجناتشان «بی بی» نبود. این بود که یک روز یکی از خواهرها و برادرهایم گفت تو که از همه زنهای معمولی خانهدار تست میگیری مادرمان هم که یک زن معمولی خانهدار است، دیدم درست میگوید این شد که رفتم سراغ او و «بی بی» شد و سوپراستار شد و…»
پوراحمد در ادامه با اشاره به اینکه با مهدی باقربیگی بازیگر نقش مجید نیز ارتباط دارد میگوید: «با همه بازیگرانم جز چند نفری که آنها را گم کردهام بعد از ۴۵ سال ارتباط دارم.» و درباره ارتباط با مهدی باقربیگی نیز اینطور میگوید: «وقتی فیلمبرداری ما تمام شد مادرش گفت بچه من را نگذارید برویدها! گفتم ما که نمیتوانیم هرسال یک قصههای مجید بسازیم تمام شد و رفت همین بود، باعث نشود که افسردگی بگیرد، بگذارید درسش را بخواند و زندگی طبیعی بکند.»
در ادامه پوراحمد با اشاره به اینکه چهره عبوثش ارثی است درباره سختگیریهایش صرصحنه نیز میگوید: «سرصحنه باید اتوریته داشت چون قرار است یک گروه بزرگی را هدایت و رهبری کنی و کار کنی و کار از نظر من مقدس است.»
منبع: آی سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- هنرنمایی پس از مرگ!
- تماشای اعجاز نمای پایانی/ نگاهی به فیلم «منگلهورن»
- ناگفتههایی از مرگ ناباورانه کیومرث پوراحمد/ داریوش فرهنگ چه گفت؟
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با کیانوش عیاری/ اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است
- ۱۰ اردیبهشت برگزار میشود؛ بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- اصغر فرهادی: مشابه «کیومرث پوراحمد» نخواهیم داشت
- بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود
- ساختن جهان شخصی/ یاد و خاطرهای از کیومرث پوراحمد
- ما همه مون خسته ایم/یادداشتی از احسان بیگلری درباره کیومرث پوراحمد
- یک شب یلدای ناتمام…/ در یادبود کیومرث پوراحمد
- چهارده نکته روانشناختی درباره گزارش خودکشی افراد مشهور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





