
چهل وپنج سال از زمانی که «گاو» مارتین اسکورسیزی برای اولین بار روی پرده رفت می گذرد؛ فیلمی که در زمان اکران چندان جدی گرفته نشد اما امروز به عنوان یکی از برترین فیلم های سینما و یکی از مهم ترین بازنمایی های ورزش در تاریخ سینماست. «گاو خشمگین» تنها داستان یک بوکسور نیست؛ روایتی است از مردانگی زخم خورده، خشونت متراکم و بدنی که از فرط تکرار ضربه دیگر توان ایستادن ندارد. اکنون در سالگرد ۴۵ سالگی این فیلم، بازخوانی آن بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر می رسد.
همه چیز در گاو خشمگین از رینگ آغاز می شود؛ اما رینگ بوکس در اینجا میدان رقابت ورزشی نیست، میدان تولید و بازتولید خشونت است. بدن جیک لاموتا نه فقط ابزار ورزش، بلکه تنها سرمایه اجتماعی اوست؛ سرمایه ای که مدام مصرف می شود، فرسوده می گردد و هرچه بیشتر می کوبد، بیشتر در خودش فرو می ریزد. اسکورسیزی با فاصله گرفتن از واقع گرایی مرسوم در فیلم های بوکس، مبارزه ها را به صحنه های اندام نگارانه تبدیل می کند؛ گاو خشمگین ورزش را از ساحت سرگرمی دور می کند و آن را به ابزاری برای فهم فشار اجتماعی و روانی تبدیل می سازد.
در قلب این فیلم، بحران مردانگی قرار دارد. جیک لاموتا تجسم مردی است که تنها زبانش برای ارتباط، خشونت است. حسادت بیمارگونه، بی اعتمادی مزمن و نیاز به کنترل، بر همه چیز سایه می اندازد. او همان گاوی است که در نام فیلم رمزگذاری شده؛ قدرتمند، بی انضباط و در لحظه خشم کور. لاموتا در رینگ پیروز است اما در زندگی شکست خورده؛ نمی تواند مرز بین مسابقه و واقعیت را تشخیص بدهد و همان ضربه هایی را که قرار است در رینگ بزند، در خانه و فضای خصوصی تکرار می کند. این پیوند میان ورزش حرفه ای و فروپاشی اخلاقی، گاو خشمگین را از یک فیلم ورزشی صرف جدا می کند.
بدن در این فیلم مرکز معناست. از یک سو، بدن ورزشکار حرفه ای به عنوان بدن مصرف شده و از سوی دیگر، بدن افسرده، چاق و بی تحرک لاموتای میانسال که با گذشته ای شکست خورده روبه رو می شود. این تقابل زمانی است که فیلم را به یک تراژدی بدل می کند؛ جایی که انسان با نیروی خودش نابود می شود. بدن لاموتا از نماد قدرت به نشانه سقوط تبدیل می شود. او در پایان دیگر گاو خشمگین نیست؛ گاوی است خسته، سنگین و ناتوان که شهرت گذشته اش را در قالب نمایش های سطحی بازگو می کند.
اسکورسیزی در گاو خشمگین از زبان کاتولیکی گناه و اعتراف استفاده می کند؛ شخصیتی که باید برای رهایی از گناه، خشونتش را ابتدا بر دیگران و سپس بر خودش وارد کند. لاموتا با هر مشت، در واقع اعترافی ناتمام انجام می دهد؛ اعترافی که هیچ وقت کامل نمی شود. صحنه های بوکس، اعتراف گاه هایی هستند که در آنها حقیقت تاریک شخصیت برملا می شود. رستگاری در این فیلم نه کامل است و نه نجات بخش؛ بلکه شکست باشکوهی است که تنها حقیقت آن باقی می ماند.
«گاو خشمگین» به مثابه پیش گویی یک سقوط
نام گاو خشمگین خود یک بیانیه است؛ بیانیه ای که شخصیت جیک لاموتا را پیش از آن که وارد داستان شود، رمزگشایی می کند. گاو در فرهنگ عمومی آمریکایی نماد نیروی خام، خشم مهارنشدنی و قدرتی است که بدون فکر پیش می تازد. اسکورسیزی با انتخاب این نام، قهرمانش را در جایگاه «انسان-حیوان» قرار می دهد؛ موجودی قدرتمند اما فاقد کنترل، که هر ضربه اش بیش از آن که علیه حریف باشد، علیه خود اوست. واژه خشمگین هم لایه ای روان شناختی به این تصویر اضافه می کند و نشان می دهد خشمی که لاموتا در رینگ آزاد می کند، تنها بخشی کوچک از آتشی است که در درونش می سوزد. از سوی دیگر، گاو در انگلیسی عامیانه معنایی طعنه آمیز نیز دارد؛ لاف، گزافه و ادعای پوچ؛ معنایی که پایان فیلم را پیش بینی می کند، جایی که قهرمان سابق در نمایش های کمدی وار گذشته اش را تکرار می کند. نام فیلم، مانند یک آینه، تمام هویت شخصیت را در یک ترکیب دوکلمه ای خلاصه می کند؛ قدرتی حیوانی که نهایتا علیه خودش برمی گردد
منبعو: روزنامه ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





