مازیار معاونی با انتقاد از کم کاری تلویزیون در پرداختن به اسطورههای ملی اظهار داشت: سریال کرهای جومونگ به این دلیل مورد استقبال قرار گرفت که بیننده سالها از تماشای ملودرام های داخلی، خسته و کسل بود و تماشای یک ملودرام خارجی در بستر تاریخی و همین طور یک اثر حماسی اکشن برایش جذاب بود.
به گزارش سینماسینما ،مازیار معاونی، منتقد سینما و تلویزیون در ارتباط با گرایش مردم ایران به تماشای سریالهای کرهای گفت:«گرایش به سریالهای کرهای همیشگی نبوده و در بازههای زمانی خاصی اتفاق افتاده؛ مثلا در زمان پخش دو سریال کرهای «جواهری در قصر» و «افسانه جومونگ». بعد از این دو سریال، تلویزیون آثار کرهای بسیاری را پخش کرده که هیچکدام آن استقبال را نداشتند. «جواهری در قصر» دیده شد چون در سال ۱۳۸۵ چندین سال بود که تلویزیون اثر موفق خارجی پخش نکرده بود، جومونگ هم به همین منوال و بیننده از سالها تماشای ملودرام های داخلی، خسته و کسل بود و حالا تماشای یک ملودرام خارجی در بستر تاریخی و همین طور یک اثر حماسی اکشن برایش جذاب بود.»
معاونی در ادامه افزود:«سریالهای ایرانی در اکثر قریب به اتفاق در یکی از دو قطب جدی و تلخ یا کمدی و هجو قرار دارند و مخاطب دهههاست مشتاق دیدن آثاری است که در میانه این دو قطب قرار گرفته باشند. نه کمدی صرف باشند و نه اشک و سوز و مرگ و اعتیاد و طلاق را نشان بدهند. سریال «جواهری در قصر» درست مثل سریالهای «قصه های جزیره» یا «پزشک دهکده» یک ملودرام شاد مبتنی بر اتفاقات روزمره را روایت می کرد که اتفاقات دلخراش قابل توجهی نداشت و مردم از دیدنش انرژی منفی نمیگرفتند ولی متاسفانه نگاه تلویزیون ما غالبا افراط در استفاده از یک فرمول موفق تا کلیشه شدنش بوده.»
مازیار معاونی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود پتانسیل بالا در داخل کشور چه در زمینهی محتوا و سوژه و چه در زمینه فنی هنوز هم مسئولان رویکرد وارداتی به فرهنگ دارند و حتی از برنامهی که سخن از صادرات فرهنگ و یا حتی معرفی روایتهای ملی به مردم داخل کشور به میان نمیآورند، اظهار داشت:«برقراری مناسبات فرهنگی با تمام کشورهای دنیا ایده ی خوبی است. هم واردات و هم صادرات آثار نمایشی. البته با در نظر گرفتن اخلاقیات و توجه به اینکه فرهنگ سازی و پرکردن خلاء سرگرمی با توجه به ضوابط فرهنگی هر کشور اتفاق افتد.»
وی در ارتباط با بی توجهی به بازنمایی اسطورههای ملی و قهرمانان کشور بیان کرد:«متاسفانه تلویزیون ما بسیار کم به اسطورهها و چهرههای ملی در تاریخ کهن پرداخته و میپردازد؛ میشود در کنار پرداختن به بزرگان دینی که در جای خود قابل احترام هستند، به اسطوره های کهن سرزمین ایران هم پرداخت. به شخصیتهای همچون رستم و سهراب و اسفندیار و جمشید و.. حتی می شود به شکل مستقیم نپرداخت و با الهام از اسطورههای ملی و میهنی درام پردازی کرد؛ کاری که تلویزیون به شدت از آن غفلت کرده و میکند.»
نسیم آنلاین به نقل از خبرگزاری دانشجو
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- داستان ۴۷۱۱ و فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
آخرین ها
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- این بار نامی از فیلم پناهی نیست؛ منتقدان هالیوود ریپورتر ده فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کردند
- تأملی درباره سینمایِ جُستوجوگرِ معاصر/ «یکپارچگی»: آینهای به سوی هزارتوی وجود
- «بالرین»؛ تجلی قدرت و شرارت در کالبدی زنانه
- بررسی توقیف و انتظار ۶ ساله اکران «قاتل و وحشی»
- بانیپال شومون و رویا جاویدنیا به «خاکستر خیال» پیوستند
- هیات داوران مسابقه ملی «سینماحقیقت» ۱۹ معرفی شدند
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- به خاطر یک نقد طنزآمیز؛ شورایعالی تهیهکنندگان از محسن امیریوسفی شکایت کرد
- در حسرت آن سینمای شریف
- نگاهی به فیلم سینمایی «شاهنقش»؛ وقتی میز و قدرت، آلودگی میآورد…
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- نوزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت افتتاح شد
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» بهترین فیلم جشنواره هاینان چین شد
- سه نمایش تازه در راه عمارت نوفللوشاتو
- مستند «در میان درختان انجیر»؛ داستان زنی که امتداد آزادگی بود
- بهترین فیلمهای ۲۰۲۵ از نگاه سایت راجر ایبرت؛ «نبردی پس از دیگری» در صدر، «یک تصادف ساده» در رده دوم
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- نگاهی به فیلم سینمایی «بی سر و صدا»؛ چی شد که تو دیو شدی؟
- «زال و رودابه» به مصر میرود
- مصاحبه با نوآ بامباک درباره فیلم آخرش «جی کلی»؛ چگونه او دوباره عاشق سینما شد؟
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- تردید لئوناردو دیکاپریو درباره تصاحب هالیوود توسط هوش مصنوعی
- مستندساز جاسوس نیست
- نمایش موزیکال «رابین هود» ۲ / گزارش تصویری
- کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران به خوانندگی وحید تاج / گزارش تصویری
- چهار نامزدی برای «یک تصادف ساده»؛ نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۶ معرفی شدند
- نگاهی به نمایش موزیکال «رابین هود»؛ وقتی صلح آواز میخواند
- اکران و نقد «مادر» در سینما اندیشه





