به گزارش سینماسینما مجید برزگر کارگردان و تهیهکننده سینما درباره عملکردش در سال گذشته گفت: سال ۹۴ سال پرکاری برایم بود، در این سال فیلم سوم خودم را با عنوان “یک شهروند کاملاً معمولی” کار کردم که در فستیوال شیکاگو در بخش مسابقه اولین نمایش خود را پشت سر گذاشت و بعد هم در جشنوارههای دیگر حضور یافت و به نمایش درآمد و هنوز هم در جشنوارههای مختلف حضور دارد. ضمن اینکه در جشنواره فیلم فجر نیز در بخش هنر و تجربه به نمایش درآمد.
برزگر افزود: از سوی دیگر به اتفاق رضا محقق فیلم “ممیرو” به کارگردانی هادی محقق را تهیه کردم که آنهم در بخش بینالملل با اتفاقات خوبی روبهرو شد، از جمله دریافت جایزه پوسان و پونا و به تازگی نیز در بخش مسابقه جشنواره پکن پذیرفته شده است و مسیر خود را طی میکند.
وی ادامه داد: علاوه بر این فیلم دیگری کار کردم به اسم “والدراما” که فیلم اول عباس امینی است که این فیلم نیز در بخش نسل نو جشنواره برلین ۲۰۱۶ یکی از نمایندگان ایران بود و به همراه فیلمهای “اژدها وارد میشود”،” لانتوری” و “رؤیاهای دم صبح” در بخشهای مختلف جشنواره برلین حضور یافتند که تجربه خوبی بود. در زمستان این سال نیز یک فیلم اولی دیگر تهیه کردم به اسم “گلدان و درخت بلوط” کار کیارش انوری که در مرحله مونتاژ قرار دارد.
برزگر درباره فعالیتهای اخیر خود نیز بیان کرد: این روزها مشغول نگارش فیلمنامه جدیدم هستم تا بتوانم به زودی کار ساخت آن را شروع کنم. از سوی دیگر مقدمات اکران فیلم “والدراما” و همچنین “یک شهروند کاملاً معمولی” نیز در حال انجام است و امیدوارم “والدراما” در اواخر بهار و یا اوایل تابستان و فیلم “یک شهروند کاملاً معمولی” نیز پاییز مجوز اکران بگیرند. البته فیلم “یک شهروند…” را آقایان مجید مدرسی و سعید آرماند تهیه کردهاند و آنها باید تصمیم بگیرند که در چه زمانی و با چه سرگروهی و چه شیوهای فیلم اکران شود. در این فاصله پروانه ساخت فیلم” بتادین” را نیز گرفتم. این فیلم به کارگردانی ناصر ضمیری است که در مرحله پیشتولید قرار دارد. در حقیقت یک گروه هستیم که سعی میکنیم بخشی از تولیدات سینمای مستقل ایران را بر عهده بگیریم. فیلمهایی که خیلی در مناسبات رسمی سینمای ایران نیستند، اما سعی میکنیم فیلمهای خوبی بسازیم که از ساخت آنها خجالت نکشیم.
کارگردان فیلم پرمخاطب “پرویز” درباره عملکرد گروه هنر و تجربه و حضور آثارش در این گروه نیز گفت: نقدهای جدی بر گروه هنر و تجربه دارم، اما به نظرم مهمترین حرکت سینمای ایران در چند سال اخیر تشکیل کارگروه هنر و تجربه بوده است و شکی هم در آن نیست. اتفاقاً نگرانی گروهی از آدمهای جریان اصلی سینما که تا این اندازه از تشکیل این گروه ناراحت هستند، خود شاهد بر این ادعاست که گروه هنر و تجربه موفق بوده است.
برزگر افزود: کارگروه هنر و تجربه تنها ۵ درصد از کل صندلیهای سینمای کشور را اشغال کرده است. یعنی ۹۵ درصد متعلق به گروه اصلی است و تنها ۵ درصد از سهم کلی به هنر و تجربه اختصاص یافته است. دوستان فعال در گروه اصلی از این جهت از تشکیل کارگروه هنر و تجربه ناراحت هستند که نمیتوانند ۹۵ درصد صندلی خود را پر کنند، و وقتی این ۵ درصد پر میرود، به نظرشان بسیار میشود. مثلاً فیلم درخشان و خاصی مثل “تابور” در این گروه با تماشاگر کم اکران میشود و در مقابل در همین گروه فیلمهای پرفروشی مانند “ماهی و گربه”، “خواب تلخ” و پرویز هم دیده میشود.
تهیهکننده فیلم سینمایی “پریدن از ارتفاع کم” در ادامه اظهار کرد: این گروه از این جهت شکل گرفته است که تماشاگر ولو کم بتواند فیلم مورد سلیقه خود را ببیند. قبل از این اتفاق، فیلمهای خاص را باید یا از طریق ویدئو و یا در محافل خصوصی میدیدیم. عباس کیارستمی به عنوان یکی از مهمترین سینماگران جهان و کسی که صاحب سبک است و مدلی از فیلمسازی را به دنیا پیشنهاد کرد که تاکنون کار نشده بود، آدم بسیار خاصی است و کار متفاوتی کرده است، اما تاکنون هیچیک از آثارش بر پرده سینما به نمایش درنیامده است. عرض من این است که فیلمهای اتفاقاً مهم تاکنون به نمایش درنیامدهاند و گروه هنر و تجربه این فرصت را ایجاد کرد تا فیلمهای خاص نیز بر پرده سینماها دیده شوند و تأثیر خود را بگذارند.
وی ادامه داد: این فیلمها را نمیتوان در خانه یا روی گوشیهای همراه دید. به طور مثال من وقتی فیلمهای “همشهری کین” یا ” یک اتفاق ساده” شهید ثالث را بر پرده سینما دیدم نظرم کامل نسبت به این فیلمها عوض شد چرا که وقتی این فیلمها را بر پرده سینما میبینید، بسیار هیجانانگیز است. در واقع این فیلمها برای سینما ساخته شدهاند و نمیتوان آنها را در قاب کوچک تلویزیون دید. این گروه حداقل ویژگیاش این است که فیلمهای به شدت متفاوت این سالها را اکران کرد. ممکن است بگویید برخی از این فیلمها ارزش سینمایی شدن نداشتند که قطعاً درست است، اما تماشاگر سینما رو انتخاب میکند و این فرصت به او داده شد تا گروهی از تماشاگرانی که اتفاقاً به سینما نمیرفتند و به آنها میگفتیم تماشاگران خاموش سینما نیز بیایند در سالن سینما و فیلم ببینند. در واقع کارگروه هنر و تجربه به ظرفیت سینمایی ایران اضافه کرد.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم جشنواره تورین شد
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- معرفی اعضای هیات مدیره انجمن تهیهکننده-کارگردانها
- به راحتی دروغ میگویید و ککتان هم نمیگزد/ پاسخ مجید برزگر به یادداشت روحالله سهرابی
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- حمایت صندوق جهانی سینما از پروژه ایرانی
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- «دانه سیاه» برگزیده جشنواره تاکومای آمریکا شد
- «علت مرگ: نامعلوم» نامزد چهار جایزه جشنواره بینالمللی شانگهای شد
- اکران دو فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان شارجه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند