در بین آثار مجسمهسازی شهری، پرترههای مشاهیر و خصوصا چهرههای معاصر بیشتر مورد توجه قرار میگیرند و طبیعتا حساسیت بیشتری هم نسبت به آنها وجود دارد. با این همه، تعداد سردیسهای بدساختی که سیلی از انتقادها را هم با خود همراه کرده باشد، در این سال ها کم نبوده است؛ سردیسهایی که گاه پس از نصب برداشته و یا اصلاح میشوند.
به گزارش سینماسینما آخرین سردیس هایی که برخی از آنها با انتقادهای جدی مواجه شدند، متعلق به مفاخر فرهنگی بودند که در جریان دومین سمپوزیوم مجسمه سازی ساخته و در محوطه خانه هنرمندان ایران نصب شدند. یکی از این مجسمه ها به عباس کیارستمی ـ فیلمساز مطرح کشورمان ـ اختصاص داشت که بدون عینک هم ساخته شده بود. حالا گویا این سردیس برای اصلاح جا به جا شده است؛ اتفاقی که سازنده اثر از جزییات آن ابراز بی اطلاعی می کند.
نصب سردیسهای مفاخر فرهنگی در خانه هنرمندان، از همان ابتدا و پس از رونمایی با انتقادهای مختلف از سوی کارشناس مجسمه سازی و برخی از علاقهمندان به این هنرمندان مواجه شد. هرچند رییس هیات مدیره انجمن مجسمهسازان ایران در مصاحبهای درباره این آثار اینگونه عنوان کرده بود که کلیه آنها معیارهای اصلی را دارا هستند و لزوما آثار بدساختی نیستند؛ اگرچه قابلیت بهتر ساخته شدن را داشتند.
یکی از مجسمههایی که بارها مورد نقد واقع شد، پرترهای از عباس کیارستمی بود که توسط عطا صحرایی ساخته شد. برخی از انتقادهای واردشده به این مجسمه، به کمشباهت بودن اثر به این فیلمساز فقید و البته حذف عینک از چهره او برمیگشت که یکی از ویژگیهای اصلی چهره وی به شمار میرفت. تا اینکه طی روزهای اخیر خبری در رسانهها منتشر شد که از برداشته شدن سردیس از محل نصب آن به منظور انجام اصلاحات لازم خبر میداد.
اظهارات سازنده سردیس عباس کیارستمی درباره روند کار
برای پیگیری وضعیت سردیس عباس کیارستمی و انجام اصلاحات لازم، با سازنده آن تماس گرفتیم ولی این هنرمند تاکید کرد که از برداشته شدن اثر برای انجام اصلاحات اطلاعی نداشته است و نمیداند که این اصلاحات قرار است به چه صورت و توسط چه کسی انجام شود.
به گفته وی، تنها یک بار برای انجام اصلاحات لازم روی سردیس کیارستمی با او تماس گرفته و قرار شده برای انجام این کار به او اطلاع داده شود ولی پس از آن به او خبر ندادهاند که اثر برای اصلاح از محل نصب برداشته شده است.
صحرایی اضافه کرد: اثر ساخته شده از عباس کیارستمی با عینک ساخته شده بود ولی عینک به گونهای بود که قابلیت جدا شدن از کار را داشت، ولی از دلیلی که اثر بدون عینک نصب شد، خبر ندارم.
او با اشاره به صحبتهای عباس مجیدی ـ رییس هیات مدیره انجمن مجسمهسازان ایران ـ درباره سردیس عباس کیارستمی، خاطرنشان کرد: آقای مجیدی در این سمپوزیوم حضور داشتند و پرتره مرحوم جمیله شیخی را کار کردند. غرفه ایشان نزدیک غرفه من بود. ایشان در گفتوگوی خود چنین عنوان کرده بودند که این سردیس از ابتدا بدون عینک ساخته شد که وقتی این صحبت را شنیدم واقعا متعجب شدم؛ زیرا آقای مجیدی دیده بودند که مجسمه با عینک ساخته میشد.
این مجسمهساز که بیشتر در حوزههای شهری و فیگوراتیو به خلق اثر میپردازد، ادامه داد: پس از ساخت اثر، آن را به آقای سیفالله صمدیان که از دوستان صمیمی آقای کیارستمی بودند، نشان دادم و ایشان آن را تأیید کردند و پس از آن، کار را تحویل دادم. پس از نصب اثر بدون عینک، سریعا پیگیری کردم و قرار شد به من خبر بدهند. در نهایت قرار شد عینکی را که ساخته بودم و صدمه دیده بود پیدا و بازسازی کنند ولی گویا عینک پس از نصب دوباره شکسته بود.
او بیان کرد: اصولا در سمپوزیومها از آنجا که وقت تنگ است و هنرمندان زمان کافی ندارند، قالبگیری کار را به فرد دیگری میسپارند؛ به همین جهت این کار باید توسط یک فرد حرفهای صورت بگیرد. در این پروژه قالبگیری توسط فرد حرفهای صورت نگرفت و این امر باعث شد آثار نهایی با آنچه هنرمندان ارائه دادند، تفاوت داشته باشد. مثلا یکی از خانمهایی که شرکت کرده بود پرترهای از پرویز تناولی (مجسمه ساز) ساخته بود که اثر نهایی خود را برای پرویز تناولی ارسال کرد و ایشان تأیید کردند و من حتی پیام صوتی تأیید و تشکر آقای تناولی را درباره اثر گوش کردم ولی کاری که در نهایت نصب شد با آنچه هنرمند ارائه داده بود، بسیار متفاوت بود.
سیفالله صمدیان: عینک سردیس کیارستمی باید توپر باشد
در جریان این گزارش، به سراغ سیفالله صمدیان ـ عکاس و مستندساز ـ هم رفتیم؛ هنرمندی که از دوستان صمیمی عباس کیارستمی محسوب و عنوان میشود که در جریان ساخت این سردیس بوده است.
صمدیان گفت: پیشتر از طرف سازمان زیباسازی شهرداری، ۹ دوره سمپوزیوم مجسمهسازی با عنوان سنگ و آهن آلات به صورت بین المللی در تهران برگزار شده است که خود من در چند دوره از این سمپوزیوم عکس و فیلم گرفتهام. مجسمهسازهای معروفی از کشورهای مختلف دنیا در این سمپوزیوم حضور پیدا کرده بودند ولی سمپوزیوم ملی ساخت سردیس مفاخر معاصر فقط دو دوره برگزار شده است که اولین دوره آن در سال ۹۵ در خانه شاعران با موضوع سردیس شاعران برگزار شد و دوره دوم نیز سال ۹۸ در عمارت عین الدوله برگزار شد.
او یادآور شد: در سال ۹۸ در یکی از روزهای سمپوزیوم که هنرمندان هنوز مشغول کار بودند، به غرفهای رسیدم که سردیس عباس کیارستمی توسط عطا صحرایی در حال ساخت بود. وقتی اثر را دیدم طبیعتا به دلیل دوستی با آقای کیارستمی و احترامی که برای ایشان قائل هستم، از این اتفاق خیلی خوشحال شدم و به هنرمند مجسمه ساز گفتم امیدوارم کار تا اتمام خوب پیش برود و آن را به زودی در جایی ببینم. اثری که بعد از نصب در پارک هنرمندان دیدم گاهی بدون عینک بود و گاهی با عینکی توخالی و چشم آقای کیارستمی با جزئیات کامل ساخته شده بود.
صمدیان تصریح کرد: واقعیت این است که آقای کیارستمی همیشه عینک تیرهای به چشم خود میزدند. علت آن، مشکلی بود که در شبکیه چشم خود داشت که بیش از حد نورگیری میکرد؛ به همین دلیل همیشه برایش مشکل بود عینک عادی بزند و عینک تیره یکی از ویژگیهای اصلی چهره ایشان به شمار میرفت. اصولا تا آنجا که به یاد دارم تنها در مراسم فتوکال جشنواره فیلم ونیز، همزمان با نمایش فیلم «باد ما را خواهد برد» و به اصرار خبرنگاران و عکاسان، ایشان برای چند لحظه عینک خود را از چشم برداشتند.
او ادامه داد: از این رو اخیرا با مسئول اجرایی مستقیم این کار که خانم سحر رضایی از سازمان زیباسازی شهرداری تهران است، صحبت کردم و گفتم اگر قصد جا به جایی کار را دارند پیش از اینکه کلا آن را کنار بگذارند یا اثر دیگری سفارش دهند، یک عینک پر یکدست روی کار قرار دهند و نتیجه را بررسی کنند. به نظرم اگر آن عینک با شالی که آقای کیارستمی به گردن میانداخت در اثر وجود داشته باشد، به هویت چهره ایشان بیشتر نزدیک خواهد شد. احتمالا اگر عینک روی چهره بنشیند همان اثر را در پارک قرار خواهند داد ولی اگر نتیجه خوب نشود، فطعا اثر دیگری ساخته خواهد شد.
صمدیان در ادامه مشکل اصلی این گونه کارها را در قید حیات نبودن یا دسترسی نداشتن هنرمندان مجسمهساز به سوژهها عنوان کرد.
او گفت: برای مثال تندیس مرتضی ممیز عزیز که کار هنرمند بزرگی مثل ایرج محمدی است و به تازگی در فضای ورودی خانه هنرمندان نصب شده، بر اساس عکسهای مختلفی کار شده است که توسط خود مجسمهساز، در زمان حیات ممیز از زوایای مختلف گرفته شده بود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- اولین دوره جشنواره آسمان در ایستگاه پایانی
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- گزارشِ بدون گزارش «چهارم» از جشنواره کن ۲۰۲۴/ یادداشتی از سیفالله صمدیان
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی مستندهای بلند بخش بینالملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- ۲ مستند پرتره از ۲ نقاش معاصر روی پرده موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ تنها سه بازیگر برای ایفای نقش ملکهها برنده اسکار شدند
- با همت همراه اول و دیجینکست؛ گزارش زیستبوم منابع انسانی ایران رونمایی شد
- اکران مردمی فیلم هفتاد سی / گزارش تصویری
- واکنش تند رضا کیانیان به توقیف برنامه عادل فردوسی پور
- گزارشگری فردوسیپور ممنوع شد؟/ مدیرعامل فیلیمو فایل صوتی منتشر کرد
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقیف برنامه سروش صحت
- میراث جاودانه راج کاپور؛ گفتگو با رانبیر کاپور در جشنواره فیلم هند
- دبیر شورای صنفی نمایش مطرح کرد: اکران عیدفطر به جای اکران نوروز ۱۴۰۴/ ارائه طرحی برای تغییر قیمت بلیت سینما
- مالکیت معنوی «کتاب باز» برای صداوسیما است؛ توقیف برنامه سروش صحت پس از انتشار اولین قسمت
- نوید محمدزاده با کارگردانی خودش روی صحنه میرود
- آغاز چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی با معرفی برگزیدگان بخش انیمیشن/ معرفی نامزدهای بخش سینمایی
- «بوف آوازهایش را میخواند» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ساموئل ال. جکسون: نامزدی اسکار افتخار نیست، برنده شدن افتخار است
- «گوسفند» بهترین فیلم کوتاه جشنواره سالمونا شد
- اعلام مستندهای نیمه بلند بینالملل جشنواره «سینماحقیقت»
- همکاری همراه اول و صندوق بیمه کشاورزی برای ایجاد تحول دیجیتال در بیمه محصولات کشاورزی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ سه داستان کوتاه با صدای معصومه نورزاد
- کنسرت منظومه سیمرغ قاف / گزارش تصویری
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ادای احترامی شایسته با اقتباس نتفلیکس به گابریل گارسیا مارکز
- همراه اول موفق به دریافت تندیس زرین ششمین جشنواره ملی صنعت سلامتمحور شد
- فروش ویژه سیمکارتهای دائمی همراه اول با تخفیف ۴۰ درصدی
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «درس پیانو»؛ اثری خانوادگی بر پرده سینما و تاریخ
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- موفقیت گریه خاموش در جشنواره دانمارکی
- اعلام مستندهای کوتاه بخش بینالملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- «کیک محبوب من»؛ کیکی که نصیب ما نشد
- انتشار فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- جایزه جشنواره اسکیپ تاون به یک ایرانی رسید