به هیچ وجه. من دوست دارم آثارم در جامعه تاثیرگذار باشد. درست است ساخت فیلمی دادگاهی با چند قصه متفاوت و پیچیده که تمام آنها در یکی از دادسراهای اطراف تهران اتفاق می افتد مشکل است اما هدفم از فیلمسازی این است که معضلات اجتماعی را ترسیم کنم بلکه در پیشگیری از آنها موثر واقع شود.
خیر، تازه فکر کردم کاش آزادانه تر فیلمنامه را می نوشتم و در بخش هایی از آن که خودم دست به خودسانسوری زدم این کار را نمی کردم.
به هرحال فیلم ما دچار ممیزی شد. هم قبل از اکران در جشنواره فجر و هم برای اکران عمومی که حدود یک دقیقه ممیزی خورد.
اتفاقا نه تنها از این بابت اعتراض یا توبیخی ندیدم بلکه بسیار هم مورد استقبال قرار گرفتم. واقعیت این است که فرهنگ آقازادگی دیگر بخشی از ادبیات سیاسی اجتماعی کشور ما شده و هم حاکمیت و هم مردم با آقازاده هایی که از موقعیت و جایگاه پدران شان سوءاستفاده می کنند، آشنا هستند. حتی خیلی از متهمان پرونده های دادگاه های اقتصادی همین آقازاده ها هستند که دادگاه هایشان علنی هم برگزار می شود.
به چرایی تفاوت نگاه و جهان بینی این دو خواهر در سکانس هایی پرداختم که پیش از اکران در جشنواره فجر حذف شد. سارا با پسر شهردار شهر ازدواج کرده و زندگی مرفهی دارد و شبنم که نسبت به موقعیت خواهرش دچار نوعی حسادت خواهرانه می شود رفتارها و عملکردهای نابهنجاری از خود بروز می دهد و… . تمام این نکات را در دیالوگ هایی گنجانده بودم که چون قرار بود مبحث خیانت در فیلم کمرنگ شود، دچار ممیزی شد.
نه. من بچه را به دلیل نگرانی و دغدغه ای که بابت نسل آینده دارم در فیلم گنجاندم. این که کمرنگ شدن پایبندی به اخلاق در بعضی خانواده های فعلی چه تاثیری بر نسل آینده می گذارد. چه بسا هرکدام از ما دیده یا شنیده ایم که چه کودکانی قربانی همین فروریختن و تزلزل بنیان خانواده ها شده اند. کودکان امروز و نسل فردا دغدغه من هستند. بارها نگاه صفر و صدی بین متهم و شاکی را در فیلم هایی که یک بزه اجتماعی (قتل، تجاوز، سرقت و…) را نشان داده اند مشاهده کرده ایم. از این منظر که متهم همیشه صددرصد مقصر و شاکی صددرصد بی گناه است! اما قوه قضاییه گاه تحلیل های آماری در این گونه پرونده ها به عمل می آورد که تقصیر را بین متهم و شاکی درصدبندی می کند و من سعی کردم در علف زار گویای این نکته باشم. وقتی خانواده ای به عنوان تفریح می رود در باغی که از امنیت کافی برخوردار نیست، مشروبات الکلی استفاده می کند و از حالت عادی و تعادل فکری خارج می شود بستر راحت تری را برای ارتکاب جرم مجرم پدید می آورد و همین نکات معضلاتی است که دست دستگاه قضا را برای قضاوت می بندد. کمااین که با تمام احترامی که برای جنبش «می تو» قائلم اما در بعضی از روایت قربانیان آزارهای جنسی خودشان هم مقصر هستند. این که فردی دارای تحصیلات و جایگاه اجتماعی معتبری باشد، دلیلی برای اعتماد تا آنجا که خانمی تنها به منزلش برود نمی شود. تحصیلات و شغل ربطی به خلقیات و سلامت روحی فرد ندارد. به هیچ وجه قصد تبرئه متجاوز را ندارم اما به قول معروف احتیاط شرط عقل است و گاهی خود شخص با سهل انگاری باعث فراهم آوردن بستری مناسب برای وقوع جرم می شود. خانواده رکن اساسی جامعه است و اگر ما فضای خانواده ها را سالم تر کنیم قطعا آمار جرم و پرونده های جنایی پایین تر می آید.
ما که فیلم ملودرام اجتماعی درون خانوادگی نساختیم! وقتی فیلم جنایی و دادگاهی می سازیم لاجرم باید تا جای ممکن تمام ابعادش را مورد بررسی قرار داد و ابعاد این ماجرا هم ناخودآگاه تلخ است.
در جریان ساخت این فیلم سه مشاور حقوقی کنارم بودند و قوه قضاییه هم جزء به جزء فیلم را از نظر حقوقی بررسی کرد.
خب، متاسفانه هرچند کم، اما این اتفاق می افتد و بعضی از پرونده ها تحت تاثیر فشارهای سیاسی یا ارتباطی (شخص صاحب نفوذی که اعمال فشار روی پرونده ای می کند) قرار می گیرد. اساسا وظیفه و ماهیت شکل گیری مکانی تحت عنوان «حفاظت» در قوه قضاییه همین است که جلوی این گونه تخلفات را بگیرد و انصافا هم در بسیاری از موارد موفق عمل می کند اما همان گونه که خود قوه قضاییه هم مستحضر است در معدود مواردی ناکام می ماند. کمااین که سال گذشته ۲۰ قاضی را به جرم دریافت رشوه از کار برکنار کردند و حتی در انتهای داستان علف زار هم می بینیم که با دادستان برخورد می شود.
سکانس پایانی مورد علاقه ام یک سکانس ۹ دقیقه ای بود که الان کاملا حذف شده. بارها شنیده ام که منتقدان گفته اند پایان فیلم رها یا به نوعی ول شده و من کامل این نقد را قبول دارم. پایان بندی من در سناریو و اجرا اینی نبود که الان روی پرده سینما می بینید اما بالاخره چاره ای نداشتیم. با وجود این علف زار فروش خوبی در سالن های سینما دارد و جزو فیلم های پرفروش اجتماعی از ابتدای سال تاکنون بوده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- روایتی از یک جنایت/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- ماجرای شکایت خانواده آرمان از عوامل «بیبدن» به کجا رسید؟
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- «گُواه» در بزرگترین جشنواره دانشجویی در اروپا
- «بیبدن»؛ یک فیلم جسورانه
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- «علفزار»؛ فیلمی که برای مخاطب ارزش قائل است
- نگرانی پخشکننده فیلم «علفزار» از قدرت گرفتن یک تفکر خاص در سینما
- این زن حرف میزند/ نگاهی به «علفزار»
- هزار داستان/ نگاهی به فیلم «علفزار»
- «لامینور»، «علفزار» و «مرد بازنده» به اکران میرسند؟/ مجوز سه فیلم اکران نوروز پشت سد نهادهای مختلف
- بازبینی «علفزار» توسط نمایندگان قوه قضائیه/ نسخه اکران نوروزی با نسخه جشنوارهای فرقی نخواهد داشت
- «علفزار» و ساختار قصه در قصهاش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه