کارگردان فیلم «یه وا» گفت: انتخاب این فیلم برای اسکار به عنوان محصول مشترک ارمنستان و ایران اتفاقی خوشحالکننده است و باید تلاش مضاعفی برای نمایش و معرفی آن صورت پذیرد.
به گزارش سینماسینما، «آناهید آباد» درباره انتخاب فیلم «یه وا» به عنوان نماینده ارمنستان در اسکار بیان کرد: از این اتفاق بسیار خشنودم، چون «یهوا» محصول مشترک ارمنستان و ایران است و من با توجه به تابعیت و خاستگاههای دوگانهای که دارم، ریشههایم را در دو فرهنگ ارمنی و ایرانی مییابم که خیلی دوستشان دارم.
او درباره تاثیر این دو فرهنگ در فیلم و اینکه آیا قابل مشاهده است؟ گفت: به هر حال من سینما را طی سالهای طولانی دستیاری و برنامهریزی، نزد فیلمسازان بزرگ ایران یاد گرفتهام، اما این فیلم به واسطه داستان و محل وقوع آن و تمام شخصیتهایی که در مقابل دوربین هستند، به شکل مستقیم از فرهنگ و تاریخ ارمنستان سخن میگوید. کل فیلم، با بازیگران ارمنی و به زبان ارمنی در کشور ارمنستان ساخته شده است و برخی از منتقدانی که فیلم را دیدهاند، به تاثیر تصاویری بر آمده از نقاشیها و فیلمهای ارمنی هم اشاره کردهاند.
آباد درباره روند تولید فیلم «یه وا» نیز اظهار کرد: فیلمنامه با تمام جزئیاتی که در نظر داشتم، آماده بود و مرکز ملی فیلم ارمنستان و بنیاد سینمایی فارابی به من و آقای تقی علیقلیزاده اطمینان کردند که نخستین فیلم سینماییم جلوی دوربین برود. با توجه به این نکته که سینمای ایران در کل منطقه نقشی پیش برنده دارد، هر دو طرف تمایل به همکاری داشتند و فکر میکنم این همکاری به رشد سینما در ارمنستان هم کمک شایان توجهی میکند. به هر حال، بسیاری از نیروهای جوان ارمنستانی هم در این تجربه شریک شدند و کار کردند. آقای علیرضا تابش، مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، در نمایش افتتاحیه فیلم در ایروان به نکاتی مهم اشاره کردند که قابل توجه بود از جمله به ضرورت همکاریهای سینمایی ایران و کشورهای منطقه و همین طور رابطه ایرانیان و ارامنه که ریشههای دیرینه و عمیق فرهنگی دارد.
این کارگردان درباره روند انتخاب فیلمش در اسکار توضیح داد: مثل همه جای دنیا، کمیتهای در ارمنستان هست که مسئولیت انتخاب و معرفی فیلم به اسکار را به عهده دارد. برنامه اکران در ایروان در مهلت مقرر انجام شد، درخواستی از سوی پخشکننده برای بررسی دقیق فیلم به کمیته ارسال شد و در نهایت، این اعضای کمیته بودند که در خصوص فیلمهای قابل بررسی بحث کردند و فیلم «یه وا» را با توجه به مقررات فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی انتخاب کردند.
«آباد» در پایان در پاسخ به اینکه وضعیت فیلم را در اسکار چگونه میبینید هم گفت: به همت دوستان در معاونت امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی که پخش جهانی فیلم را به عهده دارند، «یه وا» در بازارهای بینالمللی فیلم فجر و کن نمایش داده شد. نخستین نمایش جشنوارهای فیلم در جشنواره جهانی مونترال که یکی از رویدادهای سینمایی رده “الف” است برنامهریزی شد و در چند روز آینده هم «یه وا» در نخستین نمایش در آمریکا در جشنواره فیلم “میل ولی” روی پرده میرود. از طرف دیگر، «یه وا» به عنوان محصولی مشترک از سینمای ارمنستان و ایران در بخش مسابقه جوایز سینمای آسیا – پاسیفیک حضور دارد و فکر میکنم تا به اینجای کار فیلم نسبتاً خوب معرفی شده است. طبعاً برای اسکار با کمک دوستان و همکاران امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی و همین طور همکاری دوستان ارمنستانی در آمریکا باید تلاشهای مضاعفی برای نمایش و معرفی فیلم صورت پذیرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «یه وا» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره ایتالیایی شد
- آناهید آباد: سینمای هنروتجربه نیاز به حمایت صددرصدی دارد/ حتی یک سالن اختصاصی نداریم
- جنگ، فرار و باز هم جنگ/ نگاهی به فیلم «یهوا»
- «یهوا» بهترین فیلم خارجی جشنواره آمریکایی شد
- یک زن، یک راز/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- یک درام زنانه، آرام و عمیق/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- این دروغ نیست، یه رازه!/ نگاهی به فیلم “یه وا”
- «یه وا» در آمریکا اکران میشود
- جایزه بنیاد بلونلیج ایتالیا برای همایون ارشادی و آناهید آباد
- نمایش «یه وا» در جشنواره فیلم ونیز
- زن مقتدر/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- گفتوگو با آناهید آباد، کارگردان فیلم «یه وا»/ فیلمی زنانه و ضد جنگ
- مادرانگی با طعم شکلات/ نگاهی به فیلم “یه وا”
- مام میهن/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- تلواسههای جنگ و عشق/ نگاهی به فیلم «یهوا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
آخرین ها
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد