رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در آیین یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند بر ظرفیت سندسازی سینمای مستند برای آینده کشور تاکید و از لزوم حفاظت از این گنجینه گفت.
به گزارش سینماسینما، یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند از مجموعه جشنهای بیست و یکمین جشن خانه سینما امشب پنجشنبه ۳۱ مردادماه ساعت ۱۹:۳۰ در مرکز همایشهای کتابخانه ملی برگزار شد.
این مراسم راس ساعت ۲۰ با اجرای منصور ضابطیان آغاز و در قالب آن از برگزیدگان این جشن تجلیل شد.
محمد صوفی رئیس یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند در ابتدای برنامه با خوشامدگویی به مهمانان بیان کرد: بسیار خوشبختیم که امسال این افتخار را داشتیم در کنار شما باشیم.
وی در جملات کوتاهی عنوان کرد: آنچه امشب میبینید حاصل یک تلاش ۶ ماهه است و جا دارد از دوستانی که تلاش کردند تا جشن امشب به پایان راه خود برسد تشکر کنم.
سپس اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی روی صحنه آمد و خطاب به مستندسازان و تلاشهای آنها بیان کرد: شما عزیزان تلاش کردید حقیقت و واقعیت را ماندگار کنید و به باور جامعه بنشانید. کسانی که با دغدغه ذهنی خود همواره کوشیدهاند و امیدواریم این تلاش مفید باشد.
وی ادامه داد: نام دیگر این مرکز گنجینه حافظه ملی کشور است و همه آنچه میتواند فرهنگساز و مهم باشد اینجا محفوظ و موجود است.
شما عزیزان هم اسناد آینده سرزمین ما را رقم میزنید و اندیشه شما ماندگاری را برای فرهنگ ما به ارمغان میآورد. این دغدغه شماست که به خاطر آن برای انطباق حقیقت و واقعیت با جامعه میکوشید.
بروجردی در بخش دیگر سخنان خود گفت: من اهلیت ندارم درباره سینمای مستند حرف بزنم و فقط متولی هستم تا از این مرکز و این اسناد و این حافظه نگهداری کنم.
وی اظهار کرد: معمولا گفته میشود سینمای مستند سینمایی مهجور است ولی اولین فیلمهایی که در سرزمین ما ساخته شده است براساس مستندهاست. آرزو دارم آنچه را که از باور شما تراوش کرده است و به صورت گنجینه درآمده، پاس بداریم.
رییس کتابخانه ملی در بخش پایانی سخنانش خبر داد: سازمان اسناد تلاش کرد آرشیوی داشته باشد و بانکی ایجاد کند که در اولین گام در شیراز آرشیو هنر را راهاندازی کردیم. امروز تماسی با شیراز داشتم تا ببینم چه زمانی میتوان از خروجی این آرشیو بهره گرفت و گفتند که بهمن ماه بخش مستند استارت میخورد. ما هم اینجا سعی داریم هرچه زودتر چنین بانکی را در این مرکز فعال کنیم.
ضابطیان در ادامه مخاطبان را به تماشای کلیپی از روند داوریها و انتخاب آثار دعوت و اعلام کرد: در جشنواره امسال ۸۰ فیلم شرکت کردند و ۶۴ فیلم در مرحله انتخاب شدند و درنهایت ۳۴ فیلم به بخش مسابقه راه پیدا کرد.
تجلیل از فخرالدین سیدی
در بخش بعد ضابطیان بخشی از کتابهای فخرالدین سیدی را که قرار بود در این جشن تجلیل شود، خواند و با این جملات سراغ معرفی او رفت.
سپس فیلمی پخش شد که برخی از مستندسازان در آن به تشریح فعالیتهای سیدی پرداختند.
محمد رجبی معمار، محمد حمیدی مقدم، منوچهر شاهسواری، همایون اسعدیان، حبیب رضایی، مصطفی و مرتضی رزاق کریمی، محسن امیریوسفی، احترام برومند، علیرضا آرا، بهزاد عبدی، محمد کارت به همراه جمعی از مستندسازان و هنرمندان در این مراسم حضور دارند.
سیدی بعد از دریافت لوح و تندیس خود عنوان کرد: من اعتقادی به رقابت ندارم و در این چهل و چند سال هیچ بار در هیچ مسابقهای شرکت نکرده ام. این لوح برای من خیلی ارزش دارد چون در رقابت نگرفته ام و با لطف و محبت به من داده اند.
بخش اهدای جوایز
تندیس و دیپلم افتخار بهترین صدابرداری به حسن شبانکاره برای فیلم خانهای برای تو رسید.
تندیس و دیپلم افتخار بهترین صداگذاری به امیرحسین قاسمی برای فیلم روزی که رفت رسید. قاسمی که در این جشن حضور نداشت در پیامی که از طرف او خوانده شد یادآور شد: امیدوارم مسئولان به مشکلات تولید و پس از تولید مستند بیشتر توجه کنند تا مستندسازان بتوانند به تولید آثار بپردازند مطمئنا بیان مشکلات فرهنگی و اجتماعی تنها از عهده این هنرمندان برمی آید.
در ادامه تیزری از فیلم مستند «در جستجوی فریده» نماینده سینمای ایران در مراسم اسکار ۲۰۲۰ نمایش داده شد و بعد از آن آزاده موسوی و کوروش عطایی دعوت شد تا روی سن بیایند.
موسوی بعد ار نمایش این تیزر گفت: خیلی خوشحالم انتخاب یک مستند برای اکادمی اسکار با جشن مستند مصادف شده است. تنها چیزی که میتوانیم قولش را بدهیم این است که تمام تلاشمان را برای معرفی فیلممان در اسکار داشته باشیم.
اهدای اسکار نمادین به «در جستجوی فریده»
سپس ضابطیان در یک حرکت غافلگیرکننده یک تندیس مشابه تندیسهای اسکار به این دو اهدا و بیان کرد: ما فکر کردیم شاید به خاطر ترامپ برای حضور شما در آنجا مشکل پیش بیاید و نتوانید به اسکار بروید این بود که اسکار را برای شما در نظر گرفتیم.
عطایی هم گفت: این اسکار به نظرم خیلی ارزشش بالاتر از آن اسکار است.
در ادامه تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه مستند به مینا مشهدی مهدی برای فیلم «آنجا که باد میوزد» رسید.
تندیس و دیپلم افتخار بهترین تهیهکنندگی فیلم کوتاه مستند به محمدرضا جهانپناه برای فیلم «پنهان» رسید. شیرین برقنورد دیگر تهیه کننده این فیلم پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: خوشحالم در روزگار پرسانسور سینمای امروز سینمای مستند وجود دارد و نفس میکشد و امیدوارم این سانسورها کمتر شود.
اهدای بخش بعدی جوایز به عهده اسماعیل میرفخرایی و حسن بهرام پور گذاشته شد.
میرفخرایی در سخنان کوتاهی عنوان کرد: در دنیا و زمانهای که موهومات بر فضا حاکم شده شما مستندسازان ما را با واقعیت رو به رو میکنید. انتظار میرود این دوربینها از حالت بی تفاوتی خارج شوند و میخواهم از شما تشکر کنم که شما واقع بین هستید.
در ادمه دیپلم افتخار بهترین موسیقی به صبا ندایی برای فیلم «روزی که رفت» و تندیس و دیپلم افتخار به حبیب خزاییفر برای فیلم «مهمانی خداحافظی» رسید.
در بخش دیگر معین کریمالدینی از اعضای هیات داوران درباره انتخابها بیان کرد: نامزدها بسیار به هم نزدیک بود و اختلاف بسیار کمی بین انها بود و درواقع امشب شب نامزدهای این جشن است.
در ادامه تندیس و دیپلم افتخار بهترین تدوین به اسماعیل منصف برای فیلم «زمان» رسید. منصف نیز در سخنانی گفت: بالاخره دوستان مستندساز راغب شدند که این جایزه را به من بدهند. کمی دیر شد برای این جایزه ولی از لطف هیات داوران ممنونم.
وی ادامه داد: به لطف دولتمردان که نه اهل اختلاس و نه پولشویی هستند(!) مملکت ما در یکی از تلخترین برههها قرار دارد؛ میان اتفاقات و مستندسازان نوعی ارتباط وجود دارد و کاری نکنیم که شرمندگیاش برای ما مستندسازان باقی بماند.
دیپلم بهترین کارگردانی فیلم نیمهبلند به کامران حیدری براب فیلم «وا کس چه» و همچنین تندیس و دیپلم افتخار به لقمان خالدی برای فیلم «مهمانی خداحافظی» رسید.
خالدی در ادامه متنی را خواند و از عوامل مستند خود تشکر کرد او در پایان این متن که حدود چند دقیقهای خواندنش طول کشید بیان کرد که دم ما مستندسازان گرم که در جامعهای که حقیقت برایش مهم نیست پشت سینمای مستند ایستاده ایم و برایش جشن مستقل برگزار میکنیم.
تندیس و دیپلم افتخار بهترین تهیهکنندگی فیلم نیمه بلند به مهدی نورمحمدی و صدیقه نورخدایی برای فیلم «آواز جغد کوچک» رسید.
نورمحمدی نیز در سخنانی گلایهآمیز گفت: ما این فیلمها را برای تلویزیون ساخته ایم و تلویزیون با بودجههای اندک نمیتواند این اثار را بسازد و ما از خود گذاشته ایم و بسیاری دیگر هم به ما کمک کرده اند تا بتوانیم چنین آثاری را بسازیم. در سینمای حیات وحش ایران به تعداد انگشت شمار هستند که در این حوزه به شکل حرفهای کار میکنند این سینما به شدت مهجور است و امیدوارم اتفاقی بیفتد تا مسئولان به این حوزه که میتواند به رونق سینما کمک کند توجه کنند.
در ادامه دیپلم بهترین فیلمبرداری به محمد رسولی برای فیلم «چشمها و دست ها» و همچنین تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری به محمد حدادی برای فیلم «خانهای برای تو» رسید.
دیپلم بهترین پژوهش به باقر نظامی برای فیلم «در گرداب انقراض» و همچنین تندیس و دیپلم افتخار به مهرداد زاهدیان برای فیلم «زمستان است» رسید.
اعلام برگزیدگان این بخش توسط محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش و سینمای مستند و تجربی انجام شد که در سخنانی گفت: این دومین مراسمی است که طی این مدت شرکت میکنم یک تبریک برای شما دارم که نمایندهای از سینمای مستند برای اسکار شرکت میکند و این را باید بگویم که سینمای مستند نماینده همه سینمای ایران است و خواهش میکنم همه ما پشت این فیلم باشیم و از سینمای ایران حمایت کنیم.
بخش دیگر مراسم به تجلیل از همایون امامی اختصاص داشت که ابتدا فیلمی درباره او پخش شد و سپس با اهدای لوح و تندیس از این مستندساز، پژوهشگر و نویسنده حوزه مستند تجلیل شد.
امامی در سخنانی تصریح کرد: چه ثمرهای بالاتر از اینکه اینطور از تو یاد کنند. من اهل ریا و دروغ نیستم و شایستهتر از من هم در بین مستندسازان بود. بام بلند ارزوهایم این بود که در سینمای مستند بتوانم کاری بکنم و آن کار نشد.
وی ادامه داد: در بخش دوم گفته هایم میخواهم به شرایطی اشاره کنم که همه را در بر گرفته است و باید بگویم اگر همسرم نبود من هم اینجا نبودم. او بدون اغراق نقشی سازنده در تعیین کنندهترین شرایط زندگی من داشت.
امامی در پایان سخنانش با بیان یک ارزو برای سینمای مستند گفت: سینمای مستند ما روز به روز متعهدانهتر عمل کند شاید بتواند تغییری ایجاد کند.
در بخش دیگر مرتضی رزاق کریمی و محمد تهامینژاد برای اهدای جایزه ویژه هیات داوران روی سن آمدند.
جایزه ویژه هیات داودان، تندیس و دیپلم افتخار به هادی معصوم دوست برای فیلم «روزی که رفت» رسید.
دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم بلند به زینب تبریزی برای فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست» اهدا شد که وی با حضور در جایگاه عنوان کرد که به دلیل نادیده گرفتن عوامل فیلمش در این جشن، این دیپلم افتخار را نمیگیرد.
همچنین تندیس و دیپلم به مهرداد زاهدیان برای فیلم «زمستان است» رسید.
اهدای آخرین تندیس بر عهده منوچهر شاهسواری و رامین حیدری فاروقی بود.
دیپلم بهترین تهیهکنندگی فیلم بلند به بابک بهداد برای فیلم «بهارستان خانه ملت» رسید.
شاهسواری قبل از اعلام تندیس گفت: آنچه که این روزها پیرامون معرفی فیلم اسکار میگذرد از یک زاویه جذاب است تا وقتی این اظهارنظرها به خصومت نگذرد حق داریم نظر دهیم اما اگر از مراسمی که دارد به ما احترام میگذارد گریختیم، داریم به آن بی احترامی میکنیم.
وی در پایان با اشاره به فعالان سینمای مستند، داستانی و فیلم کوتاه بیان کرد: به این وسعت فعالیت خلاقانه احترام بگذاریم.
تندیس و دیپلم بهترین تهیهکنندگی هم به مهدی شامحمدی برای فیلم «خانهای برای تو» رسید.
منبع: خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- سفر، وطن و مادر/ نگاهی به مستند «در جستجوی فریده»
- «در جستجوی فریده» اکران آنلاین میشود
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- نسخه تصویری مسترکلاس هانا پولاک منتشر شد/ در فیلمسازی کرامت انسانی را حفظ کنید
- آقای خاص سینمای مستند به «نردبان» آمد
- برادران رزاق کریمی سریال میسازند/ قصهای امروزی از جانبازان و جنگ
- حضور ۸۴ مستندساز زن در سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی جشنوارهای آمریکایی از مستند «خرامان»
- توضیح پخشکننده بینالمللی «در جستجوی فریده» درباره قوانین اسکار
- نمایش و نقد مستند «دلبند» در کانون فیلم «سینماحقیقت»
- معرفی داوران جشن مستقل سینمای مستند ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند