ساخت فیلم فاخر، دغدغه همیشگی مدیران فرهنگی است: دغدغه ای که گاهی حاشیه می سازد و گاهی هم مثل همین روزها، آنقدر حاشیه های دیگر زیاد است که جایی در حوالی دوردست ترین خبرها گم می شود و کسی نگاهی به آن نمی اندازد.
جمعه شب و در یک برنامه خبری ویژه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امتداد صحبت های مفصلش درباره سازمان نظام رسانه ای و سازمان نظام هنری، افزایش تعداد کتابخانه ها در مساجد و در نهایت افزایش کانون های فرهنگی و هنری مساجد از تعداد ۸۰ هزارتا به بالا، از افزایش نرخ بودجه ساخت فیلم فاخر به بنیاد فارابی هم خبر داده است.
صالحی امیری اعلام کرده که سال ۹۶، بودجه فیلم های فاخر ۳۵ میلیارد تومان افزایش پیدا می کند تا فیلمسازانی که فیلم های فاخر و درجه الف می سازند، بودجه بیشتری در اختیار داشته باشند. فیلم های فاخر در تعریف سینمایی به فیلم هایی معمولاتاریخی، مذهبی و فرهنگی خاص گفته می شود که در راستای حفظ ارزش های مختلف به تصویر کشیده می شوند.
اما نکته جالب درباره این فیلم ها این است که در سال های گذشته و در اثر سوءمدیریت مدیران سینمایی دولت گذشته و هدر رفتن بودجه های این فیلم ها، محبوبیت ساخت چنین فیلم هایی هم در قشر سینمایی از دست رفت و جز چند فیلمساز خاص، فیلمسازی برای این بخش سینما باقی نمانده: نمونه واضح این ادعا هم جشنواره امسال است که یا فیلم هایش با تهیه کنندگان خصوصی و مستقل و توسط کارگردانان جوان ساخته شده یا با توجه به موضوع، از نهاد و ارگانی خاص حمایت شده. چنین بود که فیلم فاخر در جشنواره امسال غایبی بزرگ بود که حتی غیبتش هم احساس نشد و بیشتر از این، عدم حضور دغدغه های دیگر سینماگران به چشم آمد که مطمئنا بخشی از آن، دغدغه مالی و بودجه حمایتی است.
در چنین شرایطی شاید بهتر است که مدیران فرهنگی یک بار دیگر این دغدغه فیلم فاخر ساختن را بررسی کنند و با توجه به شرایط، مطالبات مخاطبان و البته وضعیت صنعت سینما و سینماگران، این بودجه را در ردیف بودجه ای قرار دهند که کارایی بیشتر دارد و به نفع جامعه سینمایی، از مدیران سینمایی تا سینماگران، است. بودجه اندک فرهنگی و دغدغه های مهم فرهنگی، ارزش این بازبینی مجدد را دارد، ضمن اینکه آرشیو گیشه سینمای ایران نشان می دهد که اکثریت فیلم های فاخر در فهرست، نتوانستند هزینه تولید را تامین کنند و اگر پشتوانه های حمایتی دیگر نبود، سرنوشت شان تعریف چندانی نداشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
- میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- اولین اجرای «مزین السلطنه» تقدیم خبرنگاران میشود/ «ژن زامبی» در راه تماشاخانه هما
- معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۵؛ پیشتازی «امیلیا پرز» با ۴ جایزه/ بردی کوربت بهترین کارگردان شد
- وقتی از سینمای حرفه ای و اصیل حرف می زنیم
- روزنامه فرهیختگان : فیلم پروین تبدیل به یک بیوگرافی متوسط شده
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- ۲ فیلم جدید روی پرده سینماها میرود
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- در یک نشست فوقالعاده مطرح شد؛ دغدغههای تهیهکنندگان سینمای ایران چیست؟
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- برگزاری هفتمین کنفرانس سنجش و ایمنی پرتوهای یونساز و غیریونساز با مشارکت همراه اول
- فیلم رسولاف میان بهترین فیلمهای غیرانگلیسی/ اعلام برندگان انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد