سینماسینما، سپیده ابرآویز:
نگاهی به فیلم تختی ساخته بهرام توکلی
بهرام توکلی دیگر پابرهنه در بهشت و پرسه در مه و اینجا بدون من نمی سازد.او در تنگه ابوقریب همچنان کارگردان خوبی است اما سراغ قصه به معنای آن چه قبل تر در کارنامه اش دارد نرفته است .
در تختی این ((بی قصه گی))به مراتب قوی تر است.فیلم با تمام نقاط قوتی که به لحاظ تکنیکی دارد درامی ندارد.از همان ابتدا تختی بهترین آدم ایران که نه دنیاست. قرار است آن طور که مادرش یادش داده (و تمام عزت نفسش را از بین برده)جواب تمام بدی های دنیا را یا با سکوت یا خوبی بدهد.
تختی فیلم توکلی آن قدر زیادی خوب است که در عقل سلیم نمی گنجد و باورپذیر نمی نماید.انگار بدلی است از سوپرمن یا زورو و به دنیا آمده تا بر همه چیز فایق آید و تمام مشکلات را حل کند
اما همین ابرقهرمان در جای جای فیلم آدم سرخورده ای است که در خانواده ای شلوغ و شرایط نابهنجار زندگی می کند.نمی تواند برای خودش درست تصمیم بگیرد و فداکارانه حتی از مفهوم عشق می گذرد و در ازدواج هم دنبال قهرمان بازی می رود و مطلقا رفتار روانی متعادلی از خود بروز نمی دهد.
.البته که توکلی با تکیه برنریشن فیلم اصرار دارد که رازهای زندگی تختی را نمی شود گفت.سوال این است :اگر درباره شخصیتی نمی شود چیزی را گفت یا حتی نمی شود به صراحت دانست چرا باید درباره اش یک فیلم سینمایی ساخت؟

تختی که در فیلم می بینیم بیشتر گزارش مستندگونه،جهت دار و پر از قضاوت فیلمسازی است که می خواهد با احتیاط اسطوره ای بسازد که هیچ جای کارش ایراد ندارد.این البته در ضوابط سینمای ایران تا حدودی قابل درک است .مضافا که تختی شخصیت معاصر است و بازماندگان او ظاهرا تمایلی به گره گشایی رازهایش ندارند و این ها همه دلیلی می شود که مخاطب صرفا با یک تختی تک بعدی مواجه شود.
نقطه ضعف بزرگ فیلم اما آنجاست که فیلم خودش خودش را نقض می کند.با تمام پافشاری که در ساخت یک تختی منحصر به فرد دارد .در همین مستندواره اش تختی ارایه می دهد که به لحاظ روان شناسی می تواند یک فرد مهرطلب ،تاییدطلب ،فاقد حرمت نفس و حتی افسرده باشد.
تختی در یک سوم پایانی فیلم همان کسی است که دیگر نه پول دارد نه محبوبیت نه زندگی خانوادگی بسامان و نه حتی جسم سالم (چرا که به سرطان بیضه هم مبتلاست)و در کنار همه این ها به دلیل بیماری روانی پدرش می تواند ژن اختلالات روانی هم داشته باشد و چقدر بد که تماشاگر این چیزها را بفهمد،بداند،کنار هم بگذارد و ببیند که تختی که هم سابقه ذهنی و هم فیلم از او یک جهان پهلوان ساخته،ناگهان در همان فیلم فرو می ریزد و شاید همان بیمار به بن بست رسیده ای باشد که روزی در کنج اتاقی در یک هتل خودکشی کرده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- «روز صفر»؛ مرز باریک صعود و سقوط
- بهرام توکلی سریال «مترجم» را میسازد
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
- داوران بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۳)/ شادی حاجی مشهدی، الناز راسخ
- تهیهکننده «نون خ» تکذیب کرد/ نویسندهای به عوامل تولید این سریال اضافه نشده است
- بهرام توکلی به نویسندگان«نون.خ۳» پیوست
- انتشار نخستین عکس از ساعد سهیلی در «روز صفر»
- بدون کانسپت/ نگاهی به فیلم «تختی»
- جزئیات آرای ۱۰ چهره موثر سینما در سال ۱۳۹۷ آکادمی سینماسینما/ رتبه نهم: بهرام توکلی
- سعید ملکان «روز صفر» را میسازد/ صدور سه مجوز ساخت
- قهرمانی متولد می شود/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- آیین پهلوانی/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





