سینماسینما، ابراهیم عمران
طی سالهای اخیر و با رواج مجموعه سازی خارج از مدار تعریف شده تلویزیون، کارهایی عرضه شد که آنچنان مورد وثوق علاقهمندان پیگیر قرار نگرفت. یا کپی نعل بالنعل کارهای خارجی بود و یا از اساس بن مایه ساختاری و روایی درستی نداشت. آنهایی که کپی کاری می کنند گویی فقط خود محصولات نت فلیکس و اچ بی او و غیره را دیده اند و تصور ندارند شاید در گوشه و کنار، باشند کسانی که نه ببشتر از آنان، دست کم هم سطح این دوستان، فیلم و سریال دیده اند. و کسانی که هم از اساس، داستان و ساخته شان ایراد دارد اصولا در جایی قرار دارند که پولهای غیر سینمایی به مددشان آمده و دل نگران بازگشت سرمایه نیستند. در این میان اما برخی کارها هم هستند که فارغ از هیاهوی مرسوم و بی ادعای روشنفکری و سینما و تلویزیون بلدی دنیا، میزبان صفحه های نمایشگر مخاطبان میشوند. از جمله این مجموعه ها که این هفته ها عرضه شده است و تا حدودی می توان آن را جدا از بدنه این روزهای چنین کارهایی دانست اثر شهرام شاه حسینی، «میخواهم زنده بمانم» است. آری برگرفته از فیلمی از زنده یاد ایرج قادری و تا حدود زیادی در همان سبک و سیاق سینمای مورد علاقه کارگردان و بازیگر کمتر قدر دیده سینمای ایران. شاید برای برخی این نوشته تایید فیلمفارسی های مرسوم گذشته و حال باشد. و این قلم متصف شود به جانبداری از فیلم نامه هایی که بر پایه مفاهیم نیم قرن پیش نوشته میشود. و این انگ بدان وارد شود که دوره این گونه نوشتن و ساخته شدن ها گذشته است. آری شاید چنین باشد و شاید هم طور دیگری بتوان بدان نگریست. اصولا هر قصه ای باید توان آن داشته باشد که مخاطب را با خود همراه سازد. و از این رهگذر می توان هر اثری که چنین توانایی را داشته باشد، قابل قبول دانست. ولی اگر معتقد به فیلم نامه نویسان و نویسنده هایی باشیم که داستانی را بی پیرایه های مرسوم مینویسند به راستی چه تعداد از آنان حالیه در سینما و تلویزیون مان وجود دارند؟ قصه هایی که کارگردان را مجبور به استفاده از تکنیک های فنی کار نکند. و در حقیقت مخاطب را به زور جلوه های غیر داستانی راضی نگه دارد. نماهای سخت، موسیقی تلفیقی، دکوپاژهای من در آوردی و میزانسن های تقلیدی و از این دست تکنیکال بازی های آن ور آبی. آن هم با نهایت نابلدی. آیا اگر گروهی بیاید و بر اساس مولفه های مورد وثوق و دارای یادگارهای ذهنی مخاطبین، کاری عرضه کند، نباید مورد تحسین قرار گیرد؟ آن هم اثری که به درستی همه المان های یک کار ایرانی را در خود دارد. توجه شود یک کار ایرانی. نه فیلمفارسی های نیم قرن پیش. قصه ای تک خطی. دل و دل دادگی حجب و حیا دار ایرانی. نارو زدن های آشنا. بی آنکه در این میان بخواهد با ابزارهای دیگر مخاطب را مجذوب خود کند. به باورم آنچه «می خواهم زنده بمانم» را کمی سرتر از دیگر مجموعه های در حال پخش می کند همین نگاه کاملا بومی است و لاغیر. هر چند با سه چهار قسمت درحال پخش نمی توان اینچنین داد سخن سر داد و از سویی انگ جانبداری مشکوک، نگرفت ولی تا جاییکه میدانم و از دوستان منتقد هم شنیدم کار شهرام شاه حسینی با نگاهی دیگری دست کم دیده میشود. در زمانی که دل ِدلدادگی ها بسان سه دهه قبل وجود ندارد. مرام و معرفت و جان دادن برای دوست و رفیق از معنا تهی شده است، هنوز میتوان از دریچه مانیتورهایمان شاهد این کردارهای فراموش شده باشیم آن هم از نوع درست و ایرانی اش.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- «داریوش» ۲۷ تیر میآید
- جزئیات سریال «افعی تهران» اعلام شد
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- تقلید زندگی/ نگاهی به فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک کریمی/ همانهایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنتشکن بودند
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با سهیل دانش اشراقی/ آثار اجتماعی، در لوایِ روشنفکری فیلمهای اصغر فرهادی را کپی میکنند
- حاتم، هاتف، بهرام و معنای عشق/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- نخستین تصویر و اطلاعات از فیلم پر بازیگر جشنواره فجر/ «یادگار جنوب» آماده نمایش شد
- فرافکنی به جای دیدن ریشهها/ نگاهی به ادعای تحریکشدن مردم به اعتراض بهواسطه سریالهای شبکه نمایش خانگی
- «آتابای»؛ فرجام مردی که از عشق تمرد کرد
- انتشار تیزر «آتابای» در آستانه اکران
- سریال «میخواهم زنده بمانم» در فیلیمو رایگان شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معضل پایان باز/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نگاهی به فیلم «دختر، پدر، دختر» ساخته پناهبرخدا رضایی/ آنچه میبینید، همان است که میبینید!
آخرین ها
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جوایز ایسفا
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- دیدار و گردهمایی بزرگ پخشکنندگان آثار هنر و تجربه در جشنواره کن
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ مذاکره مریل استریپ برای نقش اصلانِ «نارنیا»
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!