سپیده آرمان در ماهنامه فیلم نوشت :
ماه پیش در ادامه نمایش نسخههای ترمیم شده فیلمهای قدیمی سینمای ایران در خانه سینما، مادیان (علی ژکان) به نمایش در آمد. فیلم گذشته از زیبایی لوکیشنها و نماهایی که شرایط جوی و محدودیتهای فنی آن روزهای سینما ساختشان را دشوار میکرد، نکته مهمی را مطرح میکرد که به نظر میرسد هدف اصلی ساخت آن بوده است: خشونت علیه دختران و زنان.
رضوانه سوار بر مادیانش در یکی از روستاهای شمال به همراه برادرش رحمت راهی محل سکونت دختر نوجوانش گلبوته است که به تازگی وضع حمل کرده. در مسیر، سرگذشت خود را مرور میکنند و سالی را به خاطر میآورند که باران محصول سالانه برنجشان را از بین میبرد و رضوانه برای تامین غذا برای خود و چهار فرزندش درمانده میشود. رحمت، گلبوته دختر نوجوان خواهر را به مردی به نام قدرت که زنی نازا دارد معرفی میکند و قدرت میپذیرد که در ازای یک مادیان، با گلبوته ازدواج کند. خشونت از ابتدای فیلم چاشنی رویدادهاست. در ابتدا رضوانه را میبینیم که با خشم ناشی از فقر، کودکانش را که فرط گرسنگی بدقلقی میکنند و غذا میخواهند، با بیرحمی کتک میزند. او که بیوه است باید گوش به فرمان آقابالاسری به نام برادر که پس از پدر و شوهرش حاکم زندگی اوست باشد. رحمت با مقداری آذوقه که هفتگی به او میدهد زندگی رضوانه را در اختیار گرفته اما پس از مدتی از دادن همان اندک آذوقه هم سر باز میزند و خواهرزده نوجوانش را به قدرت که چند برابر او سن دارد پیشنهاد میدهد.
ازدواج اجباری و ازدواج کودکان که پس از گذشت چند دهه هنوز هم سوژه فیلمها میشود در مادیان حکم مبادله پایاپای کالابهکالا را دارد. در جایی از فیلم رحمت ضربالمثلی به کار میبرد با این مضمون که وقتی سالها خرج شکم مادیان (کنایه از گلبوته) میشود در جایی باید از او بهره برداری کرد. این ضربالمثل و قیاس دختر و مادیان هنوز هم در میان برخی از روستاییان مرسوم است!
یکی از صحنههای تکاندهنده فیلم جاییست که رحمت گلبوته را پس از فرار (در پی خواستگاری قدرت) پیدا میکند و در اتاقی در بسته با شلاق به جانش میافتد و پس از کتکی مفصل، او را نیمهجان رها میکند. قدرت پشیمان برمیگردد و مادیان را هم با خود میبرد. اما سرانجام گلبوته تقدیر و منطق مردسالاری را میپذیرد. پس از عقد گلبوته و قدرت، هنگامی که گلبوته پشت قدرت سوار بر اسب از رودخانه عبور میکند، در میان تلاطمهای رودخانه، او که از تکانهای شدید اسب ترسیده دستانش را دور کمر قدرت حلقه میکند و قدرت لبخندی از رضایت میزند. او چارهای جز آویختن به طناب مردسالاری ندارد و قدرت نیز طبعا احساس قدرت میکند. رحمت مادیان را حق خود میداند چون او بوده که برای گلبوته مشتری پیدا کرده است. او بهزور مادیان را از خانه رضوانه میبرد و رضوانه برای پس گرفتن مادیان در کوچههای روستا تقلا میکند. رحمت در مقابل روستاییان با شلاق به جان خواهرش میافتد و اهالی روستا رضوانه را که برای دفاع از خود و احقاق حق فریاد میزند «بیحیا» خطاب میکنند! همان تفکری که همچنان ادامه دارد و از زن میخواهد در برابر ستم مردانه صبر و سکوت پیشه کند.
پایان غمانگیز فیلم نشان میدهد که رضوانه با وجود این اعمال رحمت با نابرادرش که این همه به او و فرزندش ظلم کرده همچنان ارتباط دارد و حالا هم خوشحال و خرسند همراه او به دیدار گلبوتهای میرود که بهتازگی مادر شده است. در خانه قدرت میبینیم که همسر اول او مهربانانه پرستاری هووی جوانش را میکند و همه خوش و خرم به زندگی ادامه میدهند. از اظهارات ژکان چنین برمیآید که پایان فیلم با نیت یک «هپیاند» توسط مدیران وقت سینما به فیلمساز تحمیل شده اما همین پایان تحمیلی هم با وجود لبخند کمرنگ گلبوته روبهدوربین، بسیار تلخ و معنادار است تلختر از یک پایان تراژیک.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- پنج فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- چهار فیلمساز متقاضی ساخت فیلم
- روایتی از خشونت علیه زنان روی صحنه میرود
- داغها و زخمها/ درباره بیانیهی زنان سینماگر
- معراجِ «هادی»/ نگاهی به فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی «هادی حجازی فر»
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- نمایش خلوت بیهمایون / گزارش تصویری
- بازیگران جدید «اینان» جلوی دوربین رفتند
- انتخابات انجمن تهیه کننده _ کارگردانان سینما برگزار شد
- رضا کیانیان و علی مصفا با «آهو» به جشنواره فیلم فجر میروند
- پایان فیلمبرداری فیلم «آهو»
- بلاتکلیفی سریال «بازی خانه» در میان مجادله ارشاد و صداوسیما
- علی ژکان درباره واگذاری تولیدات نمایش خانگی به تلویزیون مطرح کرد/ در این زمینه سردرگمی ایجاد شده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم